Dagens insikt..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag inser att jag inte vet varför jag varit så hk-fetishiserad genom hela mitt motorcykelliv.
Obekväma frågor började dyka upp härom veckan, typ hur ofta kör jag +200? Hur ofta ligger jag (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) o bränner landsväg? Hur ofta känner jag att hojprestandan inte räcker till för mina behov? (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås)

Slutsatsen (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) är att det är VRIDET som är det coola vad gäller motorn.
I övrigt är det ju fortfarande hojens vikt och utseende som gäller, enligt god posör-anda.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur kan vridet vara det du vill ha när du har fastnat i fyrcylindriga sporthojar? Jag trodde de byggde på att man upprepade det försumbara vridmomentet jäkligt ofta.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur kan vridet vara det du vill ha när du har fastnat i fyrcylindriga sporthojar? Jag trodde de byggde på att man upprepade det försumbara vridmomentet jäkligt ofta.
- Dagens insikt, som sagt. Inser att jag har mer nytta av vrid än ylande häxpipor.

Sen vill jag gå i försvar - jag har uppenbarligen inte fastnat i fyrcylindriga sporthojar, vilket kan noteras i min signatur.

Det faktum att jag tycker de flesta nakenhojar är estetiskt motbjudande jämfört med race-inspirerade helkåpsmaskiner bidrar också förstås.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det kanske är därför han anser att det här inte är en mc-relaterad diskussion, utan hamnar under OT.
- Åhja, har du personlig erfarenhet av nyare Kina-hojar?

Jag har ju haft ett antal icke-Kina-sporthojar att jämföra med och kan säga att det är en riktigt bra maskin.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag inser att jag inte vet varför jag varit så hk-fetishiserad genom hela mitt motorcykelliv.
Obekväma frågor började dyka upp härom veckan, typ hur ofta kör jag +200? Hur ofta ligger jag (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) o bränner landsväg? Hur ofta känner jag att hojprestandan inte räcker till för mina behov? (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås)

Slutsatsen (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) är att det är VRIDET som är det coola vad gäller motorn.
I övrigt är det ju fortfarande hojens vikt och utseende som gäller, enligt god posör-anda.
Bra trådstart!

Det tyder på uppnådd mogenhetsgrad att dryfta dylikt med sig själv och med andra. :tummenupp

De säger att frågorna bara blir mer obekväma med stigande ålder...

Kinahoj? Whatever floats your boat, hoj handlar om att ha kul.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Bra trådstart!

Det tyder på uppnådd mogenhetsgrad att dryfta dylikt med sig själv och med andra. :tummenupp

De säger att frågorna bara blir mer obekväma med stigande ålder...

Kinahoj? Whatever floats your boat, hoj handlar om att ha kul.
- Jag hade gärna ylat fram med en supersporthoj på lagom utmanande väg om jag bara haft en anledning som går hand i hand med mitt vardagsliv.
Som det är just nu bor jag mitt i stan och transporterar mig till fots och vanlig cykel till allt jag behöver *suck*
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
- Jag hade gärna ylat fram med en supersporthoj på lagom utmanande väg om jag bara haft en anledning som går hand i hand med mitt vardagsliv.
Som det är just nu bor jag mitt i stan och transporterar mig till fots och vanlig cykel till allt jag behöver *suck*
Jaja, men hur KUL är det?

Hoj = kul. Om det sedan är poserandes med en RRZZXRRRSPRRHP och ap-helställ, japscustom vid macken med skinnväst och kedja till droskbörsen eller brötandes i ett dike på en enduro och fladdertröja i orange/lera spelar mindre roll. Alla kör hoj av SIN anledning.

Vrid eller toppeffekt? Tja, hur ofta ligger man över 10.000 rpm? Jag väljer vrid men jag fattar att det finns de som knarkar den där vansinnigheten i andra änden av rpm-skalan också. Och det finns de som vill att hastighetsmätaren skall gå till 320 för att det är coolt. Och det är det ju.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jaja, men hur KUL är det?

Hoj = kul. Om det sedan är poserandes med en RRZZXRRRSPRRHP och ap-helställ, japscustom vid macken med skinnväst och kedja till droskbörsen eller brötandes i ett dike på en enduro och fladdertröja i orange/lera spelar mindre roll. Alla kör hoj av SIN anledning.

Vrid eller toppeffekt? Tja, hur ofta ligger man över 10.000 rpm? Jag väljer vrid men jag fattar att det finns de som knarkar den där vansinnigheten i andra änden av rpm-skalan också. Och det finns de som vill att hastighetsmätaren skall gå till 320 för att det är coolt. Och det är det ju.
- Ruschen när man vrider duktigt på en potent racehoj är svårslagen.
Men visst, man hade velat ha samma kraftutveckling mycket lägre i registret.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
- Åhja, har du personlig erfarenhet av nyare Kina-hojar?

Jag har ju haft ett antal icke-Kina-sporthojar att jämföra med och kan säga att det är en riktigt bra maskin.
Det var mer en reflektion över att väldigt många motorcykelrelaterade diskussioner hamnar under överflödiga diskussioner, vilket kanske många som är här enbart för hojdiskussioner då kanske missar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vrid eller toppeffekt? Tja, hur ofta ligger man över 10.000 rpm? Jag väljer vrid men jag fattar att det finns de som knarkar den där vansinnigheten i andra änden av rpm-skalan också. Och det finns de som vill att hastighetsmätaren skall gå till 320 för att det är coolt. Och det är det ju.
Ja, jag minns när man som småtting kollade på hur långt hastighetsmätaren gick och bedömde hojen efter det :hihi Å andra sidan kan jag sakna den tiden lite, när allt var lite mer magiskt än vad det är nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
- Ruschen när man vrider duktigt på en potent racehoj är svårslagen.
Men visst, man hade velat ha samma kraftutveckling mycket lägre i registret.
Prova en Energica, de är väl billiga nu när de kursat... :) Samma kraftutveckling ÖVERALLT i registret. Svårslaget. Fast ljudet är ju inte kul, kedjesvirr bara.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, jag minns när man som småtting kollade på hur långt hastighetsmätaren gick och bedömde hojen efter det :hihi Å andra sidan kan jag sakna den tiden lite, när allt var lite mer magiskt än vad det är nu.
Det är så trist med digitala instrument... Vad skall kidsen kolla på nu?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Prova en Energica, de är väl billiga nu när de kursat... :) Samma kraftutveckling ÖVERALLT i registret. Svårslaget. Fast ljudet är ju inte kul, kedjesvirr bara.
- Fy för elhojar.
Jag kommer rata dem lika hårt som jag ratade elcyklar...tills jag skaffade en.

Men allvarligt schämtat, ljudet? Lukten? Röken?
Det där är ingredienser i en välsmakande soppa jag har svårt att undvara.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag inser att jag inte vet varför jag varit så hk-fetishiserad genom hela mitt motorcykelliv.
Obekväma frågor började dyka upp härom veckan, typ hur ofta kör jag +200? Hur ofta ligger jag (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) o bränner landsväg? Hur ofta känner jag att hojprestandan inte räcker till för mina behov? (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås)

Slutsatsen (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) är att det är VRIDET som är det coola vad gäller motorn.
I övrigt är det ju fortfarande hojens vikt och utseende som gäller, enligt god posör-anda.
Kom ihåg att det är en fetisch.
Användbarhet är sekundärt. Om ens det. Ibland är potentialen nog.

Plus att man ju kan ha mer än en motorcykel.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Sporthoj o (för)mycket hk ÄR roligt. Har testat Monster och Multistrada men tröttnade fort. Sen kanske det hade varit bra att köra lite långsammare på vägen...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top