Dagens bild

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-24
För hel***e Lasse, ny hoj IGEN!? :eek: Jaja rätt färkombination iallafall och Ser ut som en "Full" denna gången?
Finns en "bort"förklaring. Hade ett garantiärende på QS och fick ett erbjudande om "Consumer bike price" eller något liknande. Fick helt enkelt ett erbjudande som var svårt att tacka nej till. Hade inte tänkt byta förrän tidigast nästa säsong.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
067259bba24832f121467c939795c7d8.jpg

En på riktigt saknad hoj (Även bilen i bakgrunden). Fin kompis på både långtur och upptäckarfärder på länets oändliga grusvägar.

Mvh

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Fika och dricka vatten.
Sex år sedan idag.
.. då har det blivit en hel del fika och vatten, va? Vad behöver jag göra för att få möjlighet att hoja runt i Spanien så där i april? Tips mottages tacksamt.

Avgassystemet monterat, och testat. Omotiverad och förkyld gjorde jag inget videoklipp denna gång, vilket jag bittert ångrar nu. Men jag är inte död än!

IMG_4391.JPG

Den mullrar och braapar, och vibrerar mer än jag minns från det att jag var frisk och körde. Jag kanske bara lite ömtålig dessa sjuka dagar.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
.. då har det blivit en hel del fika och vatten, va? Vad behöver jag göra för att få möjlighet att hoja runt i Spanien så där i april? Tips mottages tacksamt.

Börja med att bryta foten runt maj. Var sjukskriven hela semestern.
Ärv pengar.
Säg upp dig så du kan sluta till midsommar.
13-14 innestående semesterveckor får du ut i pengar.

Se över dina kostnader och måsten.
Sälj eventuella båtar. Lämna båtklubben och alla måsten och datum som ingår.
Boendesituation, mer, större, hus och sommarhus eller bra som det är?
Behov av bil, större, dyrare, fler eller bra som det är?

Ha vuxna, självgående barn som flyttat hemifrån.

Köp en bra och pålitlig hoj, gärna där expanderbar tankväska och topbox ingår.
Mjuka packväskor på blocket 400 kr eller tre st i aluminium för 15’

Åk själv och trivs med det. Annars blir det svårt. 2019 hade jag inga hojpolare kvar, inga polare som var lediga i april och på obestämd tid.
Passagerare var otänkbart. Faktiskt även någon hojpolare. Nog för att jag är flexibel men hur långa etapper, vilken väg, vilka mål per dag, äta/fika/pissa, var sova, hotel, hostel, pensionat, airbnb, camping, fricamping, vilodag, stanna och bada, museer, sevärdheter osv.
Detta var min första tripp som jag körde och råddade själv. Att jag tänkt åka hem efter Gibraltar blev ändrat. Klämde in Pisa och Livorno som jag tänkt spara till året därpå.
Från Livorno är det bara 30 mil till Rom. Nu eller aldrig. Lätt att förhandla med sig själv.
Från Rom till Rimini och San Marino. Flera vilodagar, tvätt av hoj och sen hem. Ändrade planer vartefter. Stelvio översnöat. Berlin, ska jag åka till Berlin? Har aldrig haft den tanken. Från Berlin till Gdansk. Genom Polen? Nä, läskigt. Gammal öststat. Hann precis med färjan till Nynäshamn. Framme kl 12.
Lite Rocky-feeling efter den hemkomsten.

IMG_2604.jpeg
42 dagar och 1000 mil. Kidsen uppdaterades löpande på Messenger, en jobbarkompis via sms/mms, kompisar via FB och en FB-grupp för TDM900. Den sista ovan mest för FB-gruppen. De flesta andra hade redan varit på Riddarholmen.

Det är svårt att rekommendera något till andra. Den resan ångrade jag inte. Eller att jag slutade jobba innan jag fyllde 58.
Eller andra resan som började med Nynäs-Gdansk-Warszawa och vidare till Brno, Wien, Ljubljana, Stelvio osv.
De fyra resorna till Norge. Norge rekommenderar jag förbehållslöst till alla.
Det blir ännu mer Norge i år.
Eftersom Polen inte är så farligt så tänkte jag klämma Estland, Lettland och Litauen. Färja till Riga har jag avböjt tidigare. varför ska jag åka dit. Varför klämma in tre huvudstäder till på egen hoj? Fast kanske. Som Finland och Helsingfors.

Jag kom definitivt på andra tankar igår när jag såg en finsk roadmovie.
Klart sevärd tyckte jag, oavsett musiken, beg Volvo V70 56000 mil, arkitektur som får Flen att blekna. Finnar, Sverige-finnar och finlandssvenskar. Mycket värme, ❤️ och sånt. Å svenskjävlar. 🙂

SVT-play.

IMG_1566.jpeg

Norra Sverige är ju inplanerat redan. Nu runt Östersjön också, start i Skagen och Lökken. Rovaniemi såg fantastiskt ut. Planen är inte klar. Det behöver den inte vara. Det ger sig.
Lökken-Helsingfors-Åbo-Vasa. Åker helst utmed kuster (å utan gps-rutter).

Nu är ju Sydeuropa väldigt varmt i juli. De själva har väl semester halva aug och halva sept ungefär. Köer står nordeuropéer för. I april-maj var det inga köer och nästan tomma campingar. Alla hade inte öppnat för säsongen. Gott om husbilar fast många i dom är både trevliga och pratglada.

Annars är Norge det enda land jag behöver.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag körde faktiskt och besiktiga min motorcykel.
Men tveksamt om jag någonsin gör det igen.
Fy fan. Dyrt som satan och jag känner mig både lurad och rånad.
1000018923.jpg

Kort kille för mc besiktning känns som fel val.
Men det gick.

1000018924.jpg

Tog den minst asfalterade vägen hem från bilprovningen.
1000018942.jpg

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag körde faktiskt och besiktiga min motorcykel.
Men tveksamt om jag någonsin gör det igen.
Fy fan. Dyrt som satan och jag känner mig både lurad och rånad.
View attachment 513455

Kort kille för mc besiktning känns som fel val.
Men det gick.

View attachment 513454

Tog den minst asfalterade vägen hem från bilprovningen.
View attachment 513453
Lurad och rånad för att det är dyrt?

Jag kör bara Bilprovningen och får rabatterbjudanden som jag utnyttjar ibland. Fick nyligen erbjudande om att besikta hojen i april med rabatt. Den ska besiktas i september så jag avstod.
Varför inte göra ett urval till innan epostutskicket?
I april borde de ha hojar att besiktiga ändå.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Lurad och rånad för att det är dyrt?

Jag kör bara Bilprovningen och får rabatterbjudanden som jag utnyttjar ibland. Fick nyligen erbjudande om att besikta hojen i april med rabatt. Den ska besiktas i september så jag avstod.
Varför inte göra ett urval till innan epostutskicket?
I april borde de ha hojar att besiktiga ändå.
Ja dom lyckades lura frun att besiktiga sin bil flera månader innan hon hade behövt göra det. Men nu vet hon. Att dom är rövhål.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre