Dagens luring!

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
fan vad jag älskar detta. härligt.

På tal om pengar, jag hade en knäpp grej för mig ett tag, jag tänkte bli rik på lån, det vill säga, om jag lånar typ 10 eller 5 miljoner av banken, sätter in dom på en annan bank för bra ränta, betalar till baka lånet med räntan jag får från den banken jag satt in pengarna på, ja då e saken klar, jag blir atomatiskt rik om några år. ELLER???

Du kanske var drev men OM du var seriös så måste jag svara :D

Om du nu skulle få låna så pass mycket pengar utan säkerhet (antar att du inte har något i det värdet) så skulle du nog landa på en ränta på säkert 7-8% minst. Vet nog ingen bank som skulle betala mer än det i sparränta. För mer måste du ju få om du ska gå plus. =)

Men OM skulle du få någon bank att betala någon procent mer så skulle det bli 100 tusen (räknat på 10 mkr) på ett år, och det skulle då ta 100 år att betala av. :såjaponken

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Du kanske var drev men OM du var seriös så måste jag svara :D

Om du nu skulle få låna så pass mycket pengar utan säkerhet (antar att du inte har något i det värdet) så skulle du nog landa på en ränta på säkert 7-8% minst. Vet nog ingen bank som skulle betala mer än det i sparränta. För mer måste du ju få om du ska gå plus. =)

Men OM skulle du få någon bank att betala någon procent mer så skulle det bli 100 tusen (räknat på 10 mkr) på ett år, och det skulle då ta 100 år att betala av. :såjaponken
Men låt säga att man belånar en fastighet i ett lågränteland och sätter in pengarna på ett konto i ett högränteland, givetvis med försäkring mot förändringar i växelkursen.

Hur skulle det fungera?

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Men låt säga att man belånar en fastighet i ett lågränteland och sätter in pengarna på ett konto i ett högränteland, givetvis med försäkring mot förändringar i växelkursen.

Hur skulle det fungera?

Så länge du får mer i sparränta än låneränta så klart det går i teorin.
Men det skulle ta på tog för lång tid ändå :p

1% = 100 år
2% = 50 år
3% = 33.33 år osv.. (oavsett beloppet givetvis)

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10

Hur skulle det fungera?

Du kan ju bara räkna på avkastningen. Dvs. inlåningsränta - utlåningsränta = behållen avkastning - skatt Sen löser du tilbaka lånet med insatt kapital.
Du måste även låna i det land där fastigheten finns då utländska inteckningar inte är giltiga.
Att sen skydda sig mot växelkurs ändringar är dyrt. Det rimliga alternativet är att köpa en hedgead kreditrisk fond. Konton går inte att valuta hedga.

5 milj ränta 3,50% = 175 tkr (100 tkr * 0,7 + 75 tkr * 0,79) = 129250 räntekostnad
5 milj avkastning 4,50% = 225000 * 0,7 = 157500 vinst

157500 - 129250 = 28250 i vinst

Lite för liten vinst för att ta den risken med 5 milj i lån tycker jag.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...