Dagbokstråden

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Går det inte att trycka på en ny packning utanpå den gamla på 600;an? Jag har själv gjort så på en TL1000 S och det verkar vara en snarlik konstruktion på kopplingen.
Det är självklart en Quick & Dirty tillfällig lösning, men på så vis kan man ivarjefall slippa klyva motorn mitt under pågående säsong.

Tyvärr så måste den ut hojen och dela på sig! Hade fin besök i garaget av herr Almgren som konstaterade det oundvikliga :( Så imorgon börjar jag med att montera ner skiten, jag får iaf se hur skiten ser ut nu!! Första gången man meckar med en hoj och då ska motorn plockas ner, det är bara att dyka ner i den djupa delen av bassängen och hoppas på att man kan simma! :rolleyes:
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Tyvärr så måste den ut hojen och dela på sig! Hade fin besök i garaget av herr Almgren som konstaterade det oundvikliga :( Så imorgon börjar jag med att montera ner skiten, jag får iaf se hur skiten ser ut nu!! Första gången man meckar med en hoj och då ska motorn plockas ner, det är bara att dyka ner i den djupa delen av bassängen och hoppas på att man kan simma! :rolleyes:

du har ju internet samt kompisar som flytdyna iaf! :tummenupp
kör hårt! :)
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Går det inte att trycka på en ny packning utanpå den gamla på 600;an? Jag har själv gjort så på en TL1000 S och det verkar vara en snarlik konstruktion på kopplingen.
Det är självklart en Quick & Dirty tillfällig lösning, men på så vis kan man ivarjefall slippa klyva motorn mitt under pågående säsong.

Självklart så fungerar det att göra så, låg sömnlös inatt och funderade på det! Den ska in i ett hål som är ca 24 mm och in till den packningen som sitter där nu är det ca 5 mm så i det "hålet" får det plats med en ny anpassad packning. Sen måste man ju få fast den nya packningen men om man gör den lite större i diameter är hålet så blir det en bra passning, sen som extra säkerhet så att den inte ramlar ur kan man alltid tejpa med silvertejp :yoparty. Nu har jag lite att fundera över, det skulle vara rätt så skönt att få köra lite till detta år!
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Självklart så fungerar det att göra så, låg sömnlös inatt och funderade på det! Den ska in i ett hål som är ca 24 mm och in till den packningen som sitter där nu är det ca 5 mm så i det "hålet" får det plats med en ny anpassad packning. Sen måste man ju få fast den nya packningen men om man gör den lite större i diameter är hålet så blir det en bra passning, sen som extra säkerhet så att den inte ramlar ur kan man alltid tejpa med silvertejp :yoparty. Nu har jag lite att fundera över, det skulle vara rätt så skönt att få köra lite till detta år!

Gört :tummenupp
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Självklart så fungerar det att göra så, låg sömnlös inatt och funderade på det! Den ska in i ett hål som är ca 24 mm och in till den packningen som sitter där nu är det ca 5 mm så i det "hålet" får det plats med en ny anpassad packning. Sen måste man ju få fast den nya packningen men om man gör den lite större i diameter är hålet så blir det en bra passning, sen som extra säkerhet så att den inte ramlar ur kan man alltid tejpa med silvertejp :yoparty. Nu har jag lite att fundera över, det skulle vara rätt så skönt att få köra lite till detta år!

Det fungerade inte, hittade ingen packning som kunde passa. Den största med 6 mm hål i mitten som behövs för tryckstången var på 22 mm. Om jag skulle ta en sån så skulle jag vara tvungen att fräsa till den och passa in den i en större och det känns som att det blev lite väl mkt för en temporär lösning så nu har jag börjat plocka ner allt kring motorn.. Kylare och lite smått är borta men dock så satt det satans grenröret så det blir att åka och köpa lite shockspray så dom äckliga små skruvarna lossnar! Tur att det inte är kalasväder iaf! :Bugar
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Nu när surgixxern är isärskruvad passar farsan på att tråka en. Det räcker inte med att han sticker ut och kör en långvända. Nej då ska man ut senare igen :mad: Jefla gybbe.
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Race debuten - Kval och Race 1

Efter riktigt ormbus väder under natten till fredagen så fick vi fick slutligen kvala i torrt före. Satte som bästa tid 11.6 och kvalade in som 13;e man. Visserligen ett nytt PB, men ändå inte riktigt vad jag hade hoppats på, men jag skyller på nerverna. Hade en vilopuls på ett par hundra slag i minuten inför kvalet.

