Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Tror det var Peugeot, 100cc om jag minns rätt vad jag läste.
Kolla mej rå!
View attachment 444927
Sedan han köpte den på 1980-talet med 4000 mil på mätaren har han kört den 48000 mil så den har nu rullat 52000 mil.
Ja den är borrad 2 ggr så nästa gång blir det nya cylindrar och originalkolvar.
Tekniken att komma ombord har jag hört talas om men aldrig sett förrän idag.
Med hojen stående på sidostödet ställer han höger fot på höger fotpinne,
fattar styret och för överkroppen över hojen
reser sig på höger fot och svänger vänster ben över packningen.
View attachment 444846Älvkarleby, Skutskär, Gävle, Hofors och Enköping. En bra dag men lite väl tråkiga vägar.
Tack för tipsen. Jag får åka tillbaka senare helt enkelt. Jag känner igen namnen från skyltar jag passerat och kartor som jag kollat.Lite roligare hade varit att åkt från Älvkarleby via Dalen till Åsbo, Hästbo, Jordåsen, Överhärde, Forsbacka, Bovik, Årsunda, Gavelhyttan, Torsåker, Stjärnsund (tyvärr är vägen till Svinöhed inte asfalterad än). Ta en extrasväng Långshyttan till E16 och vänd tebax över berget och ta in mot Garpenberg och Fors, mot Lund och Färjan. Ut på 70'ian ett par kilometer och Rosshyttan mot Möklinta. Runhällen via gamla 56'an mot Heby. Upp till Molnebo till Morgongåva ned till Ytterkvarn. Torstuna ned till Enköping.
Designed by Yamaha’s engineers for the 1985 model year, BASS was the Yamaha acronym for “Brake Acuated Suspension System.” The idea had some merit on paper, but it didn’t work on the track. On the BASS-equipped 1985 Yamaha a cable ran from the rear brake pedal to the shock’s compression valving. When the rider pressed the rear brake pedal, the cable would open a valve in the shock to lighten compression damping. Yamaha’s concept was fairly basic. When you applied the rear brakes in choppy bumps, the torque effect between the wheel, swingarm, chain and shock stiffened the rear suspension — causing wheel hop and chatter. Yamaha was especially sensitive to wheel hop because riders of the day called it “Yamahop.” By opening a valve when the rear brake pedal was pressed, the shock damping would theoretically free up the shock to absorb those braking bumps. The amount of damping change was 12 percent (the equivalent of six clicks out on the compression adjuster). BASS wasn’t a failure through braking bumps (as long as the gas was turned off), but unfortunately, BASS worked anytime the rear brake pedal was pressed and could lighten the shock’s damping on the face of jumps, in smooth corners, when dragging the brakes through whoops or places where you wanted more compression.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |