Dagens körning på Gelleråsen - 29/5

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dagens körning på Gelleråsen - 29/5

jiwe skrev:
Däck är väl inget problem. Har ju en hel trave till dig och Palte i källaren. Den ursäkten får du allt stryka från listan. :D

Även regnisar så väder ursäkten får strykas även den.

De där däcken tänker jag använda i juli. Regn tänker jag inte köra i, i år.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jocke, du kan inte räkna med att det går att förbättra sig när däcken är totalt slut....och då menar jagf verkligen slut. Körningen lirade ju faktiskt bra för dig tills du började överladda. Det kommer förr eller senare.

Själv är jag skitnöjd med med ett antal 16-tider och var sällan över 17 de sista passen trots en enorm trafik på banan. Visst ligger jag fortfarande 2 sekunder ifrån fjolårsbästa men nu känns det som att kommer utan några större problem än lite fler varv i kroppen.

Jokela

Guest
Efter ett evinnerligt tjatande av Abstruse att man måste komma till Åsen för att kika på lite högkvalitativ roadracing så lånar jag grannens hoj och puttrar upp mot Karlskoga.

Första turen på en båge sen man blev av med körkortet i augusti förra året. Härlig känsla :tummenupp

Väl där tar det inte lång tid att lokalisera grabbarna och det första man får höra är Abstruse med sitt vanliga gnällande:

- Bakhjulet gungar och hoppar ur kurvorna! :rolleyes:

Inför nästa pass så hotade Valmers med att klocka lite tider för att få upp ångan på grabbarna men vi vet inte om det lyckades då vi fortfarande stod kvar och tjatade under hela deras pass.

Väl tillbaka så börjar Abstruse vara lite tuff i munnen och säger att han låg som ett klistermärke på Chrilles rygg och att han har vittnen denna gång. Det vet vi inget om, vi i depån såg inget :D

Efter ett litet lunchintag så bär det iväg för våra RR-gossar och tjejer än en gång och nu har Valmers grävt fram tidtagaruret!

Till våran besvikelse så är tempot förvånansvärt gataktigt och avsaknaden av powerslides samt inbromsningar a´la "backa in i kurvorna" a´la "Valentino Rossi stil" gör att den annars så heta publik denna dag suckar djupt.

Det enda nämnvärda är Chrilles formadibla uppkörning långt bakom Abstruse och sen förbi! Måste bero på hans atletiska kroppsbyggnad. :öl :tummenupp

Tja mycket mer hände inte denna dag för mig då jag drog hem efter detta pass. Kul och träffa lite forumfolk fast dom fortfarande med all säkerhet inte vet vem jag är :cool:

Om jag går för hårt på dig Abstruse ge igen bara, jag väntar på ett giftigt svar :D

Skämt åsido så är man ganska så avis!
Vill inget hellre än att själv gasa runt på bana. Till hösten får det bli licens och sen leta efter ett projekt i Norge. Om sen Abstruse och grabbarna åker åttor runt mig det är en annan femma :D

Kul att träffa Valmers också som har gjort en makalös insats efter sin olycka. Han verkar inte ha haft det så lätt den sista perioden men var en mycket trevlig kille att prata med.
Creds till dig mannen :tummenupp

Nu är det dags för mig att hålla käft!

Tack för en bra dag Abbe och gänget :)

/Fredrik

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Packalen#27R600 skrev:
Hur gick det för Palte då?? Kritade han banan som på Kullen eller fega han oxå??

Nog f*n kritade han banan alltid, dock på ett litet annorlunda sätt än senast. Hur, får han dock berätta själv...

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Packalen: Har du nån mer info angående motorn som gav sig på Sviestad? Kommit fram till vad som rasade? Vilken motor har du i nu? Den hårdvässade rackaren som följde med köpet?

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Don Quixote skrev:
Packalen: Har du nån mer info angående motorn som gav sig på Sviestad? Kommit fram till vad som rasade? Vilken motor har du i nu? Den hårdvässade rackaren som följde med köpet?

Kommer byta motor på Lördag. Då åker nog toppen av på en rasade för lite undersökning. Vet än så länge bara att båda insugs ventilerna har slagits av mot kolven, vet dock inte varför. Förmodligen övervarv så vida inte en ventilfjäder gått av eller så...

Nu åker bästen i :crash

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Man blir så avis när ni snackar om era rejs och bankörningar..
Om man bara hade dom dollarna somd et behövs så skulle det nog va ruskigt skoj..

Tyvär så bor man ju oxå helt fel...den närmaste banan ligger ju ca tre timmar ifrån..Lite svettigt att åka över kvällen bara om man ska upp och jobba dan efter...

BANA TILL STHLM!!!!!!

(Eller Enköping om det nu händer) :bow :bow :bow :bow

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Gandalf skrev:
....
Tyvär så bor man ju oxå helt fel...den närmaste banan ligger ju ca tre timmar ifrån..Lite svettigt att åka över kvällen bara om man ska upp och jobba dan efter...
....

Thats racing! De flesta av oss har långt till banorna. Under tre timmar enkel väg har jag bara om jag kör jääävligt olagligt med vanen :crash

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Chrille skrev:
Thats racing! De flesta av oss har långt till banorna. Under tre timmar enkel väg har jag bara om jag kör jääävligt olagligt med vanen :crash
Som tur är tillhör jag inte de som har långt till banan, cirkus 20 minuter till Sviestad om det är mycket trafik! :D
Onödigt inlägg, jag vet, men det gick inte att låta bli... :hej
Ropen skalla, mera rejsbanor åt alla!!

