Menar du HD:n eller traktorn?View attachment 491242
Har tillbringat fler mil i sadeln på denna än Tammer får ihop totalt på ett helt år.
Du på en H-D?View attachment 491242
Har tillbringat fler mil i sadeln på denna än Tammer får ihop totalt på ett helt år.
Du på en H-D?
BM! Om vi nu skall blanda in traktorer på forumet?Fordson, så klart!
Jag är vidsynt som du vet. Har umgåtts med flera vänner som kör Affe till och med, då förstår du vidden!Du på en H-D?
Nu är det november och då kör man hoj, det är se'n gammalt.
Åtminstone på västkusten, och om det inte regnar eller är kulingvindar. Eller både och. Det sista är förstås mer vanligt än man skulle önska... Men inte idag, så jag tog den gamla Yamahan (XT 660R) på en hösttur i norra Halland!
Yamman kollar in sjöutsikten från Fjärås Bräcka. Ungefär vid punkt 10 i kartan nedan.
View attachment 491392
Fjärås Bräcka – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Spanar in det gamla gravfältet nedanför Bräckan. En del av min släkt kommer från de här trakterna. Kanske vilar här en 1500 år gammal förfader?
Fotot är taget ungefär vid punkt 9 i kartan nedan.
View attachment 491393
Li gravfält – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Dagens sista stopp är Hanhalsholme. På höjden i bakgrunden låg Hunehals borg på medeltiden. "Hunehals"? Ja, detta var ju en del av Danmark på den tiden. Fotot togs vid punkt 14 i kartan nedan.
View attachment 491394
Hunehals – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Nä, nu blir det hemfärd innan regnet kommer och innan mörkret faller. Har redan sett fyra (4) rådjur idag. Jag vill inte träffa på fler nu när det skymmer, fyra räcker gott!
Så här körde jag. Inte den raka vägen direkt. 12-13 mil blev det.
View attachment 491396
Mellan vallgrav och sankmark
Lygnern fungerar som en bred vallgrav av nästan två mils längd. Mellan sjön och havet är marken låglänt och lerig. Det är därför logiskt att den höga Bräckan, som går mellan Lygnern i öster och lerslätterna i väster under lång tid varit en kungsväg genom Halland. Bräckan är uppbyggd av sand och grus och är därför utmärkt som vandringsled. Rester av gravar från bronsålder visar att den utnyttjats av människor under årtusenden.
Kungsvägen och Via Regia
Det har funnits flera huvudleder, kungsvägar, genom Halland. Den moderna motorvägen är den senaste. På 1600-talet lade man ner stora ansträngningar för att göra vägar lämpliga för hjulfordon, kanske mest av militära skäl. Denna väg gick från stad till stad, nära kusten. Den kallas "Kungsvägen". Men den allra äldsta vägen, av vilken Förlandavägen är en del, gick längre in i landet, det var stigar för folk till fots och till häst.
För att skilja på de olika vägarna har den allra äldsta vägen, den som följer naturen och som använts under tusentals år, givits ett eget namn: Via Regia. Det är latin och betyder kungsväg det också, men det låter antikt.
Jo, trakterna kring Bräckan och Lygnern har varit uppe förut och förtjänar att uppmärksammas. Vackert landskap och fina hojvägar.Vi har talat om det tidigare - Via Regia.
Du har kört en del av den genom att köra över den gamla isåsen som dämmer upp Lygnern.
Har kört förbi skylten mot Finas många gånger, men aldrig svängt av. Ser fint ut!Hade du fortsatt söderut förbi den moderna avstängningen uppe på åsen, förbi Tom och rakt igenom ett nutida grustag så hamnar man förr eller senare här:
Bed & Kitchen i Kungsbacka - Välkommen till Finas Torpgård Bed & Breakfast
Finas Torpgård Bed & Kitchen i Kungsbacka Du hittar Finas Torpgård i Fjärås, strax söder om Kungsbacka. Boendehuset ligger nära Långaresjön invid Hallandsleden. Vill man cykla i området är vi en del av Kattegattleden. Här skall det vara lite som att … Continue reading →www.finastorpgard.se
Intressant! Den får jag testa nästa gång jag rastar hojarna.Här finns en sträcka av den gamla allfartsvägen som är påfallande orörd - med imponerande stenmurar tätt in på vägen. Denna delsträckan mynnar ut vid Gällinge skola, och det är lite som en tidsresa att plötsligt komma ut i ljuset och nutid.
Nu går vi vidare off topic - beklagar! Skall uppföra mig bättre framöver.Den gamla Förlandavägen och Via Regia
Under tusentals år har Förlandavägen på Fjärås bräcka varit en naturlig del av en kungsväg mellan norra och södra Halland, mellan Danmark och Norge. Uppströms är lättastUnder förhistorisk tid hade in…www.hallandsleden.se
Nästan hela vägen finns på google maps/street viewNu går vi vidare off topic - beklagar! Skall uppföra mig bättre framöver.
Men...
..kommer man fram den här vägen (ljust orange)? Eller är det bommar/avspärrningar, förbudsskyltar, folkilskna markägare/vägföreningar?
View attachment 491541
Ja, till största delen. Men inte allt. Kanske övergivet och kanske igenväxt? Eller privat mark. Får ta en tur dit på torsdag (det skall bli sol i några timmar!) och kika hur det ser ut i verkligheten.Nästan hela vägen finns på google maps/street view
Tja, kommer du via Äskhults by så står där en E17 återvändsväg, följer du vägen till slutet av street view så ser den lite tveksam ut (men ingen förbudsskylt) - från andra hållet lite bättre väg fram till street view upphör. Men Thruxton resp. Bellagio kanske inte är lämpligaste fordonet - inte heller VespanJa, till största delen. Men inte allt. Kanske övergivet och kanske igenväxt? Eller privat mark. Får ta en tur dit på torsdag (det skall bli sol i några timmar!) och kika hur det ser ut i verkligheten.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|