Dagens bild

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, nej jag håller mig i Europa.

Gillar bilden som sagt. Inte vikt- och volymoptimerad. Notera tratten.

Man tar vad man har. Ska vi åka eller bara planera? 👍
Åka? Numer kör man inte ens hoj, man bara snackar om det.

Eller ens inte om det - största ämnena på ett hojforum är typ pajkastningstrådar om såssar och jättedumma bl*ttar…

Hur blev det såhär? Med en av de trevligaste aktiviteter man kan ägna sig åt?

Folk borde bara köra mer liksom.

IMG_8414.jpeg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mycket trevligt med broschyrer! Dock gör det lite ont fortfarande då jag påminns om att morsan slängde min och farsans broschyrsamling tillsammans med alla motortidningar vid en husröjning mitten 80-talet. Ett skåp fullt med broschyrer och kataloger från 1968-1984; bilar, MC, snöskotrar och båtar. :(


Mvh
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Några turer under december och januari företogs på saltade vägar.
Salt svider.

Både på hojen och samvetet.

Så, upp till OK och gördetsjälven:

Screenshot_20250126-162235~2.png

Ett redigt skumbad och spolning med kallt vatten gjorde susen.

Resan var tajmad så att hustrun dök upp med hästasläpet lagom till att jag var klar - så blev det skamkärra hem.

Screenshot_20250126-162316~2.png

Stora hojen fick stå kvar över natten för att dropptorka.

Frost ute i dag på morgonen:

Screenshot_20250126-162143~2.png

...och sedan fick bägge två plats i japanska annexet efter lite knökande.

Screenshot_20250126-162445~2.png

Scootern åkte in eftersom vi far på semester nästa vecka. Den kan ju vem som helst bara ta under armen, så även den fick komma under lås och bom.


Inifrån och ut - om någon undrar:

Screenshot_20250126-162609~2.png

CBR 1000 F -87
TL 125 -75
660 Tenere -92
Varadero SD02 - 04
SCV 100 -05

Som sagt: japanska annexet.
Lättast att ta sig in i, går att stuva lite hårdare - men det var ju det jag skulle låta bli.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Några turer under december och januari företogs på saltade vägar.
Salt svider.

Både på hojen och samvetet.

Så, upp till OK och gördetsjälven:

View attachment 509627

Ett redigt skumbad och spolning med kallt vatten gjorde susen.

Resan var tajmad så att hustrun dök upp med hästasläpet lagom till att jag var klar - så blev det skamkärra hem.

View attachment 509628

Stora hojen fick stå kvar över natten för att dropptorka.

Frost ute i dag på morgonen:

View attachment 509631

...och sedan fick bägge två plats i japanska annexet efter lite knökande.

View attachment 509632

Scootern åkte in eftersom vi far på semester nästa vecka. Den kan ju vem som helst bara ta under armen, så även den fick komma under lås och bom.


Inifrån och ut - om någon undrar:

View attachment 509633

CBR 1000 F -87
TL 125 -75
660 Tenere -92
Varadero SD02 - 04
SCV 100 -05

Som sagt: japanska annexet.
Lättast att ta sig in i, går att stuva lite hårdare - men det var ju det jag skulle låta bli.
Ser att jag behöver investera i extraljus till min Cygnus.
Funkar annexet bra, ingen kondens på insidan (kör du någon värme)?
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ser att jag behöver investera i extraljus till min Cygnus.
Funkar annexet bra, ingen kondens på insidan (kör du någon värme)?


Alltid problem med containers.
Får man in fukt stannar den kvar, står burken direkt på backen så skapas det dessutom även ett mikroklimat under containern som äter upp golvstöden trots att det är Cortenstål. Dessutom suuugs fukt upp genom golvskivorna.
Trots äkta fenoxyharts...

Mina burkar står på slipers och jag är noga med att inte dra in fukt. Det var därför den nytvättade hojen fick stå kvar i hästtransportern över natten.

Håller man det på den nivån så klarar en eller ett par Fuktslukare jobbet att hålla torrt.

"Japanska annexet" är det som är mest trafikerat. Där är rätt mycket rörelse in och ut, och jag förvarar även däck där.
Det kan jag verkligen avråda från! Det blir bastuvärme där inne på sommaren och man kan höra hur vinterdäcken kvider.

