Dags att renovera min gs500e

FlyingSpirit

Längtar efter min ducce :-)
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Speed Triple
Det är mitt första år, min första hoj och min första renovering.

Jag köpte han (mi suzuki gs500e) fullackad, och frusen efter att ha stå stilla en hel del det gångna året. Nu har vi dock satt igång, tillsammans med min sambo har vi börjat strippa honom.
Han står nu avklädd i garaget och väntar på sin nya kostym.

Mitt första problem är att hitta en bra lackerare. Har gjort några snabba renderingar av hur den skulle kunna se ut. Som det ser ut nu så blir den nog vit..

Skriv gärna tips på lackerare och kommentarer om ni har erfarenheter att dela med er av!

//Sophie
 

Bifogat

  • Suzuki-gs500...jpg
    Suzuki-gs500...jpg
    136.8 KB · Visningar: 125
  • Snabb-rendering--vitlackad.jpg
    Snabb-rendering--vitlackad.jpg
    140.4 KB · Visningar: 123
  • Snabb-rendering--rödlackad.jpg
    Snabb-rendering--rödlackad.jpg
    139.7 KB · Visningar: 112
  • Snabb-rendering--grå,silver.jpg
    Snabb-rendering--grå,silver.jpg
    138.6 KB · Visningar: 120

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
om du är stadig på handen( eller din sambo) så kan du ju lacka den själv. Funkar mmed vanlig spryburk om man inte är perfektionist så. Annars ska lödde bil lackering göra helt OK jobb vad jag har hört. Ligger vid mekonomen i Lund
 

FlyingSpirit

Längtar efter min ducce :-)
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Speed Triple
om du är stadig på handen( eller din sambo) så kan du ju lacka den själv. Funkar mmed vanlig spryburk om man inte är perfektionist så. Annars ska lödde bil lackering göra helt OK jobb vad jag har hört. Ligger vid mekonomen i Lund


Oh, va roligt att höra någon som är positiv till att lacka själv! jag, lacka har jag gjort många gånger förut, jag har även tillgång till en lackverkstad. Så småning om kommer jag att kunna lacka i en lackbox, med lackspruta. Jag vågar dock inte tänka på hur lång tid det är kvar till dess.
Jag är jättesugen på att lacka den själv, men jag har blivit varnad för det då sprayburkslacken inte är tillräckligt tålig. Har du lackat själv nån gång?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag lackade nästan allt förut med sprayburk.
Men jag har nu gått över till spruta. Det är en stor skillnad!
Man slipper oroa sig för repor och bensinstänk. Blir mycket bättre finish.
Jag lackade min tank och stänkskärmar själv.
Och egentligen behöver man inte oroa sig för om det blir rinningar eller apelsinskal. Det går att polera bort med våtslippapper 2000 och 4000.
Det var jag tvungen att göra. Men på köpet får man en extrem jämn och blank yta!
 

FlyingSpirit

Längtar efter min ducce :-)
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag lackade nästan allt förut med sprayburk.
Men jag har nu gått över till spruta. Det är en stor skillnad!
Man slipper oroa sig för repor och bensinstänk. Blir mycket bättre finish.
Jag lackade min tank och stänkskärmar själv.
Och egentligen behöver man inte oroa sig för om det blir rinningar eller apelsinskal. Det går att polera bort med våtslippapper 2000 och 4000.
Det var jag tvungen att göra. Men på köpet får man en extrem jämn och blank yta!


Va roligt! då är det dags för mig att verkligen testa mina lackkunskaper. Förhoppningsvis blir lackboxen klar så att jag kan köra med lackspruta, jag har inte testat det än..annars kör ja me burk, det är ju inte så många kåpor de handlar om..

