Dagens goda gärning

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Ok, det här verkar garanterat cheesy, men det bjuder jag på.
Jag har, sedan en tid tillbaka, en liten tanke om att jag varje dag ska försöka göra något som får en annan, helt okänd människa glad.
Det kan röra sig om så banala saker som att t ex hålla upp dörren åt någon, hjälpa någon med barnvagnen, ge en oväntad komplimang eller liknande. Oftast får man betalt i ett leende eller en kortare konversation.

Naturligtvis kan vi inte lista ALLT gott vi gjort genom åren, eftersom hojåkare är av dygd nästan övermänskligt trevliga och välvilliga, men kanske chippa in det man gjort just den dagen?

Jag kan börja, bara för att ge exempel på hur mesigt men härligt det kan vara med interaktiv självtillfredsställelse.

Köpte snus idag på den lokala Vi-butiken.
I kassan sitter den där übergulliga gamla damen som alltid har ett leende och verkligen lägger hela sin själ i sitt jobb, prestigelöst som det må vara.
Efter att hon alert och glad gått och hämtat dosorna och dessutom börjat konversera lite om saker hon hade noll koll på så tyckte jag att jag faktiskt var tvungen att ge henne en komplimang om hennes inställning.
Sa (helt ärligt) att det alltid var kul att handla av henne, eftersom hon dels hade ett så förtjusande leende och dessutom gör alla så glada.

Jag tror det gick hem, 2 damer i kassan bakom mig började gratulera henne, en av dem tror jag faktiskt fällde en tår...

Ja, int fan vet ja, men de ä som smårolit när man kan gö andra glada å.

Få se vad ni har, kära hojåkerz.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Ibland vill man faktiskt pussa och krama människor man ser.
Hon är en av dem, vadfanhonnukantänkasheta.

Gärd eller Berit tror jag :tummenupp

Edit: Hålla upp dörren och sådant gör man ju varje dag, varje morgon ser man någon försöka skynda sig innan dörren stänger (vi har kodlås på jobbet så man måste knappa och ha sig innan man kommer in) så då brukar jag bara stanna upp med foten så inte dörren går igen :tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jo, det är tacksamt att hjälpa till eller ge en passande komplimang vid rätt tillfälle, för som oftast får man bara höra från andra när något är fel och inte tvärtom.

Nu skedde inte detta idag men nån vecka sedan, grannarna som sålt sitt hus skulle flytta om 2 dagar och kom körandes så dog bilen precis utanför tomten, jag gick och kollade men det gick inte att få igång den så jag släppte det jag höll på med och bogserade iväg han till verkstan.

En annan var när jag i augusti gav beröm och min uppskattning till Jesper (Galne Dansken) och en instruktör för all den energi de lägger ned på en frivilligorganisation som SMC. Än en gång, det är oftast dessa får höra skit om vad SMC inte gör och inte vad de gör som är bra.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag brukar alltid tacka när folk stannar med bilen och släpper fram mig när jag kommer med cykeln, och stannar alltid och släpper fram andra cyklister. Självklart tackar jag alltid när folk går undan och underlättar omkörningar också. Kanske inte goda gärningar men förhoppningsvis uppmuntrare :)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu skedde inte detta idag men nån vecka sedan, grannarna som sålt sitt hus skulle flytta om 2 dagar och kom körandes så dog bilen precis utanför tomten, jag gick och kollade men det gick inte att få igång den så jag släppte det jag höll på med och bogserade iväg han till verkstan.
Man får ju hoppas att det uppskattades! :tummenupp

I vintras såg jag en tjej utanför garaget som försökte skotta fram sin bil med en sopskyffel, rätt jobbigt med halvmeterhöga stenhårda vallar runt om bilen, inmosat under den dessutom. Jag tog en spade i garaget och skottade fram bilen åt henne, knuffade tom på så hon kom iväg. Hon kan ha vinkat åt mig när hon åkte iväg, men antagligen tog hon bara på sig bältet :mad: Inte ens gnuttan till tack, trots att hon åkte bort till vändplanen, vände och åkte förbi mig igen! Man förväntar sig ju inte att få guld å gröna skogar för att man är lite hjälpsam, men ett "tack, det där var snällt" är så jävla gratis och värmer rätt mycket!

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt

I vintras såg jag en tjej utanför garaget som försökte skotta fram sin bil med en sopskyffel, rätt jobbigt med halvmeterhöga stenhårda vallar runt om bilen, inmosat under den dessutom. Jag tog en spade i garaget och skottade fram bilen åt henne, knuffade tom på så hon kom iväg. Hon kan ha vinkat åt mig när hon åkte iväg, men antagligen tog hon bara på sig bältet :mad: Inte ens gnuttan till tack, trots att hon åkte bort till vändplanen, vände och åkte förbi mig igen! Man förväntar sig ju inte att få guld å gröna skogar för att man är lite hjälpsam, men ett "tack, det där var snällt" är så jävla gratis och värmer rätt mycket!

Sånt suger väldigt mkt pung.
Men du mår garanterat bättre än suggan i bilen.

EDIT: Dessutom skulle du göra det igen, utan att ens fisa.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Det var mycket uppskattat... även fast de helst inte hade velat flytta så långt, det var tydligen dem som vi budade emot på huset vi köpte. :gnissla (frun till gubben muttrade fram det när hon nämnde vart de skulle flytta)

Sånt är så trist, men som Jesseboy skrev, du mår garanterat bättre än bitchen i bilen.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sånt suger väldigt mkt pung.
Men du mår garanterat bättre än suggan i bilen.

EDIT: Dessutom skulle du göra det igen, utan att ens fisa.
Ja, framför allt, ödmjukheten till trots, ansåg jag mig vara en bättre människa än henne iaf, så det lös väl upp min dag lite på sätt å vis...

Som motvikt hittade jag en cykelkorg med en handväska en helgmorgon för många år sen. Efter lite grävande hittade jag hennes namn och adress så jag ringde och berättade om mitt fynd. Efter en stund kommer en brud i dryga 20-årsåldern ditskjutsad av sin mor. Hon var vansinnigt bakis, dottern, och grymt tacksam! Hon hade en bunt hundringar med sig, som hon dock smusslade undan när hon såg att det fanns pengar kvar i plånboken. Hon länsade den totalt och gav mig rubbet, sisådär 213,50. Hur cykelkorgen hamnade bakom en stor blomkruka utanför Gävle sjukhus är mer oklart, den var ju inte stulen eftersom alla pengar var kvar, men tacksam var hon iaf! Att jag hade grävt lite i grejerna för att hitta namn osv va visst helt ok :rolleyes:

Summa sumarum, jag kommer att gräva i alla handväskor jag hittar i framtiden, men jag kommer inte skotta fram folks bilar :D

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Passar ihop med "nedskräpningstråden" också men kom att tänka på alla tidningar jag får på tåget, dagens industri, metro etc samt att jag har en del tidningar hemma. Från och med idag ska jag ta med dem till patienterna i väntrummet på vårdcentralen, smygbörjade redan nu och det verkar uppskattas :), det kommer bli en blandat kompott med både M3, tjejtidningar, vetenskapens värld etc.

Vad skulle Ni som besökare uppskatta? kom med förslag :)

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag brykar gå till kassan med den suraste kassörskan på Hemköp när jag köper lunch. Det har blivit lite av en sport att få henne att le lite. Så brukar jag önska henne trevlig helg på fredagar.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Passar ihop med "nedskräpningstråden" också men kom att tänka på alla tidningar jag får på tåget, dagens industri, metro etc samt att jag har en del tidningar hemma. Från och med idag ska jag ta med dem till patienterna i väntrummet på vårdcentralen, smygbörjade redan nu och det verkar uppskattas :), det kommer bli en blandat kompott med både M3, tjejtidningar, vetenskapens värld etc.

:tummenupp

Enda som funnits de gånger jag suttit är väntrum är cheytidningar som Hänt extra, skvaller å dynga AB, bröllopstidningar osv :mad:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

När vi var på ultraljud för bebis och hamnade i väntrummet så förväntade jag mig den absolut värsta bunten med bröllopstidningar and shit, men döm om min förvåning när jag hittade ett tidningsställ med just sånt och sen ett till lika stort(!!) med motor/tekniktidningar.

Blev så paff och positivt överraskad att jag gick till reception och berömde dem för deras mångfald i tidningar som riktade sig även till oss pappor.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha