D3o-skydd. Är det verkligen bra?

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
FortNine tog upp ämnet:

Och annan åsikt i ämnet:
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Skulle jag gissa vilt, så ett ryggskydd i hårdplast ger också stabilitet mot att böja ryggen på tok för mycket, och arbetar potentiellt bättre i kombination med airbagställen de kör med. Ett d30 är ju enbart ett skydd mot slag, de är böjliga och följsamma till den grad att man kan rulla ihop dem.
Men vanliga ryggskydd även i hårdplast skyddar bara mot slag med, så skillnaden är vilket skydd som täcker hela ryggraden bäst, och som du faktiskt har på dig när du kör.
Precis. "Böjvåldet" skyddar ju D30 inte mot alls.
Tror jag ska gå tillbaka till plast igen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis. "Böjvåldet" skyddar ju D30 inte mot alls.
Tror jag ska gå tillbaka till plast igen.
Du behöver samtidigt köra i skinnställ och antagligen med luftpåsar annars hjälper inte något ryggskydd mot att böja sig på mitten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, men om man åker in i en stolpe med ryggen först så spelar väl inte skinnstället nån roll?
Skinnstället kommer antagligen skydda lika bra mot att du böjer dig runt stolpen som ett ryggskydd, och inget ryggskydd kommer att skydda mot att du böjer dig runt stolpen heller. Där är det luftpåsarna som möjligtvis kan hjälpa.
Ryggskydd är slagskydd, inte böjskydd om du inte har något särdeles styvt ryggskydd. Men i kombination med skinnställ med airbags som styvar upp hela kroppen kan det kanske hjälpa.

Läste på en del om det här när jag låg inlagd på rehab efter att ha brutit ryggen genom att daska mig själv i nacken med röven när jag kraschade. Ryggskyddet hjälpte inte alls.

D3o är inte påtagligt sämre än hårda plastskydd, de är båda till för att skydda mot slag, och d3o är bekvämare än de flesta hårda plastskydd. Men det är upp till var och en att köra med de skydd de tycker känns bäst. Eller köra utan, för den sakens skull.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tänker att en mjuk sak som kan böjas relativt lätt skyddar sämre mot böjning än en hårdare sak som, relativt sett, inte är lika böjlig. Den mjuka saken böjs lättare helt enkelt.

Om det sedan har någon praktisk skillnad vetefan.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top