Dags att köpa utrustning...

Lasrod

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
ER-6n 09
Är på gång att ta MC-kort och ska börja köra på trafikskola om ett par veckor och har tänkt införskaffa min MC utrustning.

Jag har kollat en del på handelsboden i Göteborg och där rekommenderade de denna hjälm som första hjälm: http://www.handelsboden.com/ShowProduct.aspx?prodid=318&cat=136

Vad tror ni, är det ett bra köp eller är det bara bortkastade pengar att köpa en så pass billig hjälm? Har ni några andra rekommendationer? (gärna från handelsboden).

Har tänkt mig full utrustning för max 10 000kr. Just nu ligger jag på ungefär 7000kr på det jag har tänkt mig hittills så jag har ju god marginal upp till 10 000kr. Är ju däremot bara bra om det blir billigare då det är en hel del utgifter i övrigt när man får såna här knasiga idéer på att skaffa MC :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Står ju inte vad det är för material i hjälmen. Men till det priset så är det förmodligen en plasthjälm och dessa åldras snabbt.

Mitt tips är att kolla upp materialet och köpa en annan om det inte är glasfiber.

Ett generellt tips är att inte snåla på säkerhetsutrustningen.
 

Tommy.exe

Guest
Man ska ju egentligen inte snåla med hjälmen. Det är ju faktiskt det viktigaste skyddet du har. Men åas, körskolans hjälmar brukar ju vara sådär roliga att kränga på sig. Har du inte råd nu, det är ju trots allt mycket som ska handlas, kan du ju köpa en sån och ha under övningskörningen. När du om några månader har lite pengar över igen kan du ju köpa en "riktig" hjälm och då ha den här som skjuts/reserv.

Själv åker jag omkring i en gammal cross-kruka för en tusing å min "riktiga" hjälm ligger på hyllan, men ja e ju inte rätt kopplad heller :D
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Snåla inte med hjälm, tänk på att den ska sitta skönt också, billigare hjälmar finns oftast inte i så många skalstorlekar per modell, vilket skulle kunna göra att hjälmen som passar dej invändigt är gigantisk utvändigt, och därmed otympligare än vad den skulle kunna behöva vara :)
 

mickelin

Guest
Försök hitta förra årets modell till lägre pris. Då får du bättre hjälm för bättre peng. Pruta och köp en som sitter bra från början...

Själv åker jag med skräp men har en värsting liggandes i garaget jag med, vet inte varför.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Första hjälm, så gjorde jag och böt snabbt. över 200 så lyfte hjälmen från skallen och höll på att strypa en.
Behöver man bättre hjälm ju mer man åkt? Testa och köp en bra hjälm som sitter kalas på din skalle och som skrivits innan se till att det finns skalstorlekar.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
ja hade inte köpt en "budget" hjälm..
min första va en HJC.. snygg.. lite billigare.. deras värsting då.. tyckte väl den va OK men inte mer..

sen köpte ja en Arai.. va först då man insåg skildnaden..
sen verkar de som att man har antingen arai-skalle eller shoei-skalle..
Arai sitter som en smäck på mig medans Shoei inte är sköna alls.

mitt råd är att investera i en hjälm som är garanterat säker och som sitter som den ska..
kör du naket (läs streetfighter el liknande) i lite hastigheter är det hemskt otrevligt med strypeffekten som nån nämde tidigare.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Köpa billigt är ofta att köpa dyrt, skramla lite till och köp det du vill ha, och det som sitter bra på en gång, att byta ut delar av utrustningen senare kostar..

/J
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Håller med! Hur fan kan en firma skriva så om en hjälm?! Ska man inte ha vettiga skydd bara för att man är nybörjare? :va Det är väl då man behöver bäst grejer!

Jag köpte min första hjälm på Handelsboden, en Lazer Tornado GL(?), för att den var billig, och jag hade noll koll. Vilket jävla smäck! I farter över 100 var man tvungen att stirra rakt fram, vred man huvudet åt sidan så tittade man sig själv i röven, vare sig man ville eller inte :gnissla Den brusade och efter en säsong så sprack listen runt halsöppningen på hjälmeländet :huvet Nästa hjälm blev en Shoei Raid II, och en helt ny värld öppnade sig! Den hade guld-aerodynamik och var mycket skönare och stabilare :tummenupp Så lägg på en slant, det lönar sig i längden! Det svåra är ju bara att det är svårt att provköra hjälmar på hojen, för det är stor skillnad mellan att ha en hjälm på sig i en affär och att köra hoj med den :fakta
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Själv köpte jag en KBC för 1500:- som första hjälm, dög alldeles utmärkt men har nu köpt en Arai... klart bättre med vindljud och allt sånt men precis som du så prioriterade jag att köpa full utrustning för att senare byta ut pryl efter pryl.