Till racet så hade jag lyckats ladda om igen. Men tyvärr så gick inte heller det som jag planerat det. Hamnade längst ut till vänster på griden i fjärde led. Fick till en hyffsad start och tog nån placering. Men när vi kom fram till Trösen insåg jag att jag fortfarande låg allra längst till vänster på banan och folk bara välde förbi mig på innern genom trösen. Tappade nog ner till 21-22 plats i det läget. Vi blev till slut en liten grupp om 4 personer där jag fastnade och hade riktigt svårt att komma om. Vi låg och körde 13 tider som bäst. Jag ville så gärna komma om och öka tempot, men jag var helt enkelt för feg för att sticka in hjulet och bromsa mig om.
Tog mig om ett par av dem till slut, men då var det försent att försöka komma igång på allvar. Satte några låga 12;or, men mer än så blev det inte.

Efter några vurpor och avåkningar så slutade jag som 17;e man. Det är väl OK för en debut. Men jag hade förstås hoppats på mer.
Jaja, imorrn är det ny dag med race. Då får vi hoppas på att det går bättre och att jag inte är lika feg.

Fick även celebert besök i depån, T-bag kom förbi och hälsade på. Jonas, du missade ju att komma förbi efter racet och fira med ett par öl.

EDIT: Jag hade visst 13 bästa kvaltid, vilket förklarar den konstiga placeringen på gridden.
EDIT 2: Efter en diskning så trillade jag upp till 17;e.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Efter riktigt ormbus väder under natten till fredagen så fick vi fick slutligen kvala i torrt före. Satte som bästa tid 11.6 och kvalade in som 14;e man. Visserligen ett nytt PB, men ändå inte riktigt vad jag hade hoppats på, men jag skyller på nerverna. Hade en vilopuls på ett par hundra slag i minuten inför kvalet.

Till racet så hade jag lyckats ladda om igen. Men tyvärr så gick inte heller det som jag planerat det. Hamnade längst ut till vänster på griden i fjärde led. Fick till en hyffsad start och tog nån placering. Men när vi kom fram till Trösen insåg jag att jag fortfarande låg allra längst till vänster på banan och folk bara välde förbi mig på innern genom trösen. Tappade nog ner till 21-22 plats i det läget. Vi blev till slut en liten grupp om 4 personer där jag fastnade och hade riktigt svårt att komma om. Vi låg och körde 13 tider som bäst. Jag ville så gärna komma om och öka tempot, men jag var helt enkelt för feg för att sticka in hjulet och bromsa mig om.
Tog mig om ett par av dem till slut, men då var det försent att försöka komma igång på allvar. Satte några låga 12;or, men mer än så blev det inte.

Efter några vurpor och avåkningar så slutade jag som 18;e man. Det är väl OK för en debut. Men jag hade förstås hoppats på mer.
Jaja, imorrn är det ny dag med race. Då får vi hoppas på att det går bättre och att jag inte är lika feg.

Fick även celebert besök i depån, T-bag kom förbi och hälsade på. Jonas, du missade ju att komma förbi efter racet och fira med ett par öl.

Tycker det är kalasbra gjort:tummenupp:Bugar

Tävlingsnerverna har nog släppt och du har lärt dig lite redan så på´t igen:)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nu när surgixxern är isärskruvad passar farsan på att tråka en. Det räcker inte med att han sticker ut och kör en långvända. Nej då ska man ut senare igen :mad: Jefla gybbe.

Jag tog en reeeeeedig bombrepa, och rundade av med lite fintouring och klappade om frugans snEla hEst.

Satt fint, det var kalasväder för lite hojåka. Bara så du vet.

Neonman - Bra hårt att våga tävla, all heder. :Bugar
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Race Debuten – Kval och Race 2

Vi fick mer regn över Karlskoga på söndagen. Självförtroendet över att köra i regn var ju som bortblåst efter fredagens andra fria träningen då jag med nöd och näppe klarade mig från att vurpa. Inte bara en gång utan 2 gånger under samma pass. Först ett bakhjulssläpp ut ur depåkurvan som resulterade i att jag körde av banan och tog hela rakan i gyttjan på sidan av banan. Några varv senare så låste sig framhjulet in i Ejes, satte ner foten och lyckades hålla mig på hjulen. Men fick lov att ta till escapen.

Till kvalet så var det blött på banan igen. Någonting måste göras för att få tillbaks förtroendet för hojen. Kommer ihåg hur alla säger, -”Gör hojen mjuk i fjädringen när du kör i regn”… Jaha, vad betyder då mjuk?! Jag bestämmer mig för att vrida ut allt på fjädringen som klickar, 5 klick. Det är säkert definitionen för mjuk.
Åkte ut med regndäcken på och en ut-klickad hoj för att försökta hitta tillbaks självförtroendet. Ut-klickandet verkar funka, för hojen känns hur bra som helst. Vartefter självförtroendet kommer tillbaks så torkar det upp på banan. Man börjar sakta på att se ett halvtorrt spår, nu d-lar tänker jag. Det här föret gillar jag,… Men så krokar 2 stycken ihop i efter trösen och det blir rödflag. Medans vi står och väntar på att få åka ut igen så öppnar sig himlen och regnet suddar bort all tillstymmelse till torrhet på banan. Så jag väljer att nöja mig med min kvaltid på 1.23.6 som räcker till en 16 plats. Denna gång får jag innern inför trösen

Till racet kan inte vädret bestämma sig för om det ska regna eller inte. Det kommer några stänk till och från och banan är blöt. Beslutar mig till slut för regndäck, vilket var ett bra val eftersom det börjar regna på riktigt igen när racet startar.
Gör en bedrövlig start men kommer ikapp igen efter inbromsningen mot Trösen. Efter första varvet så har jag faktiskt tagit en placering och ligger på 15;e plats. Tappar tillbaks ner till 16;e och laddar för att hänga med. Då på varv 4 kommer framhjulssläppet in mot Ejes. Lyckas rädda mig med foten igen, men får ta escapen. Ser i ögonvrån hur ALLA kör om mig. :huvet
Kommer ut på banan som sista man. –”Nä, nu D-LAR!”, tänker jag och börjar köra fortare än jag vad jag egentligen vågar i regn :gnissla. Har 7-8 sekunder upp till närmsta man, efter 3 varv är jag ikapp och om. Plockar 3 placeringar till och tillsammans med vurporna framför mig så slutar jag på en 11;e plats med bästa tid på 1.21.9.

Jag är egentligen riktigt nöjd med resultatet. Men tankarna går ju ändå, -”Om jag ändå inte hade ställt till det för mig själv på varv 4”. Då hade jag vart top 10, kanske t o m top 5…
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vi fick mer regn över Karlskoga på söndagen. Självförtroendet över att köra i regn var ju som bortblåst efter fredagens andra fria träningen då jag med nöd och näppe klarade mig från att vurpa. Inte bara en gång utan 2 gånger under samma pass. Först ett bakhjulssläpp ut ur depåkurvan som resulterade i att jag körde av banan och tog hela rakan i gyttjan på sidan av banan. Några varv senare så låste sig framhjulet in i Ejes, satte ner foten och lyckades hålla mig på hjulen. Men fick lov att ta till escapen.

Till kvalet så var det blött på banan igen. Någonting måste göras för att få tillbaks förtroendet för hojen. Kommer ihåg hur alla säger, -”Gör hojen mjuk i fjädringen när du kör i regn”… Jaha, vad betyder då mjuk?! Jag bestämmer mig för att vrida ut allt på fjädringen som klickar, 5 klick. Det är säkert definitionen för mjuk.
Åkte ut med regndäcken på och en ut-klickad hoj för att försökta hitta tillbaks självförtroendet. Ut-klickandet verkar funka, för hojen känns hur bra som helst. Vartefter självförtroendet kommer tillbaks så torkar det upp på banan. Man börjar sakta på att se ett halvtorrt spår, nu d-lar tänker jag. Det här föret gillar jag,… Men så krokar 2 stycken ihop i efter trösen och det blir rödflag. Medans vi står och väntar på att få åka ut igen så öppnar sig himlen och regnet suddar bort all tillstymmelse till torrhet på banan. Så jag väljer att nöja mig med min kvaltid på 1.23.6 som räcker till en 16 plats. Denna gång får jag innern inför trösen

