Dagens grusvarning

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Då VV fortsätter sin kampanj med lagning med tjära och grus kan det det ju vara bra att varna andra för deras otyg på kul mcvägar.

För er som åker till Sigtuna och tar vägen över Billby in till Våfflan så ta det väldigt försiktigt på den vägen, då den är lagad med tjära och grus i stora lass på i stort sett hela vägen in. :mad:
 

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På prärien utanför Uppsala
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Deadmetal skrev:
2208749 Då VV fortsätter sin kampanj med lagning med tjära och grus kan det det ju vara bra att varna andra för deras otyg på kul mcvägar.

För er som åker till Sigtuna och tar vägen över Billby in till Våfflan så ta det väldigt försiktigt på den vägen, då den är lagad med tjära och grus i stora lass på i stort sett hela vägen in. :mad:
Attentat!
Det satt förståss inga varningsskyltar heller?
Där åkte jag i förra veckan, tycke inte att det var något som behövde lagas.
Det kanske är någon som bor längs den vägen som jobbar på VV med att ratta snabelbil och som har missförstått nollvisionen.
 
Last edited:

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Lucky Luke skrev:
2209932 Attentat!
Det satt förståss inga varningsskyltar heller.
Där åkte jag i förra veckan, tycke inte att det var något som behövde lagas.
Det kanske är någon som bor längs den vägen som jobbar på VV med att ratta snabelbil och som har missförstått nollvisionen.

Det stod nog en liten varningstriangeln med varning för halt väglag i början av vägavsnittet om jag inte missminner mig. Faktiskt den första jag sett när det gäller sån lagning.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
När jag och Andreas åkte den i förregår så låg det en 1200 cystom yamaha i diket!
Vi pratade med polarens till denna mc/person ekipage och han berättade att polaren
hade blivit hämtade av ambulans med troligen brutet nyckelben. Hela hojen
såg ut o vara skrot! Vi pratade lite ang vv's nollvision och hur den biter sig själv
i Arslet med dessa lagningar!
Jag kan förstå hur lätt det måste vara att åka i diket med en custom på dessa
vägar då det är jobbigt med motard i kurvorna när det är grusigt och bra
med grepp om varandra!
Kör försiktigt nu. . .
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
ReDan skrev:
2210379 När jag och Andreas åkte den i förregår så låg det en 1200 cystom yamaha i diket!

Läste om det i UNT...
Enligt rapporten så hade Mcn av okänd anledning kört av vägen!
Man får hoppas att pesonen i fråga gör en Polisanmälan mot vv ang underlaget om det nu var det som orsakade olyckan!
Inte kul att upptäcka en plätt tjära & grus mitt i böjen!
Behöver inte gå fort för att det ska gå väldigt illa!
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Läste oxå om en hoj som gått av vägen, och misstänkte nästan att det var på den vägen.

På vissa ställen var det så mycket grus att man bara gled även att man knappt hade nån fart, otäckt som tusan.

Man får hoppas att det gick bra för Yamma ägaren i varjefall.
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Hehe provade att åka på lite bakhjulssläpp där, det är inget man vill göra så ofta.. spec om man inte framkallar det själv..
hjärtinfarkt!" mm :4skrika
 

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
Deadmetal skrev:
2208749 Då VV fortsätter sin kampanj med lagning med tjära och grus kan det det ju vara bra att varna andra för deras otyg på kul mcvägar.

För er som åker till Sigtuna och tar vägen över Billby in till Våfflan så ta det väldigt försiktigt på den vägen, då den är lagad med tjära och grus i stora lass på i stort sett hela vägen in. :mad:

Nollvisionen is teh shit!!! ;)
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Vägarna "blöder" i värmen

Värmeböljan har medfört att asfalten blöder på många vägar. Kommer det regn kan vägarna bli mycket hala.

- Våra entreprenörer sandar de vägar som är särskilt utsatta, säger Mats Wendel på Vägverkets huvudkontor som arbetar med vägunderhåll. Men vi vill varna trafikanterna för halka och stenskott på sandade vägar, det är säkrast att sänka farten ordentligt.
För motorcyklister kan asfaltblödningarna, sandningen och kommande regnskurar medföra problem.
Efter flera dagar med höga temperaturer och ihållande solsken har asfalten lösts upp och lagt sig som ett segt, svart skikt på vägarna.
Problemen, som uppstår vid höga lufttemperaturer och kraftig solstrålning när temperaturen i vägbanan går upp till 50 grader, drabbar främst medeltrafikerade vägar.
På de mest trafikerade vägarna, som europavägar, de flesta riksvägarna och en del länsvägar, används i regel annan beläggning som inte är så känslig för höga temperaturer. Inte heller glest trafikerade vägar med grusasfalt är särskilt känsliga för höga temperaturer.
Vid lunchtid på tisdagen var lufttemperaturen 25-32 grader i stora delar av Sverige. Men på onsdagen passerar en kraftig kallfront större delen av landet och temperaturerna sjunker markant, endast i sydöstra Götaland dröjer värmen kvar.
I övrigt blir det mest mulet och 15-20 grader, kallfronten följs av en del regn och åska främst i norra Sverige.
- När regnet kommer kan de vägar som haft asfaltblödningar bli mycket hala, säger Wendel. Då gäller det verkligen att ta det lugnt.
De ytliga överskotten på asfalt slits normalt bort efter några dagars eller veckors trafik vid mer normal svensk väderlek.
Men redan till veckoslutet blir det mycket sol och betydligt varmare igen, i mitten av nästa vecka kan temperaturerna åter vara kring 30 grader och därmed kan asfaltblödningarna återkomma.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top