Dags att köpa första hojen! Yamaha Fzr-600 -91 ??

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Hej! Har länge läst på forumet men reggade mig inte förrän idag. Jag har äntligen bestämt mig för att köpa en mc och börja övningsköra lite smått. Får bli en 20+år mc för försäkringens skull.

Har kollat på lite olika 20+års mc i ~15000kr klassen och undrar nu vilken man ska spendera sina pengar på! Har kollat lite på följande:

Yamaha fzr-600 - 1991
http://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_fzr_600_28667383.htm?ca=23_10&w=1

Honda cbr-600 - 1990
http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_CBR_600_F_28532135.htm?ca=23_10&w=3

Hittat dessa som ligger rimligt nära/i Skåne där jag bor. Är priserna för höga? Ska man pruta? Något särskilt man ska tänka på?

Ringde och hörde lite om fzr600 mcn, dock saknades servicehistorik i papper helt och hållet. Men däcken var "ok" och drivpaketet "ok" likaväl enligt säljaren.

MVH Andreas

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Du kan ju alltid testa att pruta några tusenlappar.

Överlag tycker jag att FZR600R ser sportigare ut, servicebok är nästan bara att glömma på dessa gamla gammal hojar, man servar dom oftast själv.

Har FZR:en bytt packboxar? annars får du räkna med att dom ger upp om ett tag (behöver inte automatiskt betyda det men dom brukar göra det).
Hur långt har CBR:en gått? det känns förövrigt skumt att personen med FZR:en döpt sig till RT :va Ordet tjejkörd i FZR:ens annons är bara att ignorera :tungan

Fråga lite över FZR:en om han gjort något med den vad det gäller service etc. Har han inte gjort något skulle jag nog vända mig till CBR:en.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Köp en FZR 600R istället (-94-95). Helt annat chassie och mer motor för i princip samma pengar. Min har rullar ~8000mil så dom verkar ju vara hyfsat hållbara också...

Sorry, missade att du ville ha 20år+. Ta yamahan endå!

Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag hade satsat på fzr:en. Gillar oxå utseende och körkänslan. Om skicket verkar bra. Servicehistorik brukar sällan finnas. Bara att gå på det allmänna skicket, och lyssna på motorn! Ta gärna med en vän som är duktig och har erfarenhet av mc. Förövrigt 2 bra val av första hoj.

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tack för alla snabba svaren!

Vet inte om fzr:en bytt packboxar. Säljarens fru hade bara kört den 1 år, och nu hade de bestämt sig för touring hojar istället. Han hade inte gjort mkt på den förutom att byta olja och filter. Så surt nog kan jag inte få reda på hur pass bra servad den är. Han sa dock att drivpaketet bytes av förra ägaren och hade nu gått ~350 mil.

Har inte ringt på cbr:en, så vet inte själv mer än vad det står i annonsen.

Tack för gpz tipset, har kollat lite på den också, tycket dock att den faller efter lite rent estetiskt. Men det verkar ju vara mkt hoj för pengarna.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Kolla efter en CBR 600 från -91 och framåt, stor skillnad mot tidigare årsmodeller.

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Håller helt med Penguin. Jag hade en FZR 92:a samtidigt som polaren hade en CBR 91 eller 92 för en massa år sen. Hondan var bättre på precis allt! Mer motor, bättre chassi, bekvämare att åka på och faktiskt snyggare. (Min FZR var svart/mintgrön/lila :rolleyes: )

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Kolla efter en CBR 600 från -91 och framåt, stor skillnad mot tidigare årsmodeller.

Jo alla håller nog med om att en cbr från 91 och nyare är bättre på alla punkter, dock ville ju ts ha en cykel com var 20+ samt kostade under 15000:-. Men om han kan tänka sig att vänta tills nästa år med att classicförsäkra den så är det ju ett bra val, bara priset som kan bli lite knivigare som sagt

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Ahhhhh, varför!??! Har inte sett den nyare cbr:en innan. Hade nästan bestämt mig för fzr och nu blev jag mer eller mindre såld på cbr:en.

Hittade bl.a. denna, som blir 20år gammal nästa år och ser jätte fin ut. Däremot vet jag bara inte hur jag skulle hämta en motorcykel som är så långt bort.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CBR_600_F2_28176486.htm?ca=23_10&w=3

Vad menas med att den laddar dåligt? Byta batteri?

Jag har bara kunnat titta på mc i skåne för då kan min polare köra hem den. Men hur går man tillväga om ska ha hem en mc långt borta och inte har mc-kort? Vanligt släp eller något speciellt?

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Vanligt släp funkar fint. Ha gärna med någon som kan hjälpa dig upp med hojen bara :)

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Vad menas med att den laddar dåligt? Byta batteri?

Antagligen, men det kan ju vara generatorn eller nåt annat också. Ring och fråga. Hur som helst finns det ju fler neråt landet som du kan titta på. Lika bra att hosta upp någon tusenlapp till och slippa åka över halva landet för att hämta en hoj.

T ex:

http://www.blocket.se/malmo/Honda_CBR_600_27764087.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_cbr_600_37_Kw_28169090.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/kristianstad/Honda_CBR_600_27267418.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/Cbr_600_26865054.htm?ca=12&w=3

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Ok tack, går det med vanligt släpp behöver det ju inte bli alltför dyrt!

