Dags att sälja kåken -val av mäklare?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Spelar det nån roll? Har letat kåk i 4 år. Träffat på allt. Som köpare skiter iaf vi i vem säljaren har som mellanhand. Vill man ha stället, budar man. Och lägger sig vid sitt tänkta tak.

Objekten hittar man på hemnet, booli. Så länge det du kränger inte är det exklusiva som vänder sig till folk med stort ekonomiskt oberoende (dessa letar sällan objekt själv. ) så spelar din mäklares "marknadsföringspotential" minimal roll. Jag skulle nog själv välja den mäklare som lägger det attraktivaste fasta arvodet.

Du har en poäng visst. Helst skulle jag vilja sköta allt själv...slanta 70k för en mellanhand med snygga "mallar" som gör vad, 20 timmars effektivt arbete för just mig. Timtaxan är ju löjlig. :huvet

Lutar mer och mer åt gut feeling/arvode än att ta den med mest muskler (Svensk Fast eller Fastighetsbyrån)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ska själv sälja huset snart och kommer försöka klara mig utan mäklare.
Har faktiskt uppriktigt svårt att förstå vad detta släkte gör för nytta.
Vi köper och säljer allt annat här i världen utan mellanhänder som ska ha procent på köpesumman, varför ska detta inte gälla vid fastighetsköp? Varken köparen eller säljaren har ju någon direkt trygghet i mäklaren heller?

Drar mer än gärna ner priset motsvarande mäklararvodet = bättre för köparen.

Som köpare är dessutom iaf jag betydligt mer intresserad av att träffa säljaren än nån mäklare som ändå inte vet särskilt mycket om objektet i fråga.

Tanken har slagit mig också -många gånger. Förvånad att ingen orkat ge sig på att försöka rita om kartan och den affärsmodell för försäljning av hus som varit rådande sedan ages. Efter bilsäljare så är ju fastighetsmäklare den yrkesgrupp folk litar minst på. Ändå möts man med misstänksamhet om man försöker sälja ditt hus själv, det är min erfarenhet.

Det är dyrköpt "trygghet" under alla händelser.

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Tanken har slagit mig också -många gånger. Förvånad att ingen orkat ge sig på att försöka rita om kartan och den affärsmodell för försäljning av hus som varit rådande sedan ages. Efter bilsäljare så är ju fastighetsmäklare den yrkesgrupp folk litar minst på. Ändå möts man med misstänksamhet om man försöker sälja ditt hus själv, det är min erfarenhet.

Det är dyrköpt "trygghet" under alla händelser.

Troligen är ju detta en tanke som slagit fler än oss två.
Och som du säjer så är ju bilhandlare och andra mellanhänder som ska tjäna en hacka sällan att lita på.

Den "trygghet" som människor invaggas i av dessa mellanhänder är ju dock lite intressant att titta närmare på.
Bilhandlares så kallade "trygghet" kan jag nog det mesta om, men mäklares "trygghet" vet jag faktiskt mindre om.

Kanske nån som är välutbildad i ämnet kan upplysa mig/oss om vilken "trygghet" köparen resp. säljaren kan åtnjuta genom att betala en stor summa pengar till denna tredjepart?

Vore kul att få veta.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...