En ny sak uppkom idag dock.. tömde hojjen på olja ida, och upptäckte att oljepluggen inte gängade ordentligt. Gängorna på bulten såg fina ut, så förmodligen är det väll gängorna i själva oljetanken som är slitna..förslag på vad ja ska göra?
jag funderar på att gänga om den med gängtapp, men är osäker på hur lätt det är att få det bra.
Nägra tips?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En ny sak uppkom idag dock.. tömde hojjen på olja ida, och upptäckte att oljepluggen inte gängade ordentligt. Gängorna på bulten såg fina ut, så förmodligen är det väll gängorna i själva oljetanken som är slitna..förslag på vad ja ska göra?
jag funderar på att gänga om den med gängtapp, men är osäker på hur lätt det är att få det bra.
Nägra tips?

Är det torrsump på den eftersom du skriver oljetanken?
Annars om det är tråget i botten på motorn så är det i aluminium vilket förklarar att gängorna gått om ngn tagit i lite för mycket, ganska lätt hänt dessvärre. Ska du gänga om bör du borra upp till nästa storlek och gänga nytt, vilket det brukar finnas gods till där,(lättast med tråget borttaget).
Sätt hellre i en helicoilgänga vilket är hundraprocentigt. Då kan du behålla den oljepluggen du har också om nu gängorna är ok på den. Det kan ju sitta en magnet i pluggen som tar hand om ev spån i motorn så man ser om det är riktigt fara å färde. Ta bort tråget och få i en helicoil, snabbt, smidigt och kostar en dryg hundring. Svårt att borra rätt med tråget på plats, nämligen. Åker på en ny trågpackning också, men det får det väl vara värt?

Gillar dina färgförslag, både gråa och vita. Har tips på hur du kan snygga upp avgasrören också för en billig penning. Finns inget vinstintresse från min sida om du skulle tro det, säljer inget, eller nåt sånt. Tyckte de behövde en uppfräschning och det där är ju ett återkommande problem. Kul med chajor som gör nåt själv!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En ny sak uppkom idag dock.. tömde hojjen på olja ida, och upptäckte att oljepluggen inte gängade ordentligt. Gängorna på bulten såg fina ut, så förmodligen är det väll gängorna i själva oljetanken som är slitna..förslag på vad ja ska göra?
jag funderar på att gänga om den med gängtapp, men är osäker på hur lätt det är att få det bra.
Nägra tips?
Det finns en del trådar på forumet om folk som råkat dra sönder oljepluggen på sina hojar. Detta helt enkelt eftersom att oljepluggar brukar vara fingängae och sitta dragna i någon slags aluminium gods. Så en oljeplugg ska inte alls dras särskilt hårt.

Jag har en gång dragit sönder en oljeplugg på en DR650 (eller inte själva pluggen, utan godset i motorn då). Då lämnade jag in den på en motorrenoveringsfirma som satte en helicoil där och nu är det tätt (och har varit det i ca 5år). På den hojen skulle oljepluggen dras med ca 6-8nm, vilket är ganska lågt moment, i stort sett bara så att man drar i den med fingrarna och sedan petar lite på momentnyckeln så är momentet uppnått.
 

FlyingSpirit

Längtar efter min ducce :-)
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Speed Triple
visst är det tråget jag menar, och det säger sig själv att man inte kan dra åt de för hårt om det är av aluminium... jag har hört en del om helicoil, och det måste ju vara det självklara valet! Bra tips med magnet på pluggen, de stora problemet verkar ju vara spånen, det jag har hört är att man bara får skölja ur med lite olja, men det kan ju vara bra att göra ändå..
Hoppas att tråget behandlar mig väl när jag ska ta loss de dock, delarna har en tendens att sitta rätt hårt..ofcourse...

Gillar dina färgförslag, både gråa och vita. Har tips på hur du kan snygga upp avgasrören också för en billig penning. Finns inget vinstintresse från min sida om du skulle tro det, säljer inget, eller nåt sånt. Tyckte de behövde en uppfräschning och det där är ju ett återkommande problem. Kul med chajor som gör nåt själv!

