Dags för A1 kort. 4t eller 2t?

SmStunt

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
Söker efter sm-hoj
Ja nu är jag snart klar med körkortet för lätt mc men har besluts ångest om vad jag ska välja för hoj.

Jag hade först tänk mig en husky 125a 2t men då kom jag på att det skulle bli dyrt att köra den. Sen kom jag på att jag kanske borde ha en ch racing 125 4t, men dom är så otroligt slöa med sina yamaha ttr motorer.:va

Vad borde jag välja mellan en ch racing och nån annan form av 2t enduro?
Är det värt pengarna att trimma upp en 4t med tex kamaxel annan cylinder, större förgasare osv. ?:confused:

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Det kostar att ligga på topp.
Jag kör 2t. går mkt bättre än 4t drar ju mer också men så farligt är det inte iaf.
kan säga det av egna erfarenheter att det absolut inte är värt att trimma 4t 125.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Antar (med tanke på ditt nick) att du ska leka och roa dig till största del med din hoj. Tycker du ska fixa dig det du har råd med. har du råd med en 2T bör du nog köpa en då du troligen får ganska mycket roligare på en sådan än en 4T.

SmStunt

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
Söker efter sm-hoj
Hmm.. ja jag har ju faktiskt kollat lite på en honda crm, men vad skulle ni rekomendera för åk om man vill ha nån som man lätt kan få på bakan? Och vilken 2t isf är då rekomenera om man kollar på prestandan? köper jag en några år äldre hoj så har jag ju råd med en som kräver mer service!:banana

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Hoj
Busqvarna sm 125 02
vilken husqvarna 125 hade du tänkt dig? För husqvarna sms 125 är har bara lite högre effekt än dt o crm. Den skulle jag tagit :)

waga95

Guest
Medans jag är inne och tittar på den här tråden kan jag ju bara tipsa om en 4-takt.

KTM duke 125 (den ska komma någon gång i mars iår och det är roligt att ha en hoj ingen annan)
Man kan köpa ett trim-kit till den med 25 hästar och 200cc som KTM har byggt till modellen.

Kanske blir dyrt men som alla 2-takts ägare säger "Det kostar att ligga på topp"

Och i med att KTM;en har en grymt låg vikt så kommer den nog kunna dra jämt med en aprilia rs 125 ett tag.
Det är förstås bara en gissning :)

Lycka till med att välja!

SmStunt

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
Söker efter sm-hoj
hm.. ja 4-takt finns inte på kartan för dom är allt för sega för mig. Och en ktm nyare model kommer jag då aldrig ha råd med. Inte direkt bortskämd så jag får jobba ihop typ allt :p Men jag tror nästan det får bli en honda crm, just för att dom är billiga och helt okej prestanda och sen ska dom vara bekväma men framför allt lätta att stunta med ;)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
hm.. ja 4-takt finns inte på kartan för dom är allt för sega för mig. Och en ktm nyare model kommer jag då aldrig ha råd med. Inte direkt b

tror nog en CRM inte är så skön att åka lång turer med. 2-taktare drar ca 1liter/milen(?) och en 4-taktare gör väll hälften ungefär? Plus att oljan till 2-takt kostar också. Så tänk på det också.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
tror nog en CRM inte är så skön att åka lång turer med. 2-taktare drar ca 1liter/milen(?) och en 4-taktare gör väll hälften ungefär? Plus att oljan till 2-takt kostar också. Så tänk på det också.
Nej, dom drar inte en liter milen. Snarare runt 0.5-0.7 beroende på körning.

Crm:en har en riktigt skön sadel, så den går bra att köra långt med.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Nej, dom drar inte en liter milen. Snarare runt 0.5-0.7 beroende på körning.

Crm:en har en riktigt skön sadel, så den går bra att köra långt med.

Ok, Tänkte för det är ju en gammal offroadare och de brukar ha lite hårdare sadel för "resande".

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...