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Re: Re: Re: Re: Re: Dagens körning på Gelleråsen - 29/5

abstruse skrev:
Jag vet inte om jag har tid och råd att åka förrän i juli nästa gång. Palte hetsar mig att åka med på nästa Kinnekulle-körning, Stefan M. har postat info i racingforumet, men den banan äter ju däck.

Vi får se. Tänker du åka Kinnekulle?

För att svara på din fråga: De enda tävlingarna jag åker i år blir Gelleråsen och Knutstorp. Men, som det ser ut nu kommer jag inte vara i närheten av att kvala in.

Nu skall jag vara snäll :p (för en gångs skull :notme )
När är tävlingen på Gelleråsen???
OM den är efter den 8/7 så kom upp på Miinin's åkdag så ska jag spåra åt dig.
Banan kan jag väldigt bra (även om jag inte kan åka så fort på den :rodnar )
Ta dig upp till Åsen då så ska vi åka så däck, ögon och hjärta blöder :fakta
Du före och jag efter med :whip :D

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Ett stort tack till Tom för synpunkterna om spårval in i Trösen.
Fick mig att tänka till och snygga till spåren ordentligt runt hela varvet. Man klantar sig ofta när det kärvar med körningen och bara tar i mer och mer när man istället borde ta ett par varv och fundera över var problemen egentligen ligger...

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Chrille skrev:
Ett stort tack till Tom för synpunkterna om spårval in i Trösen.
Fick mig att tänka till och snygga till spåren ordentligt runt hela varvet. Man klantar sig ofta när det kärvar med körningen och bara tar i mer och mer när man istället borde ta ett par varv och fundera över var problemen egentligen ligger...

Helt rätt.

Istället för att tokköra så skall man toura runt ett par varv eller helt sonika gå in i depå en kortis för att börja om på "noll"

Blev det bättre tider nu då eller blev det "bara" ett bättre flyt???
Eller kanske både och :tummenupp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Catman skrev:
Helt rätt.

Istället för att tokköra så skall man toura runt ett par varv eller helt sonika gå in i depå en kortis för att börja om på "noll"

Blev det bättre tider nu då eller blev det "bara" ett bättre flyt???
Eller kanske både och :tummenupp

Både och faktiskt. De två sista passen gick jag ut och körde 16-17 (mot tidigare 18-19) på beställning trots att man backade av och var artig i omkörningarna. 3 sekunder till och jag är redo för SO :rolleyes:

Spåren börjar sitta och fjädringen funkar bättre ju fortare det går så nu är allt på topp. Enda problemet vara att jag skulle vilja köra mer. Det känns som att det ÄNTLIGEN börjar släppa efter vinterdvalan...... hoppas jag :)

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Som Abstruse inledde tråden, kul att se så mycket forumsfolk idag, även om jag själv inte fick tillfälle att prata med så många.
Tack Chrille för hjälp med spårval. :bow En grymt rolig bana att köra, men inser att det tar tid att lära sig (läs: jag :D) att hitta runt här...:crash
I slutet på dagen kom jag fram till att det är mitt kära knäskydd som gör att jag får blodstoppning i benet i slutet på varje pass. Så nu kör jag utan skydd och puckar :skrämd visst är jag våglig :D
Summa summarum så är jag med tanke på min skada och kondition helnöjd med dagen och ser glatt fram emot nästa tillfälle, som är planerat till den 8 Juli i Miinin Racing School samt klubbträningen dagen därpå. Då hoppas jag kunna lura med mig lite Skåningar upp :eek: :1pajas .
Bilder från dagen finns här .

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Äsch, Gelleråsen är en jävla skitbana. :zpy

För andra gången kraschar jag på andra passet. Den som gräver en grop åt andra får ofta nöjet att se andra trilla i den. Eftersom jag ska operera axeln 11/6 var detta årets sista körning och därmed årets första och sista besök bland Lecakulorna. Ett besök som annars rekommenderas. Lecakulor mjuka och luftiga att rulla runt i, lite som gelehallon faktiskt.

Ett konstigt släpp under inbromsning till Trösen visade sig efter lite C.S.I vara tung högerdojja. Den tekniska bevisningen är tung och överväldigande. Tydligen är nerbanorna från min högerfot inte ordentligt ikopplade till den logisk/rationella delen av hjärnan, utan vänder redan vid den delen av hjärnan som styr panikbromsingar binärt, d v s på/av.

På det sista varvet bromsade jag kaske lite senare är tidigare varv, men inte mycket. Det känndes behaglig, kontrollerat och geppet om frambromsen drogs åt lite lagom. Jag har inget direkt minne av att ha stampat fotbromsen i golvet, men tydligen har jag det. Inte nog med det, jag har behållit bakhjulet låst under nedlägg. Framhjulssläpp och bakhjulssläpp i olika kombinationer är jag van vid, men bakhjulssläpp under inbromsning var nytt. Därav den underliga känslan.

Efter att ha framgångsrikt använt enbart frambromsen under förra säsongen har jag i år börjat använda bakbromsen. Nu blir det tillbaka till att enbart använda frambromsen.

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dagens körning på Gelleråsen - 29/5

Catman skrev:
Nu skall jag vara snäll :p (för en gångs skull :notme )
När är tävlingen på Gelleråsen???
OM den är efter den 8/7 så kom upp på Miinin's åkdag så ska jag spåra åt dig.
Banan kan jag väldigt bra (även om jag inte kan åka så fort på den :rodnar )
Ta dig upp till Åsen då så ska vi åka så däck, ögon och hjärta blöder :fakta
Du före och jag efter med :whip :D

Låter bra! Det är en deal, om jag har pengar att åka med Wemi då. Tävlingen på Gelleråsen är v30, i samband med Bike Week.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning