Dags att bygga monster LC4

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Efter många år av velande/letande/frågande
Så damp där ner ett paket från Tyskland idag
Fick mitt stroker/bigbore/high compression kitt

82mm vev.
105mm borr
12,5 i komp

Har även Akrapovic helsystem
41mm keihin som ska bli 43mm
Toppen är nere hos Erland Cox på Topplocksverkstan i Lund för lite masserande
Sen blir det en Factory supermoto msp1 kam
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Stenkul äntligen en enstånkatrimtråd :banana

Större ventiler är nästa steg de får plats stora ventiler i 105mm borr:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det blir kul.... Jag har en sådan motor och den går vackert. Skall du kicka så hade jag valt elakare kan än msp1 (som är det elakaste som finns för autodekomp).
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Se till att montera med rikligt med axialspel i ramlagren. 82mm vev flexar en del när man varvar....
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Köpte för el-start :D
Har inte rätta tekniken att kicka .
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur dålig/bra blir balansen i motorn med stroker veven och detta borr? Varför jag fråga är därför de inte gick köra kompisarens 01as 640/675cc den vibrereade något hutlöst. Men de va org vevstake/vev med större borr bara!
I den motorn satt vi in en vass kam Tornado III utan decomp men den gick att elstarta igång genom att först trycka in den manuella decompen och sedan halvsakta släppa ut den medans startmotorn gick. Så startade jag även min Husaberrg 650 som hade värdelöst svag startmotor.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
LC4 motorn lider av underbalans redan från början så tyngre kolv och offsetvev gör bara saken värre. Säljs tyngre balansaxel om man vill från bla Josef.

Jag har provat att vikta upp med en massa tungmetall och kan väl inte säga att det var värt besväret.
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Är det värt att köpa en tyngre balansaxel?


LC4 motorn lider av underbalans redan från början så tyngre kolv och offsetvev gör bara saken värre. Säljs tyngre balansaxel om man vill från bla Josef.

Jag har provat att vikta upp med en massa tungmetall och kan väl inte säga att det var värt besväret.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det värt att köpa en tyngre balansaxel?

Baserat på den 675a jag körde så skulle jag köpt balansaxel vad den än kostar. De gick bara köra den 1 mil sedan va klockspelet bortdomnat och fingrarna vita, de gick så långt att kompisen fick gå till docktorn med paketet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag skickade min 768cc topp.till erland med ordern helt fria tyglar o fri.ekonomi. skickade mef.nya säten och ventiler modell mer än max.

Tja dyrt blev det o bra blev det inte så jag skickade toppen till en annan som plastade om insug o fixafe lite.

Fick helt plötsligt ett traktor vrid som dödade kopplingen vid 2000rpm o ett sjukt svar på gasen som en 2T. Detta är dock en yamaha stånka motor.

Tänkte bara att nämna besvikelsen över topplocks verkstan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En sak som jag provat fram för att minska vibrationerna något är att jag gjort motorfästen i kolfiber. Fortplantar vibrationerna sämre än stål.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det värt att köpa en tyngre balansaxel?

Det beror på hur rik man känner sig och hur mycket man lider av vibrationerna.

Grundfelet är att motorn konstruerades som en 400cc enduromaskin från början. Således utrustades den med en balansaxel för en 89mm kolv. I takt med att motorn växte i både slag och borr så blev balansaxeln för lätt. Den viktades därför upp något när "HighFlow" motorn kom 03 men är fortfarande på tok för liten och lätt för att klara av att ge en rimlig balans till en 105mm kolv som hoppar upp och ned.

Det man kan göra är att:
1. Välja en så lätt kolv som möjligt.
2. Se till att veven är spot on när den byggs ihop
3. Vikta upp veven med tungsten för att ge balansaxeln en bättre utgångspunkt
4. Vikta upp balansaxeln
5. Byta motorfästen

3 och 4 är dyrt och arbetskrävande men det som ger mest så man får lite bestämma sig om ambitionsnivån.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det värt att köpa en tyngre balansaxel?

När det kanske är billigare med kastrering ?
En lantbrukare med tex smågrisuppfödning kanske kan ge ett bra pris. :)

Men är man tillräckligt tuff så behövs varken det ena eller det andra ! :7peta

Sätt du ihop den så märker du hur det går. Kan gå bra med lite flax ! :)
 
Last edited:

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Skutskär
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Sätt du ihop den så märker du hur det går. Kan gå bra med lite flax ! :)[/QUOTE]

Och skiter det sig så kan du sälja den som tjejhoj, de gillar ju när de vibrerar :tuttar:D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag lägger fredagen på att plocka min 660 SMS i bitar
29780717bbbd5abe73d181a7fdcd2c6c.jpg
7f7b5b9dfd6c5766dfefa787dea12b43.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top