Den som tar betalt för att förvara kunders däck i container utan att bygga soltak och -sidor är en lurendrejare.


Edit:
Extraljus? Ja...? 45 wattaren gör inte mycket nytta. Det där är äkta Vision-X, men många generationer har förlupit sedan dess. Just dessa har en spridning som gör dom bättre till fasadbelysning.

Det ligger nya 10° i kartong hemma.
Känns knäppt att köra pin-spot på en scooter som toppar typ 80 knyck, men då får man något som tar vid där originalhelljuset slutar. En vacker dag åker dom på.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Alltid problem med containers.
Får man in fukt stannar den kvar, står burken direkt på backen så skapas det dessutom även ett mikroklimat under containern som äter upp golvstöden trots att det är Cortenstål. Dessutom suuugs fukt upp genom golvskivorna.
Trots äkta fenoxyharts...

Mina burkar står på slipers och jag är noga med att inte dra in fukt. Det var därför den nytvättade hojen fick stå kvar i hästtransportern över natten.

Håller man det på den nivån så klarar en eller ett par Fuktslukare jobbet att hålla torrt.

"Japanska annexet" är det som är mest trafikerat. Där är rätt mycket rörelse in och ut, och jag förvarar även däck där.
Det kan jag verkligen avråda från! Det blir bastuvärme där inne på sommaren och man kan höra hur vinterdäcken kvider.

Den som tar betalt för att förvara kunders däck i container utan att bygga soltak och -sidor är en lurendrejare.


Edit:
Extraljus? Ja...? 45 wattaren gör inte mycket nytta. Det där är äkta Vision-X, men många generationer har förlupit sedan dess. Just dessa har en spridning som gör dom bättre till fasadbelysning.

Det ligger nya 10° i kartong hemma.
Känns knäppt att köra pin-spot på en scooter som toppar typ 80 knyck, men då får man något som tar vid där originalhelljuset slutar. En vacker dag åker dom på.
Tack för infon, jag går i funderingar på nästa utbyggnad av annex, och container finns med på listan.
Har bland annat en typ "friggebod" som är oisolerad, och där isolerade jag taket för två år sedan, gjorde stor skillnad, framförallt på sommaren kände man att värmen inte var lika "bastu" som tidigare.
I den har jag sedan byggt en värmefläkt av ett gammalt nätaggregat till en dator, och operarat in ett 50W värmeelement av den typen som man använder för "skåpvärme" i elektriska installationer i industrin.
En helt klart funktionell lösning, som håller kondensen på "rätt sida".
Kanske något för containern?
Så, dagens bild får bli en liten hemmabyggd värmeanordning.

Värmefläkt_1.jpg
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Tack för infon, jag går i funderingar på nästa utbyggnad av annex, och container finns med på listan.
Har bland annat en typ "friggebod" som är oisolerad, och där isolerade jag taket för två år sedan, gjorde stor skillnad, framförallt på sommaren kände man att värmen inte var lika "bastu" som tidigare.
I den har jag sedan byggt en värmefläkt av ett gammalt nätaggregat till en dator, och operarat in ett 50W värmeelement av den typen som man använder för "skåpvärme" i elektriska installationer i industrin.
En helt klart funktionell lösning, som håller kondensen på "rätt sida".
Kanske något för containern?
Så, dagens bild får bli en liten hemmabyggd värmeanordning.

View attachment 509639

Fiffigt. Själv har jag ett isolerat kallgarage, lecablock med reglar, isolering (på utsidan) och panel. Har alltjämt en värmefläkt igångsatt om sju grader (automatisk avkänning). Funderar på att tillföra dels en avfuktare dels en fläkt som snurrar runt luften i garaget.

Tankar?

Fråga två: i dagsläget har garaget ingen ventilationsöppning, det vill säga inga ventilationskanaler som rekommenderas (två till antalet på olika höjd respektive). Vad jag förstår, som lekman, finns det för- tillika nackdelar med ventilationen.

