Besiktade min SR500 -78 för sista gången idag och provade 135km/h på vägen hem liggandes över styret
Vilken skönhet!
Verkligen intensivt vacker!
135 km/h låter kanske inte så snabbt, men det märkliga är att när den står uppställd så där så ser den ut att göra 135 där också!
Men varför upplevs den som vacker?
Det handlar om linjer. Linjer som sällan korsar varandra, som därmed blir till ngn slags kraftvektorer. Linjer som korsar varandra går att binda ihop till trianglar och det blir balans och harmoni i linjespelet.
Häng med!
Främre ramröret - som dubblerar som oljetank(!) löper parallellt med ramröret som strävar upp bakom motorn.
Nästa ramrör, som går upp snett bakåt under sadeln är en liksidig triangel. Vi kan bara förnimma det eftersom del av strukturen är dold för ögat, men nästa triangel ger oss undermedveten ledning till att veta att det är så:
Linjen sving - stötdämpare - ramrör är en närmast identisk triangel, som är ställd på sin spets för att balansera den föregående triangeln. Just på bilden står hojen belastad på sitt centralstöd, men tänk er den ståendes med vikten på hjulen, startklar: två liksidiga trianglar efter varandra, den ena balanserande ut den andra.
Framgaffeln är parallell med ramröret bakom motorn - harmoni.
Ser ni nästa liksidiga triangel bildas?
Dra ut linjen på framgaffelns förlängning, och låt den möta linjen på stötdämparens förlängning: ännu en liksidig triangel bildas, och harmonin accentueras ytterligare.
Faktum är att denna dolda triangel är vacker på ett högre plan: det är fjädringskomponenterna som tillsammans med marken dom bearbetar som bildar denna större, sammanhållande liksidiga triangel.
Varför reagerar vi så positivt på just trianglar?
Tja, somliga av oss vet redan att precis trianglar är den starkaste av de geometriska figurerna, och hemligheterna som ligger dolda i triangeln lockar andra. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Triangel
Tittar man vidare på ämnet trigonometri https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trigonometri så svindlar det för ögonen.
Plötsligt ramlar vi ner i ett svårt hål till landet Ur - civilisationens vagga, landet mellan floderna.
Så är det när man börjar riva i det hela, men det spelar ingen roll - även helt utan intresse för geometri, formgivning, konstruktion och matematisk mysticism så talar triangeln till oss. Vi absorberar budskapet, och tar helheten till oss.
Inget av detta är en slump. När det gäller SR så har konstruktion och design gått hand i hand, och dessutom mycket snyggt överbryggat trista, gråa och normalt designdödande omvärldskrav titta på sadeln!
Den är egentligen för stor. Designern ritar en sadel som passar hojen, och marknadsavdelningen säger "Ser bra ut, men den behöver en större sadel. Fixa."
Designer får ett asiatiskt utbrott, gapar och skriker- hojen är ju perfekt!!!
"Visst. På papper. Men européer är större, och ammies är fetare. Fixa!"
"Nej. Jag rubbar inte min design."
"Hallååååå...? Europeiska marknader har LAGKRAV på sadelns storlek för att bli godkända för passagerare. Du har ritat en solosadel.
Snygg, men funkar inte. Rita bättre."
Titta på sadeln!
Sadelns breddmaskeras av den bågformade längsgående linjen - som för övrigt är en förlängning av dekoren på tanken och tillsammans med den skapar en balanserande våglinje.
Sadelns generella storlek minskas effektivt av den lilla plastbiten baktill. Tänk bort detta lilla 50-öres tillägg, och se hur sadeln svämmar ut över alla gränser och tar över hela hojen.
Sadelns längd maskeras av vinkeln på avslutet - självklart parallell med de andra vektorrna, närmast bakre stötdämparen.
Harmoni, och ytterst genomtänkt formgivning.
Eftersom det är så ohyggligt länge sedan hojen ritades så uppfattar dagens betraktare ofta hojen som "retro".
Rätt, men ibland uppfattat på fel sätt.
Hojen var retro redan när den presenterades. Den ritades som en vänlig blinkning bakåt mot den engelska motorindustri man först oblygt kopierat, och därefter kört ifrån så det dånade och dammade.
Atsushi Ishiyama hade gjort massa bra grejer innan SR, och fortsatte mejsla ut det vi idag anser vara typiskt "Yamaha", men i just SR 500 blev precis allt rätt från start. De kommande gjutna hjulen är ett offer på bönräknarnas altare, men från start - med ekerhjul, är hojen en ren smekning för alla våra sinnen. En fullträff!
Verkligen intensivt vacker!
135 km/h låter kanske inte så snabbt, men det märkliga är att när den står uppställd så där så ser den ut att göra 135 där också!
Men varför upplevs den som vacker?
Det handlar om linjer. Linjer som sällan korsar varandra, som därmed blir till ngn slags kraftvektorer. Linjer som korsar varandra går att binda ihop till trianglar och det blir balans och harmoni i linjespelet.
Häng med!
Främre ramröret - som dubblerar som oljetank(!) löper parallellt med ramröret som strävar upp bakom motorn.
Nästa ramrör, som går upp snett bakåt under sadeln bildar en liksidig triangel. Vi kan bara förnimma det eftersom del av strukturen är dold för ögat, men nästa triangel ger oss undermedveten ledning till att veta att det är så:
Linjen sving - stötdämpare - ramrör är en närmast identisk triangel, som är ställd på sin spets för att balansera den föregående triangeln. Just på bilden står hojen belastad på sitt centralstöd, men tänk er den ståendes med vikten på hjulen, startklar: två liksidiga trianglar efter varandra, den ena balanserande ut den andra.
Framgaffeln är parallell med sista ramröret upp mot sadeln - harmoni.
Ser ni nästa liksidiga triangel bildas?
Dra ut linjen på framgaffelns förlängning, och låt den möta linjen på stötdämparens förlängning: ännu en liksidig triangel bildas, och harmonin accentueras ytterligare.
Faktum är att denna dolda triangel är vacker på ett högre plan: det är fjädringskomponenterna som tillsammans med marken dom bearbetar som bildar denna större, sammanhållande liksidiga triangel.
Varför reagerar vi så positivt på just trianglar?
Tja, somliga av oss vet redan att precis trianglar är den starkaste av de geometriska figurerna, och hemligheterna som ligger dolda i triangeln lockar andra. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Triangel
Tittar man vidare på ämnet trigonometri https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trigonometri så svindlar det för ögonen.
Plötsligt ramlar vi ner i ett svårt hål till landet Ur - civilisationens vagga, landet mellan floderna.
Så är det när man börjar riva i det hela, men det spelar ingen roll - även helt utan intresse för geometri, formgivning, konstruktion och matematisk mysticism så talar triangeln till oss. Vi absorberar budskapet, och tar helheten till oss.
Inget av detta är en slump. När det gäller SR så har konstruktion och design gått hand i hand, och dessutom mycket snyggt överbryggat trista, gråa och normalt designdödande omvärldskrav titta på sadeln!
Den är egentligen för stor. Designern ritar en sadel som passar hojen, och marknadsavdelningen säger "Ser bra ut, men den behöver en större sadel. Fixa."
Designer får ett asiatiskt utbrott, gapar och skriker- hojen är ju perfekt!!!
"Visst. På papper. Men européer är större, och ammies är fetare. Fixa!"
"Nej. Jag rubbar inte min design."
"Hallååååå...? Europeiska marknader har LAGKRAV på sadelns storlek för att bli godkända för passagerare. Du har ritat en solosadel.
Snygg, men funkar inte. Rita bättre."
Titta på sadeln!
Sadelns breddmaskeras av den bågformade längsgående linjen - som för övrigt är en förlängning av dekoren på tanken och tillsammans med den skapar en balanserande våglinje.
Sadelns generella storlek minskas effektivt av den lilla plastbiten baktill. Tänk bort detta lilla 50-öres tillägg, och se hur sadeln svämmar ut över alla gränser och tar över hela hojen.
Sadelns längd maskeras av vinkeln på avslutet - självklart parallell med de andra vektorrna, närmast bakre stötdämparen.
Harmoni, och ytterst genomtänkt formgivning.
Eftersom det är så ohyggligt länge sedan hojen ritades så uppfattar dagens betraktare ofta hojen som "retro".
Rätt, men ibland uppfattat på fel sätt.
Hojen var retro redan när den presenterades. Den ritades som en vänlig blinkning bakåt mot den engelska motorindustri man först oblygt kopierat, och därefter kört ifrån så det dånade och dammade.
Atsushi Ishiyama hade gjort massa bra grejer innan SR, och fortsatte mejsla ut det vi idag anser vara typiskt "Yamaha", men i just SR 500 blev precis allt rätt från start. De kommande gjutna hjulen är ett offer på bönräknarnas altare, men från start - med ekerhjul, är hojen en ren smekning för alla våra sinnen. En fullträff!
