Vägarna "blöder" i värmen
Värmeböljan har medfört att asfalten blöder på många vägar. Kommer det regn kan vägarna bli mycket hala.
- Våra entreprenörer sandar de vägar som är särskilt utsatta, säger Mats Wendel på Vägverkets huvudkontor som arbetar med vägunderhåll. Men vi vill varna trafikanterna för halka och stenskott på sandade vägar, det är säkrast att sänka farten ordentligt.
För motorcyklister kan asfaltblödningarna, sandningen och kommande regnskurar medföra problem.
Efter flera dagar med höga temperaturer och ihållande solsken har asfalten lösts upp och lagt sig som ett segt, svart skikt på vägarna.
Problemen, som uppstår vid höga lufttemperaturer och kraftig solstrålning när temperaturen i vägbanan går upp till 50 grader, drabbar främst medeltrafikerade vägar.
På de mest trafikerade vägarna, som europavägar, de flesta riksvägarna och en del länsvägar, används i regel annan beläggning som inte är så känslig för höga temperaturer. Inte heller glest trafikerade vägar med grusasfalt är särskilt känsliga för höga temperaturer.
Vid lunchtid på tisdagen var lufttemperaturen 25-32 grader i stora delar av Sverige. Men på onsdagen passerar en kraftig kallfront större delen av landet och temperaturerna sjunker markant, endast i sydöstra Götaland dröjer värmen kvar.
I övrigt blir det mest mulet och 15-20 grader, kallfronten följs av en del regn och åska främst i norra Sverige.
- När regnet kommer kan de vägar som haft asfaltblödningar bli mycket hala, säger Wendel. Då gäller det verkligen att ta det lugnt.
De ytliga överskotten på asfalt slits normalt bort efter några dagars eller veckors trafik vid mer normal svensk väderlek.
Men redan till veckoslutet blir det mycket sol och betydligt varmare igen, i mitten av nästa vecka kan temperaturerna åter vara kring 30 grader och därmed kan asfaltblödningarna återkomma.