Dags för besiktning

Born2Stroke

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
Snart dags för kontrollbesiktning av min nyinköpta exc. Nu står det i regbeviset att det skall sitta 90/90 -21" 54m däck på i fram och 120/80 -18" 65m i bak.

Måste det vara exakt dom däcken? Eller kan jag sätta på några radialdäck som jag tänkt köra med sen? Alltså nått däck som är bra att köra på väg med.

Hojen är lv-reg.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Du kan gå upp eller ner en storlek ibak men ifram ska du inte ha något annat än rekomenderat. om du vill ha större än det så får du skaffa andra fälgar. tänk på ibak om du sätter större så går den stabilare men trögare i kurverna. Och sätter du mindre så svänger den lättare men blir ostabilare.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Du kan gå upp eller ner en storlek ibak men ifram ska du inte ha något annat än rekomenderat. om du vill ha större än det så får du skaffa andra fälgar. tänk på ibak om du sätter större så går den stabilare men trögare i kurverna. Och sätter du mindre så svänger den lättare men blir ostabilare.

du är jävligt dålig på att formulera dig ibland....

han menar såklart BREDARE, inte större. Man kan slänga på nån storlek bredare än vad fälgen är byggd för utan problem.

Men till din fråga. Du behöver inte ha exakt dom däcken som anges i regpapprena. Huvudsaken är att fälgstorleken stämmer. Det finns ett visst antal procent på hur mkt man får ändra på storleken, vilket innebär att ett par 17" motardhjul oftast INTE går igenom om dom är petiga.

men så länge du har rätt storlek på fälgarna så är det inga problem att byta som du vill.

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Yamaha R1 -07
har med besiktning o göra men inte däck. min varvmätare inte i funktion just nu, måste den fungera för att gå igenom besikningen?

Born2Stroke

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
tack. Ja anade det, dom kan ju inte direkt slå ned på om man sätter på ett däck med bättre Li värde samt. högre hastighetsindex.. Jaja det löser sig nog.
Någon som har några bra däck att rekomendera? Har inte råd med motardfälgar så det jag söker är något on/off road däck.

Fler frågor:
Kan dom slå ned på att stödet inte fungerar som det ska på besiktningen?
Någon som har en fin bild på vilka kablar det är som går till tutan på en exc -04?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tror ni ja kan köra med typ dom här däcken? http://www.nordendack.se/MC-dack_Michelin_Michelin/products/137889/80-90_-_21_48R_SIRAC.html
Eller kommer det se helt förjävligt ut?

Är det värt att lägga till 500 kr för att få dom här istället? http://www.nordendack.se/MC-dack_Mi...137892/90-90_-_21_M-C_54H_ANAKEE_F_TL-TT.html

_joel_ har något liknande som första länken. visst det är bättre än knotter om du ska åka asfalt. men det är låååååångt ifrån optimalt. jag fick dock bakhjulssläpp i utgång på en böj när vi körde på en liten slinga i skogen. och då va hans avgasport fel inkopplad så den var konstant stängd. men visst går det att brassa lite om man vill.

kolla om det går att få tag på helt släta däck. det är bra mkt mer komfortabelt.

eller ännu bättre. byt fälgar. det behöver inte bli mkt dyrare än att byta däck. sälj dina gamla fälgar och köp ett par motard.

edit: finns rätt mkt släta däck i rätt dimensioner på den sidan. blir visserligen dyrare men det är värt det... kolla pirelli mt75, landar på straxt över 2 för en uppsättning.

Last edited:

Born2Stroke

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
Okej. Men jag kommer nog köra lite grusväg också.. Är det lika bra ä skippa släta däck då å köpa några med nabbar?
Aja, det löser sig nog, men tror du jag kan besiktiga med dem där 80/90 och 110/80 däcken från michelin?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Okej. Men jag kommer nog köra lite grusväg också.. Är det lika bra ä skippa släta däck då å köpa några med nabbar?
Aja, det löser sig nog, men tror du jag kan besiktiga med dem där 80/90 och 110/80 däcken från michelin?
Jaaa! Dom är inte så jäkla petiga. Bara själva däcken är godkända för väg så kvittar det i princip vad det är för sort.

Har inte hört om någon änsålänge som har fått ombesiktning pga fel hjuldimension..

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jaaa! Dom är inte så jäkla petiga. Bara själva däcken är godkända för väg så kvittar det i princip vad det är för sort.

Har inte hört om någon änsålänge som har fått ombesiktning pga fel hjuldimension..

Dom behöver inte alltid vara godkända för väg :p
Lyckades besikta Skrutten (GGn) med crossdäck åtminstone

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Dom behöver inte alltid vara godkända för väg :p
Lyckades besikta Skrutten (GGn) med crossdäck åtminstone

vad jag har hört gäller den texten bara i staterna. jag bestiktigade crmen med knotterdäck med texten not for highway use. inga problem. här gäller typ mönster djupare än vad nu gränsen är = godkänt.

Ja du kan besiktiga med såna däck.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
vad jag har hört gäller den texten bara i staterna. jag bestiktigade crmen med knotterdäck med texten not for highway use. inga problem. här gäller typ mönster djupare än vad nu gränsen är = godkänt.

Ja du kan besiktiga med såna däck.

Vad jag har hört gäller "Not for highway use" bara i USA också, men att här i vårt baconformade land ska vi ha någon annan stämpling.
Hur det egentligen ligger till vet jag inte

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...