Dagens tråd - Byggkranen

Hydraulkran är ännu bättre! Rampage med grips där man kan slita sönder en buss i småsmulor är kul!

Fackverkskranar är ju inte så mycket action. Mer macho med såna här, som jag för övrigt har byggt:

150608_osta_celtnis3.jpg

Nja.
Tjusningen med tornsvängkran är att lasten hänger i en lång lina.
Rytm, känsla och teknik.
Släpper du spaken på en hydraulkran, så stannar lasten.

Kan lyfta 70 ton på en meters "utstick" från vridcentrum, eller 35ton på tvåmeter, osv osv..

Kran jag kör ibland är på 60tm, men får inte lyfta mer än 30, vilket den dock gör på 2m..

Tack! :tummenupp
Då har man lärt sig nånting idag med.

Så exempelvis lyfter en kran på 70 tonmeter 7 ton 10 meter ut då? (70/10)

En sån här kran har vi, en 250 tons Hydramarine med 3000m vajer. Riktigt kul att köra ibland, skulle dock inte vilja ha det som jobb, när vi ligger på operation kör förarna 12 timmars pass. Kaffebryggare och mikro i hytten, flaska att göra numero uno i :D

Bifogat

• Kran.jpg
    Kran.jpg
    51.4 KB · Visningar: 167
En sån här kran har vi, en 250 tons Hydramarine med 3000m vajer. Riktigt kul att köra ibland, skulle dock inte vilja ha det som jobb, när vi ligger på operation kör förarna 12 timmars pass. Kaffebryggare och mikro i hytten, flaska att göra numero uno i :D
Den där kranen ser ut som den som rasade ner i djupet i filmen "The Abyss".:tummenupp
Annars e ju stöddiga Mobilkranar lite av en udda hobby att kolla på.
http://www.cranesworld.nl/van_marwijk_liebherr_11200_9.htm
BILD0338.JPG

Last edited:
3000m vajer!? Coolt :D

Sitter den på en "oljeletarbåt" eller?

3000m vajer!? Coolt :D

Sitter den på en "oljeletarbåt" eller?

Stämmer, konstruktions fartyg för oljefält så här ser den ut på lite håll. Idiotkonstruktion förövrigt, cylindrarna för bommen sitter helt oskyddade. Lite sjögång så kan lasten röra sig rätt ordentligt och träffa illa, systerbåten har krökt två cylindrar så det är bara en tidsfråga.

Bifogat

• Forza.jpg
    Forza.jpg
    29.9 KB · Visningar: 153
Fan va sjuk den där såg ut. Mer bilder och info tack!

Du kan titta på www.multidocker.se maskinen är byggd utifrån en Caterpillar 65tons grävare som man bygger på portal, större bom och sticka på i stort sett!

Nja.
Tjusningen med tornsvängkran är att lasten hänger i en lång lina.
Rytm, känsla och teknik.
Släpper du spaken på en hydraulkran, så stannar lasten.

rytm, känsla och teknik tror jag man behöver mer av i en hydraulkran. Men jag förstår vad du menar. Har man mobilkrancert kan man få förarbevis för tornkran genom en påskrift av någon :-)

Om man bara släpper man spaken i en hydraulkran så brukar lasten kasta kraftigt, alternativt lossna och flyga iväg. Pendeleffekten är ju såklart mycket större i en tornkran men så är möjligheten att finlira mycket större i en vajerkran också!

Last edited:
De kranar som jag sett monteras på svenska byggen har satts ihop och plockats ner med mobilkranar. Det var iofs 15-20 år sedan så det kanske har ändrats.

En dag när vi kom ut från bodarna hade mobilkranens ena stödben hittat ett hål som fick till följd att kranen la sig över huset. Mindre bra.

Många kranar kördes på den tiden med fjärrkontroll från marken. Kranföraren gick runt med en låda på magen.

EDIT: Fan vad gammal jag känner mig när jag skriver "på den tiden" :(

jag tycker kranen lutar framåt oroväckande mycke på första bilden:gnissla

Bilden på tornkranen eller bilden jag postade? Är det min bild du syftar på så lutar det väldigt mycket och det känns rejält otäckt när kranen tippar framåt när man går av båten!

De byggen som jag körde betongväggar, tak, våningsplan etc så kördes kranen i 9fall av 10 med låda på magen.

Oftast så stog man snackade innan arbetet påbörjades.
Trevligast var i Kallhäll nere vid vattnet, kranis hade kört betong tidigare och frågade om jag kom in med bil och släp, vanligast var dock "Du skall in där" hm just det.

En annan trevlig rackare var en herre i 55 års åldern från arvika nånstans, tänk er en man på tidigt 1900 tal, vattenkammat hår och engelsk mustasch.

Sen fanns det en tjej som var på bygget vid järva mitt emot SL garaget. Jävligt sympatisk, dock så fick man med min hörsel och hennes brytning fråga VA tre ggr innan poletten ramlade ner.

Nu blev man sugen på kran igen.

Dee brukar lyfta 6-7 ton på spets, det är vad de tyngsta väggelementen brukar väga.

Man monterar vanligen den med hjälp av mobilkran.

Den kostar förmodligen nånstans runt 7-10000 kr/dag plus moms beroende på storlek/modell och kringutrustning.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back