Tankar?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Fiffigt. Själv har jag ett isolerat kallgarage, lecablock med reglar, isolering (på utsidan) och panel. Har alltjämt en värmefläkt igångsatt om sju grader (automatisk avkänning). Funderar på att tillföra dels en avfuktare dels en fläkt som snurrar runt luften i garaget.

Tankar?

Fråga två: i dagsläget har garaget ingen ventilationsöppning, det vill säga inga ventilationskanaler som rekommenderas (två till antalet på olika höjd respektive). Vad jag förstår, som lekman, finns det för- tillika nackdelar med ventilationen.

Tankar?
Jag tror att du klarar dig utan avfuktare när du har så pass varmt som 7 grader.
Men lite kontrollerad ventilation kan man alltid fundera på.
Oftast löser det sig med självdrag, speciellt om det inte vistas personer i lokalen.
Jag har ingen ventilation i mitt garage, det löser någon otät skarv i byggnaden här och var.
Men har faktiskt funderat på att sätta en öppning för frånluft.
Jag har dock 18grader året runt i garaget, eftersom jag håller till där regelbundet, men det är inga fuktproblem, dock aning hör CO2-halt efter en helkväll, och ibland måste man vädra när man målar eller använder andra starka saker, det märks att det inte ventilerar då.

Men du kanske kan börja med att skaffa en billig temometer med fuktmätare, dom är inte så exakta men man kan få en fingervisning.

För mig blir det en typ PAX-fläkt som jag kommer att koppla till styrning på CO2 (och naturligvis manuell möjlighet).
Om det visar sig att tilluften blir knasig, kanske att det blir isbildning någonstans på vintern, då får jag öppna för kontrollerad tilluft på lämpligt ställe.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle vara försiktig med containerlösning för hojar eftersom de är mycket oförlåtande vad gäller innerklimat. Kondens kondens kondens. Fördel går att låsa, portabel, billig. Nackdel precis allt annat. Ser dessutom sjukt skrotigt ut.

Så svårt eller dyrt är det ju inte att bygga 30 kvm ventilerat och isolerat kallförråd på plint.


Mvh
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag skulle vara försiktig med containerlösning för hojar eftersom de är mycket oförlåtande vad gäller innerklimat. Kondens kondens kondens. Fördel går att låsa, portabel, billig. Nackdel precis allt annat. Ser dessutom sjukt skrotigt ut.

Så svårt eller dyrt är det ju inte att bygga 30 kvm ventilerat och isolerat kallförråd på plint.


Mvh
Vi har isolerade containrar på jobbet det funkar bra utan att det blir kondens. Sätter man in en liten fläkt/kupévärmare så är det lätt att hålla någon plusgrad.

Ska man ha den permanent uppställd hemma så slå på panel utvändigt och gör några takstolar med tak så ser det genast ut som ett "normalt" förråd.

Sen så är det inte säkert bara för det är en låst container. Senaste året har varit på 2 byggen där dom istället för att försöka bryta upp dörren på framsidan där det ofta sitter kamera larm så kapar dom helt enkelt upp ett hål på baksidan och kryper in och tar alla verktyg och maskiner. På ena stället var dom inne i 5 container på en natt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har isolerade containrar på jobbet det funkar bra utan att det blir kondens. Sätter man in en liten fläkt/kupévärmare så är det lätt att hålla någon plusgrad.

Ska man ha den permanent uppställd hemma så slå på panel utvändigt och gör några takstolar med tak så ser det genast ut som ett "normalt" förråd.

Sen så är det inte säkert bara för det är en låst container. Senaste året har varit på 2 byggen där dom istället för att försöka bryta upp dörren på framsidan där det ofta sitter kamera larm så kapar dom helt enkelt upp ett hål på baksidan och kryper in och tar alla verktyg och maskiner. På ena stället var dom inne i 5 container på en natt.

Det finns ju sätt att undvika sådant…

8674a5e4e62aa5a20a92294716aba731.jpg



Mvh
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ha ha - Good Old Truppmina 12, som ju hastigt döptes om till Fordonsmina 12 efter att Sverige skrivit under Ottawakonventionen.

Antar att man bytt namn igen...?

Försvarsladdning 21 tror jag den heter numer. Får endast användas som syftmina, inte gillras.

”Ryss-teven” sade vi på den gamla onda tiden.


Mvh
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top