Så här i början vet man ändå inte vad man kommer vilja ha när man väl har kört en del.

Fick för övrigt min utrustning för 5500:-... Cordura byxor/jacka, stövlar, handskar och hjälm. Ryggskydd fick jag från körskolan då de hade en paketdeal.

Du kan ju alltid åka till Ace Customs (GBG) och kolla, jag var i deras filial i Upplands Väsby.
 

Lasrod

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
ER-6n 09
Tack för alla svar. :tummenupp

Har nu lite bättre koll på vad man ska kolla efter när det gäller att köpa hjälm. Vet däremot inte hur jag ska göra ännu. Är väldigt svårt att veta vad som är bra och dålig. Om man ska beskriva min kunskap om motorcyklar så ligger det till så att jag har aldrig kört en motorcykel och provade en integralhjälm för första gången för en vecka sen :hihi

Ska kolla vidare. Tror inte jag lägger 4000kr på en första hjälm i alla fall. Däremot går givetvis säkerheten i förstahand. Sen är det ju inte helt fel att ha en extra hjälm liggandes heller till skjuts.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Tack för alla svar. :tummenupp

Har nu lite bättre koll på vad man ska kolla efter när det gäller att köpa hjälm. Vet däremot inte hur jag ska göra ännu. Är väldigt svårt att veta vad som är bra och dålig. Om man ska beskriva min kunskap om motorcyklar så ligger det till så att jag har aldrig kört en motorcykel och provade en integralhjälm för första gången för en vecka sen :hihi

Ska kolla vidare. Tror inte jag lägger 4000kr på en första hjälm i alla fall. Däremot går givetvis säkerheten i förstahand. Sen är det ju inte helt fel att ha en extra hjälm liggandes heller till skjuts.

Lycka till! :tummenupp
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
För 10 000:- får du en grym utrustning om du handlar smart, gå inte och bli blåst i första bästa butik, kolla nätet! Du betalar ofta halva priset på tex hjälmar om du köper från UK. Likaså kan du hitta skinnställ ruskigt billigt om du inte behöver det årets modell.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Såhär gjorde jag när jag upptog mc-körningen förra året efter 5års uppehåll.

Skinnställ: 1200:- Alpinestars 2 delat sportställ köpt på SH.com
Hjälm: 1500:- X-lite 801RR köpt på blocket.
Stövlar: 750:- Oxtar tcx gore köpt på blocket.
Handskar: 200:- köpt på tradera.
Ryggskydd: hade jag sen innan, men räkna med 3-400 för ett bra dainese.

Totalsumma: ca 4000 för grejer som vissserligen är begagnade men fina och av kända märken i bra kvalitet.

Hjälmen jag köpte var använd 2-3 ggr av tidagre ägaren, viktigt att den inte är uttöjd eller skadad det minsta, om du är osäker köp en ny istället. Finns fina Nolan för 1500-2000 som funkar bra.

Så mitt råd är att till första utrustning kan du leta begagnat först.
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
jag kan ge dig/er bra priser på helt nya arlen/berik skinställ hel eller delat , tcx stövlar med mera, bara pm:a så ger jag priser.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vad är en FÖRSTA hjälm ? Är det när man har ett par stycken ? Är det en hjälm som är för nybörjare innan de lär sig att ta på den ? En hjälm är en hjälm. Jag tror inte att det finns nybörjarhjälmar, bara bra och kassa, fula och snygga, tunga och lätta osv. Köp en ordentlig hjälm som du trivs med, som är snygg och som håller ett antal år.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ett tips, kolla t.ex vad som exempelvis reas ut på fc-moto.de, (eller annan nätbutik). Skriv en fusklapp och prova sedan i butik. Kanske inte så bussigt mot lokala handlare, men det rör sej om ganska stora skillnader i pris...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top