Körde till Norge och tillbaka. Var visserligen i Norge mindre än en timma, men ändå. Norge är Norge. Se kartan. Vill du kika själv i ditt kartprogram så sök upp "Halden".
View attachment 490073
Lite, lite av Norge. Bara 5 mil, under en timma. Men... vilken timma!
* Svart parti: Kurvig fjordväg, följer tätt på fjorden på många håll. Ren fjäll-/fjordkörning nästan, fast bara några kilometer från Sverige.
* Gult parti: Mjukt kurvig landsväg. Gott om böjar för långa djupa nedlägg, särskilt där vägen går långs sjöarna.
* Rött parti: Kurv-eldorado! Klar pulshöjare. Bara någon mil, men vilken mil. Jösses!
53 mil blev det. Det är egentligen inte riktigt så långt Göteborg-Halden-Göteborg men om man tar småvägar i kombination med ett par-tre rediga felkörningar så blir det 53. Felkörningarna får skyllas på en mix av dåliga förberedelser och oklart turledarskap. Det var inte jag som var turledare, vill jag betona.
Felkörningarna ledde dock till andra sköna vägar - som vi inte hade tänkt köra - så de hade ändå något gott med sig!
Dagens "ohh nej!" var att Trafikverket håller på att "förbättra" (=förstöra?) en av landets bästa mc-vägar, den mellan Nössemark och Ed. Vägen håller på att rätas ut, breddas och förstärkas och det är förstås ett hot mot sträckan som påstås ha 350 kurvor på knappt 3 mil (hörsägen - jag har inte räknat - men svänger gör det hela tiden).
Med lite tur... så kan det bli som en annan fin sträcka man "förbättrade" för några år sedan. Sträckan Tived-Undenäs (googla!) var smal kurvig och kul. Och nästan lite farlig här och där, trångt att mötas, dålig sikt. Den "förbättrades" för några år sedan men blev minst lika bra! Borta var de mest extrema partierna, bl a ett där man nästan körde utanför någons farstu, och istället hade man skapat en mjukt svängig väg som är kalasfin att köra. Härliga kurvor där man kan gasa friskt! Kör dit och testa själv.
View attachment 490075
Riksgränsen. (OK, jag erkänner. det är lite fusk. Bilden är från i juli. Jag tog ingen ny idag eftersom jag visste att jag redan hade ett foto på samma motiv...)
View attachment 490076
Stannade i Nössemark för att köpa glass. Men det var stängt på söndagar!
View attachment 490077
Efter en lång dag i sadeln förtjänar man en belöning.