Det var fina cbr du länkade till och nära var det ju också. Enda anledningen till att jag fastnade för den i stockholm var att det var en 1991:a, dvs classic försäkring till nästa år. Pengar i bensin och hyra för släpp tjänar man ju in och mycket mer på att slippa betala bas-försäkring i ett år.

Om jag skulle sätta min farsa som ägare på en ~17-19 år gammal cbr600 och försäkra den i hans namn skulle de gå på endast ~4000kr/år helförsäkring "Senior+" på bilsport o mc. Vad händer då om jag kör den och krockar? Förhöjd självrisk? Eller står jag helt utan ersättning för motorcykel och eventuell skada jag har orsakat på annat fordon?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Inte alls lika driftsäker motor i gpx:en som fzr 600 el cbr 600..den sistnämde Hondan skulle jag ha föredragit, fzr 600 tidig modell känns lite "spinkig" i min mening iaf.

Nej vadå, om du gillar att känna hur ramen vrider på sig, fylla på med en halvliter olja varje 50 mil, så ska man köpa fzren :D

Men jag skulle nog rekommendera fzren jag, hade den som mellanklassare. Bra hoj för dom pengarna :)

Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Om du ska köra upp på hojen så måste den vara minst 700cc. Titta då på VFR 750 modellerna istället. Kända för att vara pålitliga och bra hojar.

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Hoj
-93 Yamaha FZR
Jag har en FZR 600 -93 som första hoj, jag är nöjd. Min har gått strax över 5000mil och överkonsumerar absolut inte olja.
Dock så kan den som någon nämde kännas lite spinking. Däremot så räcker väghållning och kraften gått och väl för iaf mig som nybörjare. Enda jag gjort på min är att ha styvat upp framgaffeln lite vilket gjorde stor skillnad. annars bara normal service, bytt lammeller, olja, filter och belägg

Har aldrig testat någon cbr 600 f2, men de verkar vara bra mycket modernare och är i min mening också snyggare. Har dock testkört en Honda VFR 750, från slutet av 80-talet. Den kändes bra mycket tröttare än min FZR samt att den var svajjig och kändes rank.

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Frågan är om du köper saker med hjärta eller hjärna. En 91:a CBR600 är som tidigare nämnts bättre än FZR:n på alla punkter och är därmed valet man gör om man är smart.
FZR:n har däremot personlighet och den cykel jag tveklöst skulle välja av dessa två.
Jag är en typisk känslomänniska och tyckte inte ens en CBR600 var kul att köra trots att jag inte kört motorcykel på fem år när jag fick låna en sådan för några år sedan. Körde ett par kilometer men kände verkligen inget alls för cykeln. Köra bil var roligare..
Lånade en Suzuki Marauder en vecka förra sommaren i samband med aytt en kompis köpte en sådan innan han tagit sitt körkort. Har noll förståelse för varför man köper glidarcyklar, men jag tog faktiskt två frivilliga rundor på den cykeln och trivdes med det då den hade en trevlig motor om inte annat. Efter två rundor var jag dock rätt nöjd och trött på att inte kunna svänga, bromsa osv. V-twinen i den fick mig dock att fundera på att köpa en Ducati för att ha något att puttra runt på så länge.

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tack för all input, värdesätter den högt! Står nu och velar lite och överväger alla alternativ.

Ställde en fråga om försäkring tidigare i tråden, men den försvann i vimlet, så jag ställer den igen!

"Om jag skulle sätta min farsa som ägare på en ~17-19 år gammal cbr600 och försäkra den i hans namn skulle de gå på endast ~4000kr/år helförsäkring "Senior+" på bilsport o mc. Vad händer då om jag kör den och krockar? Förhöjd självrisk? Eller står jag helt utan ersättning för motorcykel och eventuell skada jag har orsakat på annat fordon?"

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Tack för all input, värdesätter den högt! Står nu och velar lite och överväger alla alternativ.

Ställde en fråga om försäkring tidigare i tråden, men den försvann i vimlet, så jag ställer den igen!

"Om jag skulle sätta min farsa som ägare på en ~17-19 år gammal cbr600 och försäkra den i hans namn skulle de gå på endast ~4000kr/år helförsäkring "Senior+" på bilsport o mc. Vad händer då om jag kör den och krockar? Förhöjd självrisk? Eller står jag helt utan ersättning för motorcykel och eventuell skada jag har orsakat på annat fordon?"

det finns många olika åsikter om att försäkra på föräldrar här på sporthoj.
vissa skriker skenförsäkring, vissa tycker att det är ok.

prata med försäkringsbolaget säger jag, vissa bolag godkänner att alla i samma hushåll använder hojen, vissa ej.

men jag vet ett par st, som vurpat med hoj som stått på mamma eller pappa, dom har fått ersättning, men höjd självrisk.

men å andra sidan känner jag till 3 fall, där ingen ersättning betalats ut vid stöld, då försäkringsbolaget granskat vem som var ägaren/brukaren/försäkringstagaren

så mitt tips är... ring ALLA bolag & fråga

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...