Dagens optimist - Måna

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Må den jobbiga kvinnan från helvetet ha rätt för en gång skull.

Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin är bekymrad över sitt krympande parti. Fortsätter utvecklingen finns inte det här partiet om tio-femton år, sade hon, enligt Göteborgs-Posten när hon träffade fackförbundet Unionen i Göteborg på onsdagen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1088897.svd

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Helst skulle jag se att utvecklingen handlade om ett till fem år och med Måntan som skeppare kanske det inte är en omöjlighet? :va

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Äh, det spelar väl ingen roll om de inte har medlemmar. Kostar visserligen lite partistöd, men så länge de är lierade med LO klarar de sig.

Problemet är möjligen att det kan påverka legitimiteten för den politik man driver. Vanliga röstare är ju sannolikt därtill mer volatila än partimedlemmar.

Problemet med vikande medlemssiffror är nog värre för vissa småpartier som inte har så stora ekonomiska resurser att tillgå från andra håll än partistödet.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Problemet med vikande medlemssiffror är nog värre för vissa småpartier som inte har så stora ekonomiska resurser att tillgå från andra håll än partistödet.

Fast nu är ju SAP långt infrån lika rika som till exempel Centern, som är ett litet parti.

Sen får SAP mycket mindre pengar av LO äv vad Moderaterna för av Svenskt Näringsliv. Då menar jag självklart inte rent enkonomiskt bistånd utan även reklamkampanjer och annat.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Apropå sossar... Häromdan när det stod om tandvårdsreformen som tydligen klubbats igenom av borgarna, där det kommer att bli mycket billigare att laga tänderna, ni vet. Genast började nån sosse gapa över att det var snålt och att sossarna minsann tänkte dra på mycket mer om dom kom till makten.
Då frågar jag mig varför dom inte lyft ett finger nånsin för att göra så att vanligt folk har råd att gå till tandläkaren, men nu plötsligt så skulle dom satsa miljarder.

Inte för att det rör mig, vi har försäkring på jobbet, men ändå....

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Apropå sossar... Häromdan när det stod om tandvårdsreformen som tydligen klubbats igenom av borgarna, där det kommer att bli mycket billigare att laga tänderna, ni vet. Genast började nån sosse gapa över att det var snålt och att sossarna minsann tänkte dra på mycket mer om dom kom till makten.
Då frågar jag mig varför dom inte lyft ett finger nånsin för att göra så att vanligt folk har råd att gå till tandläkaren, men nu plötsligt så skulle dom satsa miljarder.

Inte för att det rör mig, vi har försäkring på jobbet, men ändå....

Är det nån som nånsin har litat på vad en politiker säger?
Enda gången man nånsin kan tro på deras löften är när nånting ska bli sämre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tandvårdsreformen är intressant, eller kanske avsaknaden av den. Hur har arbetarrörelsen resonerat krign att det kan kosta gemene man 10.000-tals kronor att göra nödvändiga arbeten i käften? Hur har man sålt in det internt, till LO och andra i deras enorma rörelse. Och framför allt, hur har de resonerat kring det själva, varför inte liksom? Som att säga att all läkarvård utom t.ex. hudläkare ska vara mestadels skattefinansierad.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Fast nu är ju SAP långt infrån lika rika som till exempel Centern, som är ett litet parti.

Sen får SAP mycket mindre pengar av LO äv vad Moderaterna för av Svenskt Näringsliv. Då menar jag självklart inte rent enkonomiskt bistånd utan även reklamkampanjer och annat.

Pratar vi om annat än ekonomiskt bistånd slår inget det bistånd LO ger sossarna. På varje någorlunda stor arbetsplats inom tillverkningssektorn/industrin finns lokala fackombud. Gissa vad de propagerar för och vilka läror de sprider. Det är i vart fall min uppfattning att det reella stödet till socialdemokraterna, inräknat såväl rent ekonomiskt som övrigt, är större än vad något annat parti kan påräkna från något håll.

Centern är rikt på grund av en tidningsaffär. De har gott om pengar men inte tillnärmelsevis det support sossarna, eller för all del moderaterna har.

Hyckleri kallas det tror jag. Det är särskilt vanligt förekommande inom den politiska sektorn och extremt vanligt förekommande till vänster i densamma. :fakta

Och framför allt, hur har de resonerat kring det själva,

Hur de resonerat? Skvättlätt!
"Det spelar väl ingen roll om gaddarna ramlar ur käften på folk, bara det är lika för alla. Det vore mycket olyckligt om så bara en endaste tand sitter kvar i munnen på någon... Men det kan vi så klart råda bot på genom att subventionera godispriserna.":brinnerup

Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
ähh... snåla, ansvarsflyende och obildade medelsvensson kommer fortsätta att läsa snyfthistorier i Aftonblaskan om hur någon stackars somalisk familj med 34 barn inte längre får a-kassa för att föräldrarna skiter i att jobba och spenderar dagarna med att tugga kat - och wooch! stödet för sossarnas bidragspolitik går återigen genom taket.

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
ähh... snåla, ansvarsflyende och obildade medelsvensson kommer fortsätta att läsa snyfthistorier i Aftonblaskan om hur någon stackars somalisk familj med 34 barn inte längre får a-kassa för att föräldrarna skiter i att jobba och spenderar dagarna med att tugga kat - och wooch! stödet för sossarnas bidragspolitik går återigen genom taket.

Jag tänker iaf rösta på Sossarna! :yoparty Om inte vänstern skärper till sig dvs!

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Jag tänker iaf rösta på Sossarna! :yoparty Om inte vänstern skärper till sig dvs!

Jag kan förstå varför (utsatta/översympatiska) människor röstar på sossarna, men VPK? Näh. Tror nog att jag har varit emot i princip varenda förslag de har lagt fram.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag kan förstå varför (utsatta/översympatiska) människor röstar på sossarna, men VPK? Näh. Tror nog att jag har varit emot i princip varenda förslag de har lagt fram.

Men VPK är väl fina...

:kpmlrrrrrr

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Åh vad oretvist

Buhu!

Pratar vi om annat än ekonomiskt bistånd slår inget det bistånd LO ger sossarna. På varje någorlunda stor arbetsplats inom tillverkningssektorn/industrin finns lokala fackombud. Gissa vad de propagerar för och vilka läror de sprider. Det är i vart fall min uppfattning att det reella stödet till socialdemokraterna, inräknat såväl rent ekonomiskt som övrigt, är större än vad något annat parti kan påräkna från något håll.

Centern är rikt på grund av en tidningsaffär. De har gott om pengar men inte tillnärmelsevis det support sossarna, eller för all del moderaterna har.

Jo jag är mycket väl medveten om vad de fackliga förtroendemännen gör. Men man ska inte underskatta SN och Timbros förmåga att ska opintion och skapa och ändra värdeord. När utflyttning av arbetstillfälen var som störst var de få som tyckte att det var de arbetslösas fel att de var just arbetslösa. Alla visste att företag flyttade ut sin produktion. Idag har man lyckas få folk att anse att det är ditt eget fel om du är arbetslös trots en öppen arbetslöshet på några procent.

Centern är det absolut rikaste partiet efter de sålde tidningarna. Bara avkastningen räcker gott till ganska flådiga kampanjer. Även om de själv inte alltid står som avsändare.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Finns det något parti om 10-15 år?

Också regeringspartierna tappade tusentals medlemmar i fjol.

- Problemet för samtliga politiska partier kan belysas med att pensionärernas riksorganisation har fler medlemmar än samtliga partier tillsammans.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC