Dags att säga ifrån!!!!!

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Sport
Lugn skrev:
Man kan ju vända på det där oxå och undra varför det inte erbjuds billigare kollektivtrafik idag om den kostnaden skulle sparas in i framtiden + att vi skulle vara snällare mot miljön.

Dessutom, när jag rör mig i USA och ser hur biltrafiken ser ut där så undrar jag hur mycket lilla Sverige ens skulle kunna bidra med i minskade utsläpp. Visst alla ska dra sitt strå till stacken, men jag tror nog att miljöfrågan vore bättre att försöka lösa på en global nivå och inte på en nationell. Du måste ju hålla med om att det känns lite fånigt när jänkarna sitter och tittar ner på dig i din lilla etanoldrivna suzuki swift från sin big-block cheva, fulltankad för 300 spänn.
Man försöker lösa miljöfrågan på global nivå...tyvärr vill inte USA (som släpper ut enorma mängder skit)vara med :huvet

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Coola Ola skrev:
Vad gäller hojåkandet så ser jag det mer som en hobby än som något livsviktigt (när det är säsong tar jag iofs hojen nästan vart jag än ska) så jag att gnälla övre högre bensinpriser känns som kvalificerat lyxgnäll. Men jag är väl bara en miljömupp som inte fattat hur bra det är med fordon som drivs av fossila drivmedel...

Jag dyngade iväg i runda slängar 9 lopper på soppa 2004 -- på hojåkandet, så nog fan spelar det roll.

Föressten så lever vi i en välsignad tid, då en medelmåtta som en själv kan införskaffa, nästan försäkra och tanka ett fordon som gör 0 - 200 knutar på kortare tid än du läst den här meningen.

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Håller med båda "parter" i denna fråga. För jävligt att skatter och bensinpriser höjs. Tycker det borde räcka nu. Sänk lönerna i riksdagen och regeringen istället. Vad ska dem med ca 35000 i månaden och göra???
Samtidigt så fattar jag inte varför folk, som klagar så mycket på alla skatter och bensinpriser, kör omkring i bilar med fetaste motorn á la 250hk som slukar 4-5liter milen med "plattan i mattan". Kör omkring i bensinsnåla bilar istället.

edit: Lösningen på problemet: Störta regeringen, rösta åt höger eller fly landet :va

- Stolt ägare till en R1:a och en bensinsnål Audi 80 1,8

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
La ut ca 20k på soppa förra året (bil +mc). yrke? student...
Man prioriterar helt enkelt ner andra saker. lägger 500-1000 kr om året på kläder för att ta ett exempel. Dessa höjningar har bara ett syfte att fjäska för mp för att behålla makten.

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
HATA SOSSARNA! HATA KOMMUNISTERNA! HATA MILJÖPARTIET OCH GREENPEACE! HATA HELA JÄVLA VÄNTERN!

Funderar alvarligt på att dra hem till vår självgode tjockis Göran och "övertala" honom om att bryta samamrbetet med de andra j***a partierna!

Coola Ola

Guest
Lugn skrev:
Man kan ju vända på det där oxå och undra varför det inte erbjuds billigare kollektivtrafik idag om den kostnaden skulle sparas in i framtiden + att vi skulle vara snällare mot miljön.

Dessutom, när jag rör mig i USA och ser hur biltrafiken ser ut där så undrar jag hur mycket lilla Sverige ens skulle kunna bidra med i minskade utsläpp. Visst alla ska dra sitt strå till stacken, men jag tror nog att miljöfrågan vore bättre att försöka lösa på en global nivå och inte på en nationell. Du måste ju hålla med om att det känns lite fånigt när jänkarna sitter och tittar ner på dig i din lilla etanoldrivna suzuki swift från sin big-block cheva, fulltankad för 300 spänn.

Ja, visst har amerikanerna en helt pantad miljöpolitik men det går inte att tänka som så att bara för nån annan gör nåt dåligt så kan jag lika gärna också göra det.... Om man inte löser miljöfrågor lokalt så är det också omöjligt att lösa dem globalt, eller hur? SOm greenpeache hade som slogan ett tag: "Think globally, act locally" När det gäller utsläpp från bilar så är det också så att den största påverkan sker lokalt, bara en sån sak som däcksrester (som innehåller miljöfarliga HA-oljor) som förgiftar naturen i närheten av vägar.

Och hur skulle du finansiera billigare kollektivtrafik tänkte du? Höjda skatter kanske? T.ex. på drivmedel? Många kommer fortsätta ta bilen till jobbet trots att de inte egentligen behöver (majoriteten av alla storstadsbor t.ex. kan knappast kalla sig beroende av bil) även om kollektivtrafik var mycket billig eller gratis. Folk är bekväma av sig och det är sällan man ger upp sin egen bekvämlighet för en möjlig förbättring i framtiden. Skulle det däremot vara för dyrt att köra bil vart man än ska skulle fler åka kollektivt vilket leder till att fler turer måste sättas in vilket gör det mer attraktivt att åka kollektivt och i slutändan gagnar det alla.

Coola Ola

Guest
Pejo skrev:
Jag dyngade iväg i runda slängar 9 lopper på soppa 2004 -- på hojåkandet, så nog fan spelar det roll.

Föressten så lever vi i en välsignad tid, då en medelmåtta som en själv kan införskaffa, nästan försäkra och tanka ett fordon som gör 0 - 200 knutar på kortare tid än du läst den här meningen.

Det är ju som nån sa prioriteringar som gäller, jag är student och jobbar extra på kvällar och helger för att kunna ha råd med att t.ex. äga och köra en motorcykel. Har man inte råd får man dra ner på mcåkandet lite grann, svårare än så är det inte.

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
yamaha -06
Det är inte mp:s fel att det blir skattehöjningar
det är sossarna som har flest mandat i riksdagen.

Varför har inte motormännen en militär-fraktion?

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
KUNGLIGT :tummenupp Skrev på direkt. O mailade dessutom alla mina 486 polare i adressboken att de också skulle skriva på och i sin tur skicka länken vidare till alla i sin adressbok. Shysst spam är icke att förakta i dessa tider :)

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Sport
Zoidberg skrev:
Va det inte USA som gick i bräschen med katalysatorerna !?
Katalysator är bra!

Men....

"Koldioxidutsläpp per capita
Räknade per capita är koldioxidutsläppen lägre i Sverige än i många andra industriländer. Jämfört med u-ländernas koldioxidutsläpp är dock utsläppen i såväl Sverige som övriga delar av den industrialiserade världen mycket stora. Effekterna på jordens klimat skulle öka drastiskt om alla länder i världen började släppa ut koldioxid i samma omfattning som industriländerna."

Bifogat

• percap.gif
    percap.gif
    8.4 KB · Visningar: 60
Last edited:

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
Som det ser ut nu kommer dom ju att nå vår nivå, och vi kommer att få(mer) drastiska klimatförändringar... Och man kan faktiskt klaga på USA ur miljösynpunkt, dom står för 1/4:e del av världens koldioxid utsläpp och vägrar skriva under koyoto-avtalet(t.o.m. Ryssland har gjort det)! Appropå kollektivtrafik och bensinskatt, har har dom iaf höjt priserna och dragit ned på antalet turer när det gäller bussar... Väldigt klyftigt må jag säga... :huvet

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Bör gått att lösa dettar problem enkelt. Nämligen gett fan i rösta på sossarna i förra valet.......

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
An3Azz skrev:
Bör gått att lösa dettar problem enkelt. Nämligen gett fan i rösta på sossarna i förra valet.......

Exakt, DET och att alltid försöka lyfta de frågor som betyder nått för en själv och inte köpa läget att andra bestämmer vad som skall bli valfrågor!!!

FÖRGÖRAREN :yoparty

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Påskrivet!

Hur fan kan det vara demokrati att MP som fick 4.4% av rösterna i valet får vara med och bestämma dom resterande 95.6% av svenska folket som inte vill se MP i regering och riksdag?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln