Dags för hjälmbyte. Förslag?

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Det är dags att kassera min elva år gamla Shoei XR-800 men det är fan rena djungeln med alla hjälmmärken nuförtiden. När man köpte hjälm senast så var det i princip bara Shoei, Arai, Nolan och AGV som var något att ha. Nu finns det ju en uppsjö med olika märken som Shark, Uvex, Suomi och HJC m.fl. Vad ska man välja?:va Ska man gå på beprövade märken som Arai, Shoei eller AGV eller är det värt att pröva något nytt? Vissa märken sitter ju bättre än andra men om man bortser från det, vad rekommenderas? Priset är inte så avgörande med tanke på att man har hjälmen såpass länge samt att man ska skydda den lilla hjärna man har :)

Jag funderar på en Schubert för att dom ska vara marknadens tystaste hjälmar. Jag vill även ha inbyggt solvisir samt utandningsskydd. Givetvis ska den också vara bekväm och inte ligga platt mot ansiktet när man gasar litegrann :rolleyes:

Så med dom kriterierna i åtanke, vad har ni för förslag?

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Satt å läste nya MC idag å såg ett nytt märke på europa marknaden, amerikanskt märke vid namn scorpion, uppblåsbara kindkuddar mm fanns i dom, lär ju sitta som en smäck=) mer info på www.pmcbike.se

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
HJC har samma pumpsystem tydligen. Verkar vara nya grejen. Någon som vet hur det funkar i praktiken?

Edit: såg att Scorpionhjälmarna kostar mindre än hälften hos FC-Moto så dom är definitivt värda att titta närmare på.:)

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Dom gjorde väl nått hjälmtest på PLUS har jag för mig. Går säkert å kolla på på svt play eller nått sånt.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Du skriver att du vill ha inbyggt solskydd, det är något som jag definitivt inte skulle satsa på då det försvagar hjälmen i framkant. Det var en av de saker som Nolan hjälmen de testade förut föll på.
När jag skulle välja hjälm så kollade jag på SHARP vilka som hade fått bra betyg och låg i en bra prisklass och åkte sen och provade hjälm utifrån det ;).
Även om testerna inte skulle vara perfekta så är det iallafall nånting att gå på....

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Så länge hjälmen är CE-märkt o har riktigt bra passform spelar det inte så stor roll.
Personligen skulle jag ta en jag vet jag trivs med utsendet på oxå .... eller en billigare o sen lämna hjälmen till motivlackning

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Jag har själv kört Tjohej XR1000 ett tag nu men det är dags för byte och jag funderar på Scorpion just för att de har inbyggt solvisir (här i södra sverige måste man ju ha klart visir ibland :tungan ). Någon som har klämt och känt på dessa?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det viktigaste när det gäller hjälm är ju att den sitter bra. En hjälm som sitter dåligt skyddar sämre.
Så mot den bakgrunden så funkar alla hjälmar som är CE-märkta.
Sen tillkommer ju frågor om vad man vill ha mer. Nöjer man sig med att hjälmen bara skyddar så är det ju en sak men dom flesta vill ha något mer.
Tvättbart foder exempelvis. Sen skiljer det en hel del på kvalitet och konstruktion på spännen, ventilationsbeslag, möjligheter att byta visiret lätt osv.
För att inte tala om ljudnivå från vindbrus i hjälmen. Det är sådana saker utöver design som man får om man köper en dyrare hjälm.

Jag har själv funderat lite över Schubert nästa gång jag byter. just på grund av att dom ska vara tysta och man får inbyggt solvisir.
Jag vet att det inbyggda solvisiret gör hjälmen något svagare i framkanten men jag väger det mot att man lätt kan fälla ned eller upp solskyddet så man slipper bli bländad av solen eller köra med mörkt visir i mörker. så jag gissar attt jag gör en säkerhetsvinst med solvisiret trots att hjälmen blir något svagare.

Ut och prova och känn vad som sitter bekvämt.

majic

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Yamaka
Airoh GP

Airoh_GP_przod.jpg

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Du skriver att du vill ha inbyggt solskydd, det är något som jag definitivt inte skulle satsa på då det försvagar hjälmen i framkant. Det var en av de saker som Nolan hjälmen de testade förut föll på.
När jag skulle välja hjälm så kollade jag på SHARP vilka som hade fått bra betyg och låg i en bra prisklass och åkte sen och provade hjälm utifrån det ;).
Även om testerna inte skulle vara perfekta så är det iallafall nånting att gå på....
Du tänker på PLUS testet antar jag? Bike lät göra om testet hos en oberoende testare och då fick Nolan godkänt. Som någon skrev så är ju inbyggt solvisir en extra säkerhet även om hjälmen kanske blir något svagare i framkant. Tack för länktipset btw :tummenupp

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Shark s900 är att rekommendera om du ska ha inbyggtsolvisir! kostar 209 euro plus frakten på en tia från fc-moto

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag sätter komfort och kvalitet högre på listan än frän grafik.

Alltså, i min värld: Hellre spendera alla pengarna på bättre materialval inuti och utanpå hjälmen och förhoppningsvis mer säkerhet än att en japansk gubbe har suttit och klistrat klistermärken.

Har du idag en XR-800 skulle jag titta på en X-Spirit. Passa på att prova en Arai. Jag har aldrig haft på mig en hjälm som känns så påkostad inuti och det ger trygghet. RX7 tror jag den heter, värstaste modellen.

Många andra märken är säkert helrätt, men Arai och Tjohejj har gjort hjälmar så länge att jag litar på dom.

/ Jens

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Om du gillade din förra shoei så kika efter utförsäljning av Shoei XR1000 och X-Spirit (ersätts av XR1100 och X-Spirit II). Finns billiga på louis.de (om man nu kan testa fram storlek nån annanstans dvs...)

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Fick precis hem min nya Schuberth S1PRO från Louis. Skönare hjälm för min avlånga Shoei-skalle har jag svårt att tänka mig. Det är ungefär som att borra ner huvudet i en riktigt mjuk soffkudde, ljuden liksom bara försvinner :) (Att ta på den däremot är ungefär som en förlossning kan jag tänka mig)
Återstår att prova hur den funkar på hojen, det är ju tyvärr inte riktigt väder för det nu :mad:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag körde förra säsongen med en Arai RX7 Corsair, och gillar den verkligen. Mycket nice att efter säsongen plocka ur inredningen och tvätta så den känns som ny igen inför 2010.

Ljudnivån är dock inget att hurra för, öronproppar rekommenderas. Visir är dessutom fånigt dyra. Komfortmässigt är det däremot en fullträff.

hulten

#29 r1000
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
yama r1 räser
Skulle nog säga att Lazer Fiber D1 är en av marknadens tystaste hjälm, sen finns det en modell som heter Lazer Osprey som inte ligger långt efter! :

Bifogat

• 10-039.jpg
    10-039.jpg
    191.2 KB · Visningar: 87
  • lazer 2009 Osprey Genius Vit röd.jpg
    lazer 2009 Osprey Genius Vit röd.jpg
    218.7 KB · Visningar: 105
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...