Vitt eller någon grå är det som lutar starkast, så de va roligt att du är med på de!
Avgasröret ser förjävligt ut, de har du helt rätt i! det ligger nu bara och väntar, tanken var att blästras bort all rost och sen bara måla det med värmetålig färg.. men har du andra förslag så skulle det vara toppen, always happy for crits!
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
ett tipps om du vill ha ha den tåliga lack som lackning med en lackspruta ger. du får inte samma finish men du kan ändå få den riktigt bra..och om du ändå överväger att göra det med burk så skall du gå till en firma som säljer billack och handla tvåkomponentslack på burk.. fördelen mot enkomponentsburkarna är att spraybilden är mycket bätte på sådan lack. samt att du kan få den blandad till den nyansen du vill precis som med lacksprutelack. eftersom det är samma färg fast på burk istället.. kostar ca 200 kr för en burk.. men då är det riktigt 2K lack .. tänk inte ens tanken egentilgen på enkomponents det är dåligt..
 

FlyingSpirit

Längtar efter min ducce :-)
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Speed Triple
ett tipps om du vill ha ha den tåliga lack som lackning med en lackspruta ger. du får inte samma finish men du kan ändå få den riktigt bra..och om du ändå överväger att göra det med burk så skall du gå till en firma som säljer billack och handla tvåkomponentslack på burk.. fördelen mot enkomponentsburkarna är att spraybilden är mycket bätte på sådan lack. samt att du kan få den blandad till den nyansen du vill precis som med lacksprutelack. eftersom det är samma färg fast på burk istället.. kostar ca 200 kr för en burk.. men då är det riktigt 2K lack .. tänk inte ens tanken egentilgen på enkomponents det är dåligt..


Hade faktist ingen aning om att man kunde köpa 2k-lack, kan jag hitta det på mekonomen?
Nu kommer jag nog förmodligen kunna lacka me spruta så det löser sig, men då måste jag vänta till i vår och förhoppningsvis innan det är dags att sätta sig på hojen igen. Kliar det för mycket i fingrarna är det mycket möjligt att jag tjuvstartar. 200kr/burk kan det ju vara värt.
thanx!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Oh, va roligt att höra någon som är positiv till att lacka själv! jag, lacka har jag gjort många gånger förut, jag har även tillgång till en lackverkstad. Så småning om kommer jag att kunna lacka i en lackbox, med lackspruta. Jag vågar dock inte tänka på hur lång tid det är kvar till dess.
Jag är jättesugen på att lacka den själv, men jag har blivit varnad för det då sprayburkslacken inte är tillräckligt tålig. Har du lackat själv nån gång?

Om du har möjlighet att lacka med spruta så ta den, är inte så svårt när man väl testat ett par gånger.

Att lacka med sprayburk har funkat bra för mig alla gånger utom när jag försökte med biltemas 35 kronor/burken lack :huvet .

Då har jag lackat moppar, bildelar, traktorer, båtar och senast i sommras stora delar av min hoj. Den blev dock skadad i lacken för jag inte hittade någon matt "klarlack" och farsan spillde soppa på den.
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
Hade faktist ingen aning om att man kunde köpa 2k-lack, kan jag hitta det på mekonomen?
Nu kommer jag nog förmodligen kunna lacka me spruta så det löser sig, men då måste jag vänta till i vår och förhoppningsvis innan det är dags att sätta sig på hojen igen. Kliar det för mycket i fingrarna är det mycket möjligt att jag tjuvstartar. 200kr/burk kan det ju vara värt.
thanx!

tyvärr inte på mekonomen.. det är att vända sig till en butik som säljer billack som gäller.. alternativt om din lokala lackverkstad har sådant.

Om du har möjlighet att lacka med spruta så ta den, är inte så svårt när man väl testat ett par gånger.

Att lacka med sprayburk har funkat bra för mig alla gånger utom när jag försökte med biltemas 35 kronor/burken lack :huvet .