Hur kan man komma på sådär mycket text att skriva om en SR?
Verkligen intensivt vacker!
135 km/h låter kanske inte så snabbt, men det märkliga är att när den står uppställd så där så ser den ut att göra 135 där också!
Men varför upplevs den som vacker?
Det handlar om linjer. Linjer som sällan korsar varandra, som därmed blir till ngn slags kraftvektorer. Linjer som korsar varandra går att binda ihop till trianglar och det blir balans och harmoni i linjespelet.
Häng med!
Främre ramröret - som dubblerar som oljetank(!) löper parallellt med ramröret som strävar upp bakom motorn.
Nästa ramrör, som går upp snett bakåt under sadeln bildar en liksidig triangel. Vi kan bara förnimma det eftersom del av strukturen är dold för ögat, men nästa triangel ger oss undermedveten ledning till att veta att det är så:
Linjen sving - stötdämpare - ramrör är en närmast identisk triangel, som är ställd på sin spets för att balansera den föregående triangeln. Just på bilden står hojen belastad på sitt centralstöd, men tänk er den ståendes med vikten på hjulen, startklar: två liksidiga trianglar efter varandra, den ena balanserande ut den andra.
Framgaffeln är parallell med sista ramröret upp mot sadeln - harmoni.
Ser ni nästa liksidiga triangel bildas?
Dra ut linjen på framgaffelns förlängning, och låt den möta linjen på stötdämparens förlängning: ännu en liksidig triangel bildas, och harmonin accentueras ytterligare.
Faktum är att denna dolda triangel är vacker på ett högre plan: det är fjädringskomponenterna som tillsammans med marken dom bearbetar som bildar denna större, sammanhållande liksidiga triangel.
Varför reagerar vi så positivt på just trianglar?
Tja, somliga av oss vet redan att precis trianglar är den starkaste av de geometriska figurerna, och hemligheterna som ligger dolda i triangeln lockar andra. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Triangel
Tittar man vidare på ämnet trigonometri https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trigonometri så svindlar det för ögonen.
Plötsligt ramlar vi ner i ett svårt hål till landet Ur - civilisationens vagga, landet mellan floderna.
Så är det när man börjar riva i det hela, men det spelar ingen roll - även helt utan intresse för geometri, formgivning, konstruktion och matematisk mysticism så talar triangeln till oss. Vi absorberar budskapet, och tar helheten till oss.
Inget av detta är en slump. När det gäller SR så har konstruktion och design gått hand i hand, och dessutom mycket snyggt överbryggat trista, gråa och normalt designdödande omvärldskrav titta på sadeln!
Den är egentligen för stor. Designern ritar en sadel som passar hojen, och marknadsavdelningen säger "Ser bra ut, men den behöver en större sadel. Fixa."
Designer får ett asiatiskt utbrott, gapar och skriker- hojen är ju perfekt!!!
"Visst. På papper. Men européer är större, och ammies är fetare. Fixa!"
"Nej. Jag rubbar inte min design."
"Hallååååå...? Europeiska marknader har LAGKRAV på sadelns storlek för att bli godkända för passagerare. Du har ritat en solosadel.
Snygg, men funkar inte. Rita bättre."
Titta på sadeln!
Sadelns breddmaskeras av den bågformade längsgående linjen - som för övrigt är en förlängning av dekoren på tanken och tillsammans med den skapar en balanserande våglinje.
Sadelns generella storlek minskas effektivt av den lilla plastbiten baktill. Tänk bort detta lilla 50-öres tillägg, och se hur sadeln svämmar ut över alla gränser och tar över hela hojen.
Sadelns längd maskeras av vinkeln på avslutet - självklart parallell med de andra vektorrna, närmast bakre stötdämparen.
Harmoni, och ytterst genomtänkt formgivning.
Eftersom det är så ohyggligt länge sedan hojen ritades så uppfattar dagens betraktare ofta hojen som "retro".
Rätt, men ibland uppfattat på fel sätt.
Hojen var retro redan när den presenterades. Den ritades som en vänlig blinkning bakåt mot den engelska motorindustri man först oblygt kopierat, och därefter kört ifrån så det dånade och dammade.
Atsushi Ishiyama hade gjort massa bra grejer innan SR, och fortsatte mejsla ut det vi idag anser vara typiskt "Yamaha", men i just SR 500 blev precis allt rätt från start. De kommande gjutna hjulen är ett offer på bönräknarnas altare, men från start - med ekerhjul, är hojen en ren smekning för alla våra sinnen. En fullträff!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |