Dags att besikta ktm 525!!

sebbe999

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Hoj
KTM 525
Måste jag strypa hojjen innan besiktningen eller kollar dom inte sånt?

Vad är det mer man bör tänka på innan man åker dit??

Tack för svar!!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Nej du behöver inte strypa den. den vanliga.. blinkers, reflex rätt vinkel på nummerplåten osv...

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Måste och måste. Du kan ju chansa på att de inte bryr sig. Vet dock att det är mer än en här på SH som fått ombesiktning för att de haft 25kW i pappret men full effekt i hojen.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Me tanke på hur simpelt de e å slänga i trottelstoppet så känns de inte som de e värt å chansa...

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
risken är kanske att man måste bestycka om skiten också så den går att starta med trottelstopp, husan jag hade när den var ny gick knappt att få igång med strypningen och trottelstoppet.. i och för sig var där en stor bricka vid luftfiltret och nät i ljuddämparen med:) Men går hojen igång är det ju bättre att ha strypningen i vid besiktningen så klart!

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Besiktigade min 625 utan problem och har aldrig hört om någon som fått ombesiktning. Slängde bara på dbkiller på sliponet så gick den som en påse nötter.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

vlt

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Hoj
ktm 950 sm
Besiktigade min för 2 veckor sedan utan strypning eller DB-Killer

Inga som helst problem.

Tog 5 min så var allt klappat och klart i 2 år till:banana

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Nu vet ja ju inte va en 525a e reggad på för effekt men min husa e reggad på 6kw iaf å lite bättre än så går den allt :hihi... För min del blir de buttplug i acrat å trottelstopp, mer energi än så lägger ja inte om de inte visar sej nödvändigt...

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Röd reflex bakåt, skyltbelysning, indikatorlampa för blinkers och helljus, hastighetsmätare, fungerande bromsljus fram och bakbroms. Hel halv parkeringsljus. Godkända gatdäck.

Det är en hel del småsaker att tänka på, vet tex inte hur det är med fälg och däckdim får man ändra det hur. mycket som helst?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
risken är kanske att man måste bestycka om skiten också så den går att starta med trottelstopp, husan jag hade när den var ny gick knappt att få igång med strypningen och trottelstoppet.. i och för sig var där en stor bricka vid luftfiltret och nät i ljuddämparen med:) Men går hojen igång är det ju bättre att ha strypningen i vid besiktningen så klart!
Jag har svårt att se att trottelstoppet skulle göra den svårstartad, hur ofta startar man med fullgas? :va

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Blev så fundersam så jag ringde bilprovningens tekniska hjälp och fick ett ganska oväntat svar som jag skall försöka återge.

Om man ändrar hjul eller något som påverkar tex bromsegenskaper skall det ske en ny registreringsbesiktning och man måste då tex visa upp intyg från tillverkare att den uppfyller vissa krav.

Detta innebär då att i stort sett dom flesta ombyggda motarder är olagliga pga ändrade hjul...

Någon som råkat ut för detta?

vlt

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Hoj
ktm 950 sm
Jag har en bekant som är besiktningsman och jag frågade han innan jag skulle besiktiga hur dom ställer sig om det står 19 tum och 21 tum på fälgar i regpappren, men 17 tum vid besiktning

Han sade att detta är ej något man ej bryr sig om så länge bromsförmågan ej blir till det sämre vilket dom provar då dom testkör.

Så det är bara att åka in å besiktiga med dina motardfälgar.

Sedan det här med effekt är något jag aldrig hört att besiktningen kollar och min hoj är reggad på 12kw, och jag hade ej något trottelstopp osv utan körde in och besiktiga som hojen är.

Last edited:

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Det med kedjelåset har jag aldrig hört talas om eller så har man glömt av :)

Krysstvåor innebär att om detta inte är åtgärdat vid nästa besiktning är det körförbud direkt? Samma sak som tvåor utan ombesiktning tex skyltbelysning som jag fick på min bil..

vlt

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Hoj
ktm 950 sm
Jodå kedjelåset kollas alltid då jag varit inne på bes och sitter det åt fel håll, vilket mitt gjorde så fick jag en 2:a på det.

Men det vart en sk kryss 2:a så jag behövde ej återkomma till bes igen.

"Krysstvåor innebär att om detta inte är åtgärdat vid nästa besiktning är det körförbud direkt? "

Tror det är så att detta måste åtgärdas ASAP för blir du stoppad vid en kontroll så ser dom ju felet som bilprovningen anmärkt på och då har du 1 vecka på dig att fixa sedan körförbud direkt.

Man kan ju köra så länge man själv vill eller åtgära på än gång
Fixade det på än gång så vart det gjort

Last edited:

sebbe999

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Hoj
KTM 525
Bra info och svar! Men då kanske man ska glida in utan att strypa den om ni har gjort det utan problem!!

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
Har kört med kedjelåset åt fel håll en gång.. Slutade med kedjebrott och som grädde på moset sprucket motorblock...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy