Dagens bild

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Dagens underhållsladdning.
Lite planlöst åkande i stan sedan ut till Vaxholm. Vägrenen gnistrar och glimmar. Mycket vatten och broar dit ut.

Nu var bygatan avstängd. Shellmacken är riven sedan flera år. Där stod en buss. Va fan. Asfaltera på sommaren istället! :)

Sedan när jag skulle åka hemåt hade färjan lagt till och jag hade väjningsplikt. Dessutom var det isigt i korsningen. Säkert 300 bilar på vägverksfärjan. Tanter på promenad ler, förmodligen gamla spättor. Småkillarna tycker att jag ska åka på bakhjulet.
image.jpegimage.jpegimage.jpeg

Åkte till Talkrogen och handlade bullar. Tankade hemma från dunk. Dyr 98 oktan från september. Gammelhojen har bara en trippmätare så den visar dagens tripp.
image.jpegimage.jpeg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Med tjockt snötäcke, och utan dubb, så har jag lagt den sista finishen på TW:n.
Totalt isärplockad, all el genomgången, slitdelar bytta, som bromsar, gummidetaljer, bränsleslangar, bussningar, gaffelrenovering mm.
En klassisk "isär & ihop" som vi vi sa i försvaret.
Tänkte behålla original patina helt och hållet, men svingen tyckte jag hade för många potentiella rostangrepp, så den blev blästad och lackad, tillsammans med några mindre delar.
Så...en farkost klar för äventyr, men som tur är finns det saker kvar att göra, så garagekvällarna är säkrade!
Men lite avundsjuk på er som fortfarande kan köra på barmark, även om det är snöskoterföre här.
Trevlig lördag :)

TW200_redo_2.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jadå, hannuse, här på Västkusten har nu den läskiga snön tinat bort efter typ två veckor med vinterväder och halka. Ett tag hade delar av Halland (och Småland) nästan lika mycket snö som nedre Norrland, enligt SMHIs snödjupsrapporter. Men nu är ordningen återställd med plusgrader, gråväder, tidvis dimma och en del sol(!). Det där sista är ovanligt i december.

Så igår lånade jag sonens XT660 och tog en liten tur. Först till GKSS-hamnen i Långedrag. Men det var inga kappseglare ute i dimman. :)
Sedan till småbåtshamnen vid Hinsholmen. Några få båtar låg kvar i sjön, men 99 % var upplagda på land. Slutligen en sväng till Önnered, gammalt fiskeläge som nuförtiden är ett ”villaområde med hamn”. Det finns några fiskare kvar, GG 1025 och några sjöbodar skymtar i bakgrunden. Annars så finns fiskeflottan främst baserad i Fiskebäck, en liten bit därifrån (inte med på bild). Där ligger de biffiga trålarna på 30-40 meter.

Det är inte så tokigt att bo 10 minuter från city och 10 minuter från skärgården.
 

Bifogat

  • DD4D21AB-9EC9-4F05-A3CF-67DAF28329AC.jpeg
    DD4D21AB-9EC9-4F05-A3CF-67DAF28329AC.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 30
  • 43552E25-6E4F-4A80-94ED-F7B78497FB84.jpeg
    43552E25-6E4F-4A80-94ED-F7B78497FB84.jpeg
    4.9 MB · Visningar: 29
  • 86724FB2-5E04-4246-A169-3C6035FFEF56.jpeg
    86724FB2-5E04-4246-A169-3C6035FFEF56.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 30
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jadå, hannuse, här på Västkusten har nu den läskiga snön tinat bort efter typ två veckor med vinterväder och halka. Ett tag hade delar av Halland (och Småland) nästan lika mycket snö som Västerbotten, allt enligt SMHIs snödjupsrapporter. Men nu är ordningen återställd med plusgrader, gråväder, tidvis dimma och en del sol(!). Det där sista är ovanligt i december.

Så igår lånade jag sonens XT660 och tog en liten tur. Först till GKSS-hamnen i Långedrag. Men det var inga kappseglare ute i dimman. :)
Sedan till småbåtshamnen vid Hinsholmen. Några få båtar låg kvar i sjön, men 99 % var upplagda på land. Slutligen en sväng till Önnered, gammalt fiskeläge som nuförtiden är ett ”villaområde med hamn”. Det finns några fiskare kvar, GG 1025 och några sjöbodar skymtar i bakgrunden. Annars så finns fiskeflottan främst baserad i Fiskebäck, en liten bit därifrån (inte med på bild). Där ligger de biffiga trålarna på 30-40 meter.

Det är inte så tokigt att bo 10 minuter från city och 10 minuter från skärgården.


