Dagens I-landsproblem: Är sugen på att köpa motard igen men kan inte bestämma mig...

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kan inte komma ifrån att jag é ruskigt sugen på att köpa motard igen... Sjukt rolig att köra och billig att äga. Närheten till Rörken samt att man tydligen ska börja köra på gocartbanor i både Västerås och Gävle gör ju knappas saken sämre.

Men å andra sidan så är det grymt kul att kunna sticka ut ett gäng och köra fort och långt om man vill det, dessutom är jag jävligt sugen på att åka på hojsemester till Norge i sommar... Knappast något man vill göra på en motard.

Är det många här i Uppsala med omnejd som kör motard och som brukar vara ute och köra ihop?

Det ultimata vore ju att ha både sporthoj och motard, och ser man bara på inköpspris osv så skulle det ju inte vara omöjligt. Får ju en -03:ans Husa för strax över 50 000:-
Men underhåll och försäkring till två hojjar kan ju knäcka vem som helst. Däck, service osv är ju inte direkt gratis, speciellt sporthojen som kostar då...

Funderade på att byta till en billigare sporthoj, men jag kan inte komma på nån hoj som är rolig och samtidigt billig att äga. Tänker inte byta till en hoj som är mer än 5 år gammal.

Nån som har tips på hur jag ska lösa detta otroligt stora dilemma?? :va (känns onekligen bra att man inte har mycket större problem än så här... :D )

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
På Rörken finns det risk att det inte längre blir motardkörning alls. Finns krafter som verkar åt det hållet ("politiska" beslut av sådana som inte förstår frågan). Inte många maskiner som klarar ljudkraven heller om man kör aktivt.

Men det finns ju andra ställen att åka på och att busa runt i industriområdena hör ju till ett av sommarnöjena :) Grusbus och vinterkörning är kul det med.

Vad gäller sporthoj, så finns det billigare alternativ. Mindre motor, men ändå ett bra chassi kommer man långt med på småvägar och banor. Kanske inte lika inspirerande om man ska köra 200+ på stora landsvägar (men hur nyttigt är det i längden egentligen - tätt med fartkontroller och stor risk för krock med andra fordon). Varför inte bygga en supermono-räser baserat på Husa/KTM-motor och ett rs250-chassi ? Billigt och jävligt skoj!

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag är grymt sugen på att köpa en SZR 660, en sådan som jag ägde förut!
Och sedan köpa en motard också : )
Problemet för mig är juh bara vart jag ska ställa alla hojjar!!!

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Förbjuda motard på rörken??? Vilka idioter :huvet

En Hornet 900 skulle jag lätt kunna tänka mig, en sån får man för strax över 50 000:-. Men den é ju lika dyr som bladen o försäkra..

Har provkört Hornet 600 men tyckte dom gjort för stora besparingar på fjädringen och bromsarna för att den skulle va intressant. Dessutom saknar den allt vad mellanregister heter, bara effekt på topp.

Isf é Fazer 600 en klart bättre hoj. En GSX-R 750 98-99 är också ett alternativ, kan ju byggas om till streetfighter. Men så var det ju försäkringpremien...

Ett annat alternativ är ju att gå ner till trafikförsäkring istället för halvförsäkring på bladen, men då ska man behöva oroa sig för att nått pucko snor hojen.

Ähhh, det vettefan.... Jag spånar mest just nu, men det kommer garanterat att bli motard igen förr eller senare :D

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
Tjena..

Du kan ju ställa av/på hur mkt du vill med IF..
Vet du att du inte ska åka på en vecka så e de ju bara å ställa av hojen.. Sen när det blir helg igen så ställer du på den osv.. Lite bökigt men de går ju om man vill/orkar... :)

Räknar på att du har ungefär lika försäkring som mig..

Halv/mån= 1400:-

Garage/mån= 170:-
------------------------

Om du kör:

10 dagar/mån blir vinsten = 820:-

15 dagar/mån blir vinsten = 615:-

... :3freak

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
TomK skrev:
På Rörken finns det risk att det inte längre blir motardkörning alls. Finns krafter som verkar åt det hållet ("politiska" beslut av sådana som inte förstår frågan). Inte många maskiner som klarar ljudkraven heller om man kör aktivt.
Det jag fick höra ikväll var att den enda restriktionen som skulle gälla för motarder på Rörken förutom bullerkraven var att dom bara fick köra fram till 21.00.
Varför det blev så är jag inte rätt man att försöka förklara men ta kontakt med Regor så kan han göra det. Det var något om tillstånd iaf.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ronta skrev:
Tjena..

Du kan ju ställa av/på hur mkt du vill med IF..
Vet du att du inte ska åka på en vecka så e de ju bara å ställa av hojen.. Sen när det blir helg igen så ställer du på den osv.. Lite bökigt men de går ju om man vill/orkar... :)

Räknar på att du har ungefär lika försäkring som mig..

Halv/mån= 1400:-

Garage/mån= 170:-
------------------------

Om du kör:

10 dagar/mån blir vinsten = 820:-

15 dagar/mån blir vinsten = 615:-

... :3freak

Jo, men då har man ju risken att dom tokhöjer premien utan att man är medveten om det. Kan bli väldigt dyrt om man har otur..

Får väll se hur det blir, spånar ju mest egentligen. Man kan ju fråga sig hur många mil det skulle bli på två hojar för mig när jag knappt har tid att köra med en :rolleyes: Men kul skulle det va :D

Tycker att Yamaha FZ6 ser äckligt bra ut faktiskt (dvs inte Fazern utan den nakna varianten). Liknar MV Augusta Brutale som är en av drömhojarna :kär Har mailat Länsförsäkringar för o kolla hur mycket en sån skulle gå på o försäkra med Yamaha Power insurance. Iofs bara en 600cc med 98hk men den kan nog va kul ändå.

Bifogat

• Yamaha FZ6.jpg
    Yamaha FZ6.jpg
    136.6 KB · Visningar: 44
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...