Till racet kan inte vädret bestämma sig för om det ska regna eller inte. Det kommer några stänk till och från och banan är blöt. Beslutar mig till slut för regndäck, vilket var ett bra val eftersom det börjar regna på riktigt igen när racet startar.
Gör en bedrövlig start men kommer ikapp igen efter inbromsningen mot Trösen. Efter första varvet så har jag faktiskt tagit en placering och ligger på 15;e plats. Tappar tillbaks ner till 16;e och laddar för att hänga med. Då på varv 4 kommer framhjulssläppet in mot Ejes. Lyckas rädda mig med foten igen, men får ta escapen. Ser i ögonvrån hur ALLA kör om mig. :huvet
Kommer ut på banan som sista man. –”Nä, nu D-LAR!”, tänker jag och börjar köra fortare än jag vad jag egentligen vågar i regn :gnissla. Har 7-8 sekunder upp till närmsta man, efter 3 varv är jag ikapp och om. Plockar 3 placeringar till och tillsammans med vurporna framför mig så slutar jag på en 11;e plats med bästa tid på 1.21.9.

Jag är egentligen riktigt nöjd med resultatet. Men tankarna går ju ändå, -”Om jag ändå inte hade ställt till det för mig själv på varv 4”. Då hade jag vart top 10, kanske t o m top 5…

Ytterliggare en lärdom, nästa gången full attack direkt:):DGå o reta upp dig på allt mellan himmel o jord så du går ut riktigt:mad: men med bästa tid i blött som en annan inte mäktar i torrt ens..så:tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Trailade ned italienskan i sketvädret - dags för lite koll av ventilspel hos hovmeken på Italia...och vad springer man på där? :yoparty

...det gick inte att övertala ägaren att ens starta den, vågade inte fråga om man fick provbomba Westermo-ring me'n. :D Fegt.
 

Bifogat

  • IMG_1746.jpg
    IMG_1746.jpg
    133.1 KB · Visningar: 62
  • IMG_1749.jpg
    IMG_1749.jpg
    143.7 KB · Visningar: 69

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nyservad R1:a, skall nog stänka på den en skvätt vatten med innan Lördag med:)

Men hElvetteone11!!!!!! Måste idioter dra åt oljepluggen så in i h.e. Låg raklång på backen, tog spjärn mot bakhjulet innan det släppte..samma sak med oljefiltret(de har nog inte förbarmat sig med en liten fin oljefilm där inte innan den skruvades dit för hand hoppas jag.. fastbränd så de hette duga)..ja ja det var ju servad på firma i södra Sverige bland grötpratarna innan..:rolleyes: Det borgar för kvalité:D

Nästa service kommer gå betydligt lättare:)

Trailade ned italienskan i sketvädret - dags för lite koll av ventilspel hos hovmeken på Italia...och vad springer man på där? :yoparty

...det gick inte att övertala ägaren att ens starta den, vågade inte fråga om man fick provbomba Westermo-ring me'n. :D Fegt.

Touringranden avslöjar en hel del där:D..Synd att du inte fick höra musiken ifrån den, jävla tråkig husse hojen måtte haft, en annan hade ju slängt sig över startknappen för att demostrera hojen lätt:)
 
Last edited:

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
Har tvättat, vaxat, och provkört min nya skönhet!!! Dock lååååångt kvar tills jag får kortet men man måste ju ha något att längta till!
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    34.3 KB · Visningar: 46

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Hoppas du drog åt oljepluggen lika hårt, så du inte skvätter olja på lördag. Sen för att underlätta nästa gång så lägger du rettan ned istället!!. :tungan

Nyservad R1:a, skall nog stänka på den en skvätt vatten med innan Lördag med:)

Men hElvetteone11!!!!!! Måste idioter dra åt oljepluggen så in i h.e. Låg raklång på backen, tog spjärn mot bakhjulet innan det släppte..samma sak med oljefiltret(de har nog inte förbarmat sig med en liten fin oljefilm där inte innan den skruvades dit för hand hoppas jag.. fastbränd så de hette duga)..ja ja det var ju servad på firma i södra Sverige bland grötpratarna innan..:rolleyes: Det borgar för kvalité:D

Nästa service kommer gå betydligt lättare:)

Bra kört Neonman, nästa gång är det 11 tider i race som gäller!. Var en kille precis framför er grupp han låg i princip ensam hela race´t. Medans du fick kriga.

Om nån är intresserad så la jag upp sista varven i superbike:

[YOUTUBE-ID]IbrFgyBKETc[/YOUTUBE-ID]

10 min från rookie 1000 kommer imorrn.
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top