Då har jag lackat moppar, bildelar, traktorer, båtar och senast i sommras stora delar av min hoj. Den blev dock skadad i lacken för jag inte hittade någon matt "klarlack" och farsan spillde soppa på den.

att lacka med sprayburk kan man göra så länge man kör 2K . och även om man kör enkomponentsfärg på burk och sedan sprutar på med klarlack så sitter man i samma skit då klarlacken som mekonomen och de andra har på burk också är enkomponent och skyddar lika dåligt som färgen.

en del som är lacka med tvåkomponent antingen från spruta eller burk kan du lätt rengöra med förtunning eller t.röd eller bensin.. enkompnen så torkar du väck färgen med sådana saker.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
helt sant. Men som jag sa tidigare; funkar med vanlig sprayburk om man inte är perfektionist. Då menade jag att man får den färgen man vill, billigt. Inte att det var slitstarkt som 2k eller pulver.
 

FlyingSpirit

Längtar efter min ducce :-)
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Speed Triple
jag får se till att hitta billack hos nån. Den responsen jag har fått tidigare har dock varit att de inte får sälja till privat då lackningen måste utföras under rätt förhållanden..
Ja ska höra med dom som har lackboxen (och sprutan) vad som gäller där. Har jag otur så kommer den inte ha 2-komp standard, fast de skulle ju vara konsigt om det byggdes en hel lackbox utan...de jag vet är att de bara kommer blanda vattenbaserat. Men de hindrar ju inte mig från att ta med egen färg.. :)

haha, jag hade en sån när jag var 18 ...eller jag har kvar den då :)
fast jag har inte kört den på väg...

Haha.. de e ju en fin leksak :)
roligt att se att det är någon annan i det här forumet som i alla fall på något sätt kör samma hoj.. hehe.. looks fun!
 
Last edited:

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
helt sant. Men som jag sa tidigare; funkar med vanlig sprayburk om man inte är perfektionist. Då menade jag att man får den färgen man vill, billigt. Inte att det var slitstarkt som 2k eller pulver.

och som jag sa.. med enkomponents så får du de färger som tillverkaren vill ge dig.. 2K på burk.. kan du får exakt den nyans du vill eftersom dom blandar den där du köper den..

2K på burk bra. 1K på burk uselt. försök förstå :tummenupp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
visst är det tråget jag menar, och det säger sig själv att man inte kan dra åt de för hårt om det är av aluminium... jag har hört en del om helicoil, och det måste ju vara det självklara valet! Bra tips med magnet på pluggen, de stora problemet verkar ju vara spånen, det jag har hört är att man bara får skölja ur med lite olja, men det kan ju vara bra att göra ändå..
Hoppas att tråget behandlar mig väl när jag ska ta loss de dock, delarna har en tendens att sitta rätt hårt..ofcourse...

Vitt eller någon grå är det som lutar starkast, så de va roligt att du är med på de!
Avgasröret ser förjävligt ut, de har du helt rätt i! det ligger nu bara och väntar, tanken var att blästras bort all rost och sen bara måla det med värmetålig färg.. men har du andra förslag så skulle det vara toppen, always happy for crits!

Sitter säkert en magnettapp i sumpen också. Jag vet ju inte om du har nån magnet på pluggen, men om du har det är det ju gött att kunna använda samma plugg! Det skall inte vara spån där, då är nåt galet.

Ja, var lite försiktig, se noga till att alla skruvar är loss innan du börjar bända! Kan "klyva" packningen med en mattkniv om det inte vill släppa, sen skrapa ren ytorna med lämpligt verktyg. Akta dej för att göra sår bara. Gör sen inte missen att trycka på massor med packningsmassa så överskottet hamnar på insidan, sett exempel där massan satt igen kanaler och det mesta av silen. Rekommenderar ett tunt skikt med Hylomar och ny packning. Fråga nån meck om de kan fixa helicoilen med tråget på plats, problemet är ju spånen och att borra rakt, men det går ju att luta hojen rejält.

Finns nog mer trådar om det, men läs på sidan 7 i Bushidos cafébyggtråd där bla jag diskuterar värmefärg och bilda dej en uppfattning. Klokare individer än jag yttrar sej också där. Har du tillgång till bläster är det ju kanon, se till att lacka direkt bara. I annat fall är det ju fram med smärgel men du har ju bara två krökar.
Håller på den grå om du skall ha fälgarna i den färgen,(eller i nån annan färg, fniss), o svarta loggor.

(Lyssna på han Schneberger, skit i 1-komponent. 2K klarar tom nåt stänk bromsvätska om du är snabb med T-röd och trasan, 1K tål inte ens T-röden...)
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
visst är det tråget jag menar, och det säger sig själv att man inte kan dra åt de för hårt om det är av aluminium... jag har hört en del om helicoil, och det måste ju vara det självklara valet! Bra tips med magnet på pluggen, de stora problemet verkar ju vara spånen, det jag har hört är att man bara får skölja ur med lite olja, men det kan ju vara bra att göra ändå..
Hoppas att tråget behandlar mig väl när jag ska ta loss de dock, delarna har en tendens att sitta rätt hårt..ofcourse...



Vitt eller någon grå är det som lutar starkast, så de va roligt att du är med på de!
Avgasröret ser förjävligt ut, de har du helt rätt i! det ligger nu bara och väntar, tanken var att blästras bort all rost och sen bara måla det med värmetålig färg.. men har du andra förslag så skulle det vara toppen, always happy for crits!

tror att silver likt ramen skulle va snyggt på den där :tummenupp
 

FlyingSpirit

Längtar efter min ducce :-)
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Speed Triple
Det är mest stilla planer och kliande fingrar just nu..


Jodå, än sålänge har inte mycket me hänt sen sist. Den här slutperioden innan jul brukar studierna sno den mesta fria tiden jag annars hade kunnat pyssla med.
Motorcykeln är i alla fall nästan så isär som jag har tänkt att den ska vara, vilket innebär att kåpor, avgasrör, blinkers, sits och tråg och snart förhoppningsvis sidorna på oljetråget (kallas dem så) också av, de var lite kinkiga sist jag försökte.
Det jag har gjort senast är i alla fall att ta loss tråget och göra rent det för att sätta i en helicoil, och det var inte mycke gängor kvar där kan jag säga... jag kom i alla fall så långt att vi mätte upp gängorna, men sen insåg vi svårigheten med att få tag på både själva helicoilen och den gängtapp som behövs till helicoilgängan. Så det blir nog så att jag lämnar in tråget (?)

Utöver det, är det mest stilla planer och kliande fingrar som sker just nu..utan att det blir nåt av. Jag har iaf införskaffat mig verkstadshanboken för min gs, en födelsedagspresent jag hoppas ha nytta av :) i samma veva fick jag även nya bakblinkers, och det är väll eg. allt som hänt hittils. Jag håller även ögonen öppna efter snygga backspeglar med integrerade blinkersen, har dock funderingar på att använda mig av de gamla blinkersen och tillverka dem själv, frågan är när jag ska få den tiden... Lackningen kommer inte ske förrän i vår så tanken och de två små kåporna kommer snart att flyttas från baksätet i bilen till källaren.. och avgasröret kommer jag ta tag i när jag har mer tid eftersom jag vill måla det så fort jag blästrat bort all rost så de inte börjar rosta direkt igen.

Så när tråget har fått sin helicoilgänga blir nog det nästa jag tar tag i att börja (observera börja) klä om sitsen.

Som ni märker så är det mest planerande just nu, försöker bestämma mig för vad som ska göras och inte och såklart vilken budget som ska läggas på varje del, det är ju trots allt bara mitt "uppvärmningsprojekt" :D

Juste, jag har även nya planer, och dessa gäller styret, planen är att själv böja till två stålstänger i den form jag vill ha, och alltså bara byta ut de stålstäner (eller rör?) som sitter på styret nu?
någon som kan ge mig nån sorts feedback på det? vad ska ja tänka på??
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top