Dagens bild

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Dagens bild här är en bildserie.
Närmast en bil-dserie av en bil-derbok jag snubblade över hos Lidl.
Ni vet - den TYSKA livsmedelskedjan...

Omslaget:
IMG_20230921_124102_528.jpg
Sida 1
IMG_20230921_124125_080.jpg
Sida 2
IMG_20230921_124115_136.jpg

Ja, ni fattar: barnen skall färglägga själv - det brukar bli som när tonåringarna skall välja färg på sin A-traktor.
Glitterhjulen är dock fix - dom sitter liksom fast i bakre pärmsidan och är gemensamma för alla fordon.
Som tex Lidls motorcykel...

IMG_20230921_124137_258.jpg

...med Tyskröv!
Nu skall tydligen alla små düska barn indoktrineras till att tro att det är sådär en motorcykel skall se ut.

Feck!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu är det november och då kör man hoj, det är se'n gammalt.

Åtminstone på västkusten, och om det inte regnar eller är kulingvindar. Eller både och. Det sista är förstås mer vanligt än man skulle önska... Men inte idag, så jag tog den gamla Yamahan (XT 660R) på en hösttur i norra Halland!

Yamman kollar in sjöutsikten från Fjärås Bräcka. Ungefär vid punkt 10 i kartan nedan.
1698952989683.png

Spanar in det gamla gravfältet nedanför Bräckan. En del av min släkt kommer från de här trakterna. Kanske vilar här en 1500 år gammal förfader?
Fotot är taget ungefär vid punkt 9 i kartan nedan.
1698953094767.png

Dagens sista stopp är Hanhalsholme. På höjden i bakgrunden låg Hunehals borg på medeltiden. "Hunehals"? Ja, detta var ju en del av Danmark på den tiden. Fotot togs vid punkt 14 i kartan nedan.
1698953315563.png

Nä, nu blir det hemfärd innan regnet kommer och innan mörkret faller. Har redan sett fyra (4) rådjur idag. Jag vill inte träffa på fler nu när det skymmer, fyra räcker gott!

Så här körde jag. Inte den raka vägen direkt. :) 12-13 mil blev det.
1698953625924.png

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är vidsynt som du vet. :7petaHar umgåtts med flera vänner som kör Affe till och med, då förstår du vidden! :fakta

Förstår bättre de som inte är motorcykelintresserade och sitter i sadeln på fel typ av motorcykel. De första 10 milen var värst. :crash

F,låt jag höll på att göra det grövsta felet på detta fora, avvikelse från ämnet. :rodnar

Skulle kunna postats i Det här köpte det jag idag...

Gula och vackra.jpg

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Nu är det november och då kör man hoj, det är se'n gammalt.

Åtminstone på västkusten, och om det inte regnar eller är kulingvindar. Eller både och. Det sista är förstås mer vanligt än man skulle önska... Men inte idag, så jag tog den gamla Yamahan (XT 660R) på en hösttur i norra Halland!

Yamman kollar in sjöutsikten från Fjärås Bräcka. Ungefär vid punkt 10 i kartan nedan.
View attachment 491392

Spanar in det gamla gravfältet nedanför Bräckan. En del av min släkt kommer från de här trakterna. Kanske vilar här en 1500 år gammal förfader?
Fotot är taget ungefär vid punkt 9 i kartan nedan.
View attachment 491393

Dagens sista stopp är Hanhalsholme. På höjden i bakgrunden låg Hunehals borg på medeltiden. "Hunehals"? Ja, detta var ju en del av Danmark på den tiden. Fotot togs vid punkt 14 i kartan nedan.
View attachment 491394

Nä, nu blir det hemfärd innan regnet kommer och innan mörkret faller. Har redan sett fyra (4) rådjur idag. Jag vill inte träffa på fler nu när det skymmer, fyra räcker gott!

