Dags för hjälmbyte. Förslag?

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Var och testade lite hjälmar idag inkl. XR1100 och visst satt den skönt men den smet inte åt någonting åt öronen så jag kan tänka mig att den är väldigt högljudd. Prövade en Suomi Vandal också och den kändes som en kvalitétshjälm också fast för halva priset nästan. Jag har nog gett upp inbyggt solvisir då dom hjälmarna kan väga så mycket som ett halvt kilo mer än en standard. Har jag klarat mig med solbrillor och klart visir så länge ska det väl gå ett par år till :)

Det där stämmer ju inte helt, även om de nog väger något mer än utan inbyggt visir. Du har ju t.ex. http://www.motoin.de/Helmets/Integral-Helmets/Caberg-V2X-CARBON-matt::12079.html . Riktigt skön hjälm faktiskt och har chin curtain med från start och faktiskt riktigt tyst hjälm.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Varför inte köra med ett spegelvisir isf? Inte lika mörkt som ett svart, men funkar närapå lika bra i stark sol.

Faktiskt aldrig testat ett sådant men de brukar också vara onödigt dyra?

Köp ett tonat pinlock då, de kan du stoppa innanför skinnstället utan att de märks.,

Jo men då återkommer vi till att jag vill ha så lite som möjligt med mig

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

Jo men då återkommer vi till att jag vill ha så lite som möjligt med mig

Mjo jag vet att du sa de, men ett pinlock skulle ju inte ens märkas att ha innanför skinnstället, sätt fast de innanför njurbältet till ryggskyddet så kunde de likagärna höra till ryggskyddet från början.

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
Köpte själv hjälm precis och en bra hemsida att kolla innan man bestämmer sig är webbikeworld.com

Dom har massa tester om olika hjälmar / fabrikat där.

Själv köpte jag en Shark rsr2.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft

Inte då.

Om du köper din hjälm från t.ex. FC-moto så brukar mörkt visir ingå. Om du erbjuder dig att lägga på en hundring så brukar du kunna få ett spegelvisir istället. Du får ju fortfarande hjälm + visir (mörkt eller spegel) ett par tusenlappar billigare än här hemma.

Ba å tjöp. :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Köp ett tonat pinlock då, de kan du stoppa innanför skinnstället utan att de märks.,

Det låter som en riktigt dum idé faktiskt om du frågar mig.
Det är fantastiskt lätt att repa ett pinlock. Jag vill inte köra med ett ordentligt repat visir i motljus. Det vill säkert inte någon annan heller.

Hellre blir jag bländad av solen än att sätta dit ett repigt pinlock så man blir totalt blind i motljus.

Ska jag ha med mig ett tonat visir så ska jag i alla fall ha det förvarat så att det inte blir onödigt repigt. Jag vill se så bra som möjligt. Och då ska jag ha väskorna på hela tiden men det händer att jag har lust att köra utan packväskorna på hojen.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det låter som en riktigt dum idé faktiskt om du frågar mig.
Det är fantastiskt lätt att repa ett pinlock. Jag vill inte köra med ett ordentligt repat visir i motljus. Det vill säkert inte någon annan heller.

Hellre blir jag bländad av solen än att sätta dit ett repigt pinlock så man blir totalt blind i motljus.

Ska jag ha med mig ett tonat visir så ska jag i alla fall ha det förvarat så att det inte blir onödigt repigt. Jag vill se så bra som möjligt. Och då ska jag ha väskorna på hela tiden men det händer att jag har lust att köra utan packväskorna på hojen.

ääääsch, repor hit o repor dit, han har väl inte sandpapper innanför stället..

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
ääääsch, repor hit o repor dit, han har väl inte sandpapper innanför stället..

Nej. Men ett pinlock repar du ju med en mjuk bomulsduk. Sannolikheten att man bara har saker som är mjukare än så på sig är ganska liten om man inte åker om kring med uteslutande siden på sig. Och sidenpyjamas är inte bra skyddsutrustning.

Tulip

ADV
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -01
Shark s900 är att rekommendera om du ska ha inbyggtsolvisir! kostar 209 euro plus frakten på en tia från fc-moto

Ingen som vet om dessa finns i sverige, vill ju gärna känna på hjälmen innan. Såg att den var i plast, svårt o veta vad man ska ha..

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Ingen som vet om dessa finns i sverige, vill ju gärna känna på hjälmen innan. Såg att den var i plast, svårt o veta vad man ska ha..

Shark hjälmar kan vara småtuffa att hitta här iom att de saknar agent i sverige tyvärr

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Har haft en del hjälmar, däribland en Arai RX7 som jag klotade i i somras och nu en Arai Viper.
Men skall jag rekommendera en hjälm så är det Shark RSR2 som jag använt i flera år tidigare.
Kvalitén känns överlägsen Arais och visir och visirkonstruktionen är mycket bättre.

Det är stor skillnad på RSR och Sharks billigare hjälmar.

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Funderar också på att byta hjälm nu till säsongen..

Är lite sugen på en KBC hjälm. Men sedan hittade jag ROCKHARD hjälmarna som är lite intressanta. Är det någon som har erfarenhet av Rockhard?

Bra eller dålig? Den fyller ju kravet för DOT, SNELL, och ECE 22.05 och har glasfiber/kevlar skal.

http://www.rockhardhelmets.com/

Tacksam för svar! :)

Bifogat

• 2008_Rockhard_ACDC_HWY_To_Hell_Helmet_ACDC_HWY_TO_HELL.jpg
    2008_Rockhard_ACDC_HWY_To_Hell_Helmet_ACDC_HWY_TO_HELL.jpg
    41.5 KB · Visningar: 39

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Jag har ägnat vintern åt att prova lite olika fabrikat och modeller då det är dags för hjälmbyte.

Valet föll på en X-lite 802. Har hitils kört med en X-801 och har varit väldigt nöjd med den.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Ja, då har man handlat och blivit 4000 kr fattigare. Märkligt hur man börjar med vissa kriterier bara för att sedan släppa dom helt:) Jag skulle ha en tyst hjälm med inbyggt visir. Nu blev det inget av det. Jag tog intryck av det påståendet att inbyggda solvisir gör hjälmen svagare i ovankant och har jag kört med pluggar alla år så kan jag fortsätta med det i fortsättningen också.

Nu blev det en Arai RX-7 Corsair Randy replica:rock. Satt riktigt skönt och kvalitén lär man inte behöva bekymra sig om.
Arai-RX-7-Corsair-Rendy-Replica.jpg

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Inte en tyst hjälm för fem öre, som sagt, men en jävligt bra kruka. Bra pris också. Grymt köp.

Skuggan

Guest
Inte en tyst hjälm för fem öre, som sagt, men en jävligt bra kruka. Bra pris också. Grymt köp.

Vilken?

När det gäller Arai så upplevde jag att Viper och RX-7 är mindre i strl än vad Chasern är.. Någon annan som tycker lika?

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Hoj
KTM 640 Adventure
Snappade upp någonstans att Chasern är mer för runda huvuden medans Viper är för ovala.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Testade Chaser också och den satt om möjligt ännu skönare. Som att stoppa in huvudet mellan:tuttar Kostade dock 2500 kr mer så det fick bli RX-7.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras