Dags att kolla på hojar. Lite hjälp tack!

MikkE

Guest
Argyle: Hehe, jag får ringa och snacka med försäkringsbolagen helt enkelt.

Plåtniklas: Men du bor mitt i Stockholm? 14500kr/år räknar jag nästan med om inte lite till. Bättre att räkna för mycket och bli glad om de säger 8000kr/år än tvärtom.
 

MikkE

Guest
Vad är egentligen de stora skillnaderna mellan 748 och 916 förutom kubikvolymen?

(Jag håller på att googla också)
 

Cecilia83

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Båstad
Hoj
Suzuki sv650s
MikkE skrev:
2324817 Jahopp, kommer snart att tjäna lite kosing och tankarna på att köpa hoj har funnits länge. Det som är kul i det hela är att detta kommer att bli verklighet om några månader. :banana
Har ägnat mesta delen av dagarna med att kolla in priser på vad vissa modeller som jag är intresserad av kostar. Har även kollat runt här på forumet.
Jag hade tänkt att satsa på en nyare hoj (undantag Ducati, hehe) med större motor direkt som jag sedan skall använda vid uppkörningen sen. Köper jag en 600cc kommer jag väl likförbannat vilja ha en 900cc efter några månader. :tungan

De modeller jag kollat på är:

Honda CBR 900 (929) - 2000 - 2001

Kawasaki ZX9R - 2000 - 2003

Ducati 748 och 916 - 1995 - 2001

Priset får väl landa på ca 60.000 kr (Ducati 748 landar väl på max 75.000 kr).

Jag själv är jävulskt kåt på Ducati 916 eller 748. Ganska så dyra att köpa, är det samma i försäkringar?

Hur är de olika årsmodellerna på dem? Lägger hellre 10.000 kr extra på en nyare modell som har bättre chassi än en två år äldre som inte har det.

Vad har Ni för erfarenheter av dessa modeller, all hjälp uppskattas även om det blir köp i vinter. Men jag kommer att behöva planera ekonomi och kolla försäkringspriser.
Betalar ni mycket i försäkring för era hojar? (Ni som är ungefär i samma ålder som jag). Jag är 22 år, bor i Stockholm, kommer snart att bosätta mig i Norge.


Danke!

/Micke

SV650s snygg, skön att köra, billig i försäkring underbar twinn:)
 

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
ktm
Generellt sett så är Ducati billiga att försäkra då dom har förhållandevis lite hästkrafter samt brukar väga lite mer. Väljer du äldre motorcykel så brukar även det göra en hel del. Fler fördelar med Ducati är fint andrahandsvärde samt en aktiv klubb med mycket bankörningar. Kvalitén vet jag inte ett dyft om. Kolla gärna hur det är att få fram reservdelar nuför tiden då det inte är kul att ha hojjen stående för länge pga en skitsak. Ducati har haft dessa problemen, men hur det är nu det vet jag ej.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Jag har kollat lite premier på 748/916 och skulle få ge runt 6000:- hel/hel för en 748 -01 men då är jag iofs marginellt äldre än dig :gnissla
 

Hoj_henke

No fuck no ride !
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
hmm

MikkE skrev:
2324917 Jepp, jag har lagt motardplanerna på hyllan nu. Nu när pengar kommer att finnas i mycket större mängd än vad jag hade innan så kommer jag att ha råd med en sporthoj. Dock vill jag inte köpa en sprojlans.

Det är svårt i valet, men italienaren ligger mig närmst med twinmotor och desig. Bara ljudet av en twin med sköna slipons gör att man vill ha en! Många hästkrafter är jag INTE ute efter som högre prioritet. Ducati 916 ha väl cirka 109 hk och det kommer definitivt att räcka för mig.

Det där med att skruva mycket på Ducati vet jag inte så mycket om, men jag tror att väldigt mycket bara är nån gammal myt. Får man ett fint exemplar och sköter om den så kommer det att hålla.

tycker nog att du ska sattsa på en japps istället har hört att det kan ta ganska lång tid att få reservdelar till en ducati :( .. men vill du ha twin tycker jag du ska sattsa på en TL 1000 grymt ljud med slippon
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
mikke, ta med gixxer 750 00->
mkt hoj för pengarna, okay jag förespråkar alltid suzuki men va fan e ett bra alternativ
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
MikkE skrev:
2325145 Oj vad mkt svar.

Jag vet inte hur det kommer att fungera om jag är skriven i Norge. Kan jag fortfarande ha hojen försäkrad i Sverige? Min mor eller far är INTE så heta på att ha en hoj skriven på sig. Kan man vara skriven i två länder samtidigt?


Jag har fortfarande en adress i Sverige (hos morsan) som jag får min svenska post till. Dærmed kan jag førsækra min hoj hos ett svenskt bolag. Dom vet dock inte att jag "bor" i Norge. Jag har æven en adress i Norge men jag ær svensk medborgare och bara "gæstarbetare" i Norge eller vafan det kallas.
 

MikkE

Guest
Hoj_henke: Jo, jag är tyvärr medveten om det. Det är synd att man inte kan få tag på delar lika snabbt som dussinhojarna. Men det är en "risk" jag tar ändå.

semper: jag kollade på den med, men jag vet inte. Det var någonting som inte tilltalade mig just då. Kanske ändrar mig senare i tiden? Hehe, annars är det ju en fin hoj med stora möjligheter att få delar till.

Hagster: Å fan, men kan alltså ha två adresser. precis, jag kommer ju att bli "gästarbetare"... typ. Men du är alltså skriven i Norge på en norsk adress och ävenskriven hos mor din här i Sverige?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top