Dagens bild

Idag är det första mars och då kör man motorcykel, om man skall följa råden i Bondepraktikan :)
(https://sv.wikipedia.org/wiki/Bondepraktikan)

Och eftersom vi på västkusten hade +9, svaga vindar och gråväder så var det enkelt att bocka av "har kört mc i mars" från årets göra-lista. Fotona är tagna vid Röda Sten, lite väster/snett under Älvsborgsbron i Göteborg.

En mix av klassiska och moderna Göteborgsmotiv. Älvsborgsbron invigd 1966, 900 meter lång, segelfri höjd 45 meter. Bockkranen på Eriksberg (tidigare ett världsledande skeppsvarv - för dig som inte minns eller är född efter 1980...). Skymtar i bakgrunden gör Karlatornet som just nu byggs (73 våningar, 246 meter högt). Plus en bil från Volvo som ju har produktion och huvudkontor på andra sidan älven.
1709317752178.png

Samma plats, fast vy västerut. Mot Kattegatt, sedan Skagerack, Nordsjön och Atlanten. Man blir lätt lite ödmjuk av att tänka på vad som finns (en bra bit) längre bort. I bakgrunden ser vi genom halvdiset en del av hamnanläggningarna. Här hanteras ungefär 30 % av Sveriges utrikeshandel. Lite småviktig hamn alltså.
1709317985743.png

Last edited:
Transport från vinterförvaringen. Stått i gräsklipparens förråd över vintern.
Då det trots allt är en Ducati förutsatte jag att ingenting skulle fungera efter vintern. Döm om min förvåning då den startade direKt trots "fulsoppa/95" i tanken. All elektronik, bromsar, koppling allt bara fungerade :)

1000007119.jpg

Var "tvungen" att ta en tur idag för att prova inköpet från häromveckan - min Aperolfärgade Kawasaki! Trots solsken och +8 blev det en kylig tur. Den elaka vinden från nordost kompenserade effektivt bort värmen från solen. :(

Vägarna är hyggligt fria från grus så länge man håller sig stadsnära, men på de riktigt små vägarna i södra Bohusläns skogar var det grusigt och gott om grått vägdamm. Halkigt grått vägdamm som knappt syns mot den grå asfalten är inte jättekul och jag tog det väldigt försiktigt i de dammiga partierna.

Fröken Aperol vilar sig i eftermiddagssolen mellan Diseröd och Kode.1709567937664.png

Både kurvigt och grusigt som synes.
1709568139089.png

Jag var inte den första som pausat här kunde man se. Fast den här besökaren hade mindre tur med gruset. Eller vädret. Eller med något annat.
1709568290600.png

Tvättning av kompressor Hondan inför fotografering, tänkte se om man får komma på USA-bilutställningen i Uleåborg i maj där det också brukar vara en del hojar.

Är väl värt ett försök man kan ju bara få nej, är ju ingen utställningshoj men den ser väl intr allt för jäkligt ut heller och i klass med hojar som var där förra året.

20240304_201329.jpg

Var nånstans är detta, jag ska nämligen åt ditt håll nästa helg. Pojken ska skjuta luftgevär så det blir en sån där nätt resa på 140 mil enkel väg för att skjuta 40 skott.
1709581306228.png

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...