Så här körde jag. Inte den raka vägen direkt. :) 12-13 mil blev det.
View attachment 491396

Vi har talat om det tidigare - Via Regia.
Du har kört en del av den genom att köra över den gamla isåsen som dämmer upp Lygnern.

Mellan vallgrav och sankmark

Lygnern fungerar som en bred vallgrav av nästan två mils längd. Mellan sjön och havet är marken låglänt och lerig. Det är därför logiskt att den höga Bräckan, som går mellan Lygnern i öster och lerslätterna i väster under lång tid varit en kungsväg genom Halland. Bräckan är uppbyggd av sand och grus och är därför utmärkt som vandringsled. Rester av gravar från bronsålder visar att den utnyttjats av människor under årtusenden.

Kungsvägen och Via Regia

Det har funnits flera huvudleder, kungsvägar, genom Halland. Den moderna motorvägen är den senaste. På 1600-talet lade man ner stora ansträngningar för att göra vägar lämpliga för hjulfordon, kanske mest av militära skäl. Denna väg gick från stad till stad, nära kusten. Den kallas "Kungsvägen". Men den allra äldsta vägen, av vilken Förlandavägen är en del, gick längre in i landet, det var stigar för folk till fots och till häst.

För att skilja på de olika vägarna har den allra äldsta vägen, den som följer naturen och som använts under tusentals år, givits ett eget namn: Via Regia. Det är latin och betyder kungsväg det också, men det låter antikt.

Hade du fortsatt söderut förbi den moderna avstängningen uppe på åsen, förbi Tom och rakt igenom ett nutida grustag så hamnar man förr eller senare här:

Här finns en sträcka av den gamla allfartsvägen som är påfallande orörd - med imponerande stenmurar tätt in på vägen. Denna delsträckan mynnar ut vid Gällinge skola, och det är lite som en tidsresa att plötsligt komma ut i ljuset och nutid.

Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Vi har talat om det tidigare - Via Regia.
Du har kört en del av den genom att köra över den gamla isåsen som dämmer upp Lygnern.
Jo, trakterna kring Bräckan och Lygnern har varit uppe förut och förtjänar att uppmärksammas. Vackert landskap och fina hojvägar.

Som du skriver är det en mycket gammal färdväg över åsen. Tusentals år. Man känner historien i kroppen när man är där. I vart fall gör jag det. :)
Hade du fortsatt söderut förbi den moderna avstängningen uppe på åsen, förbi Tom och rakt igenom ett nutida grustag så hamnar man förr eller senare här:

Har kört förbi skylten mot Finas många gånger, men aldrig svängt av. Ser fint ut!
Här finns en sträcka av den gamla allfartsvägen som är påfallande orörd - med imponerande stenmurar tätt in på vägen. Denna delsträckan mynnar ut vid Gällinge skola, och det är lite som en tidsresa att plötsligt komma ut i ljuset och nutid.
Intressant! Den får jag testa nästa gång jag rastar hojarna.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Nu går vi vidare off topic - beklagar! Skall uppföra mig bättre framöver. :)

Men...
..kommer man fram den här vägen (ljust orange)? Eller är det bommar/avspärrningar, förbudsskyltar, folkilskna markägare/vägföreningar?

1699112604364.png

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Nästan hela vägen finns på google maps/street view
Ja, till största delen. Men inte allt. Kanske övergivet och kanske igenväxt? Eller privat mark. Får ta en tur dit på torsdag (det skall bli sol i några timmar!) och kika hur det ser ut i verkligheten.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, till största delen. Men inte allt. Kanske övergivet och kanske igenväxt? Eller privat mark. Får ta en tur dit på torsdag (det skall bli sol i några timmar!) och kika hur det ser ut i verkligheten.
Tja, kommer du via Äskhults by så står där en E17 återvändsväg, följer du vägen till slutet av street view så ser den lite tveksam ut (men ingen förbudsskylt) - från andra hållet lite bättre väg fram till street view upphör. Men Thruxton resp. Bellagio kanske inte är lämpligaste fordonet - inte heller Vespan

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring