Är det inte typ sådana som sitter på Huskvarna 256 eller vad de heter
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Nej, 258 har annan profil, de där skidorna är uppbuktade på mitten och kommer kanske från de gamla jaworna.
258 har profilen tvärtom, djupast på mitten.
I kontrast till hur man ryggmärgsmässigt vill köra så när man kör med skidor så går det snabbast i kurvorna om man trycker ner ytterskidan för då vill hojen rätas upp och man kan gasa lite hårdare utan att sladda runt. Trycker man ner innerskidan så vill hojen sladda runt och därmed hindras högre kurvhastighet desto mer man trycker ner innerskidan.
Och det är här som skillnaden på dessa skidor märks, med Jawaskidorna enligt bild hugger skidan lättare fast och när ytterskidan hugger fast i en kurva så blir det ofelbart en highsider, en brutal hög sådan dessutom eftersom hojen lyfts över hela skidarmen, vilket lyfter hojen kanske en halvmeter högre upp i luften mot en vanlig highsider. Enda trösten är att man glider bra när man kraschar på vintern.
Sen är skidarmen skrot, kanske även skidan och ytterligare detaljer på Jawan, jag har skrotat mer än en av försvarets skidarmar på det viset.
Därav skulle jag aldrig köpa jawaskidor.