"Långedrag" illustreras av LSS gamla klubbhus i fonden - Gula kåken längs ute på udden. Snyggt fångat!

Det obebyggda berget i bakgrunden, höljt i dimmor är Västerberget - som kröns av Oscar IIs fort.



Detta är en helt fantastisk anläggning som öppnas för allmänheten med några ojämna mellanrum.

Se den! Den blev brutalt omodern redan under sin byggnationstid - eftersom den inte var anpassad för gaskriget som blev en verklighet i och med första världskriget.

Som 10-åring smet man in på KA4a några gånger, tog sig över torrgraven på några rostiga I-balkar och tog sig ner i de då helt övergivna gångarna med en Sonca-lampa som enda räddning.
Fantastiska äventyr!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Som 10-åring smet man in på KA4a några gånger, tog sig över torrgraven på några rostiga I-balkar och tog sig ner i de då helt övergivna gångarna med en Sonca-lampa som enda räddning.
Fantastiska äventyr!
OT: Jaha, du är alltså uppvuxen i de här krokarna? Jag har "bara" bott här sedan -89 och bodde i 10 år "näst-granne" med dåvarande KA4. Det small en del då och då när man hade skjutövningar. Kunde höras på udda tider, ibland sen kvällstid när man övade mörkerstrid. Minns att jag vaknade några gånger av detonationer (knallskott) och automateld, t o m ksp-salvor. Alla grannar var kanske inte lika glada. :) Men det blir ju lätt så när man har ett regemente inne i ett villaområde i en stad.
Slut på OT.

PS. Jo, fortet är värt ett besök! Har varit där några gånger. Bildbevis bifogas.

1639930917987.jpeg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack för påpekandet. Beklagar otydligheten. Trodde det framgick, indirekt. Men man kan inte vara tydlig nog! :)

1639933650988.png
GKSS = Göteborgs Kungl. Segel Sällskap.
Samtliga fotade platser återfinns inom postadressen Västra Frölunda. Så, vi spelar inte bara hockey! :)
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jadå, hannuse, här på Västkusten har nu den läskiga snön tinat bort efter typ två veckor med vinterväder och halka. Ett tag hade delar av Halland (och Småland) nästan lika mycket snö som nedre Norrland, enligt SMHIs snödjupsrapporter. Men nu är ordningen återställd med plusgrader, gråväder, tidvis dimma och en del sol(!). Det där sista är ovanligt i december.

Så igår lånade jag sonens XT660 och tog en liten tur. Först till GKSS-hamnen i Långedrag. Men det var inga kappseglare ute i dimman. :)
Sedan till småbåtshamnen vid Hinsholmen. Några få båtar låg kvar i sjön, men 99 % var upplagda på land. Slutligen en sväng till Önnered, gammalt fiskeläge som nuförtiden är ett ”villaområde med hamn”. Det finns några fiskare kvar, GG 1025 och några sjöbodar skymtar i bakgrunden. Annars så finns fiskeflottan främst baserad i Fiskebäck, en liten bit därifrån (inte med på bild). Där ligger de biffiga trålarna på 30-40 meter.

Det är inte så tokigt att bo 10 minuter från city och 10 minuter från skärgården.
Mina gamla hoods. Kul att se!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Skärmdump från Instagram, på en gammal mästare som fortfarande kommer ihåg vilken fjädring som gäller…

ea44426fd0c2a8ae0d10c6a6f2fffaf9.jpg
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Min "Dagens Bild" är från igår, och kopplingen till MC behöver förklaras.
Ledsen för det.

Vad brukar irritera motorcyklister trafiken?

HEstar, så klart!

Följdaktligen även hEstransporter.

Cheyyer bakom ratten, ibland.

Bilar som kör långsammare än andra, och A-traktorer, så klart.

Okay...?

Nå, låt mig presentera:




Någons värsta mardröm, kanske...?




Edit:
Just ekipaget på bilden är bara kopplat för att dom skulle lastträna, men man ser alltmer tjejer dra hästar med sina A-traktorer.
Dom kommer till träningar med så sköna kommentarer:

"Nä, pappa får ju inte dra släp med sitt körkort så det är bättre att jag gör det själv."

Eller "Mamma vill inte köra häst när det är så halt, man jag har både fyrhjulsdrift och bättre däck än henne, så det är inga problem".


Jag beundrar dessa duktiga och ambitiösa tonåringar som är så självständiga och mogna. Dom är verkligen värda möjligheten att utvecklas och skapa sig sina liv.

Jämnåriga killar åker mest bara runt runt runt i cirklar, både bildligt och bokstavligt, men tjejer verkar i större utsträckning göra något vettigt av sin nyvunna mobilitet.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top