Dags för hojbyte och behöver hjälp...igen

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Kanske blir lite tjatigt med dessa trådar men finns ingenstans man får lika bra hjälp!:tuttar
Efter en kaotisk första touringrunda är jag ändå frälst och det är såhär jag vill köra! Sportigt nog för söndagsrundan men ändå kunna köra någon långresa om året. Min röda FZ1-S gjorde sig kanon på autobahn men den saknar packmöjligheter, vilket jag hade investerat i om det inte vore för det faktumet för att den saknar ABS och det saknar jag då jag nu haft 1 nära ögat-ögonblick och en omkullkörning i lördags, båda vilka jag hade klarat mig ifrån om det nu funnits :yoparty

Således letar jag efter ny hoj och det finns alltid någon modell man råkar förbise :lol
En pristak på 55k tänker jag.

Kikat på, och gillar VFRen utseendemässigt, har provkört en 2014s modell men gillade inte riktigt hur v4ans vtec kändes men jag har tänkt ge den en chans till. Den årsmodellen ligger något i överkant prismässigt samt att jag tycker den har blivit lite fulare med åren, är det några motormässiga skillnader mellan en sån här och säg en 2005-2008 som ligger mer i min budget?

Eller så tar jag och köper en FZ1 med väskor och ABS som jag ändå varit nöjd med och tilltalar mig estetiskt, även FZ8 hade funkat bra då jag hade klarat mig på den effekten. Kanske finns någon som ägt både hondan och yamahan? Det är ungefär här jag är, men det borde finnas fler modeller som jag har missat, bolla gärna lite med mig!

:va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En GSX1250FA? :D
Mycket kompetent långfärdshoj som du bör kunna hitta för 55k. :hihi (Min sambo säljer en. :fakta )

Annars gillar jag Z1000SX, men den är över din budget.
CBF1000/CB1000F är ju hondas motsvarighet till din hoj.
VFR1200 kanske finns i den prisklassen med?

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Finns en del att välja på, o jag får välja:

* Honda VFR1200 (Liten tank enligt mig för touring dock)
* Honda ST1300 (Funkar fortfarande trots sin ålder och lång räckvidd)
* Kawasaki 1400 GTR
* BMW K1200/1300S
* Triumph Trophy 1200 SE
* Yamaha FJR1300

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Hoj
2003,Honda ST 1300A
Hej!
Har en ST 1300 från 2003 och kan varmt rekomendera den. Bästa hojen enligt mig . Det finns en svaghet och det är sadeln, man får träsmak efter några timmar i sadeln. Av en händelse så hittade jag en firma i USA som stoppar om sadlar så jag skickade mina två sadlar till "Russel cycle products" i USA och fick dem omstoppade. Det här var sommaren 2004. Det tog en månad och kostade då ca 5500kr inkl frakt.
Kan bara säga att jag är nöjd! Man sitter mycket bättre och sadlarna är mycket snyggare än original (grått och svart läder).
http://day-long.com/gallery/honda/

Hälsningar!
Jan Karlsson
Upplands VäsbyRussel sadel 001.jpg

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Det glömde jag skriva att jag är lite kort i rocken. 170cm över jorden endast aå vill inte görna drunkna på den. Jag gillar banditen, speciellt den nakna och den hade nog funkat. För mig men kanske aningen för stor tänker jag? Tänker att den är i samma storlek som en gsx 1400. Fantastisk hoj men tyvärr känns jag lite för liten för en sådan..

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det glömde jag skriva att jag är lite kort i rocken. 170cm över jorden endast aå vill inte görna drunkna på den. Jag gillar banditen, speciellt den nakna och den hade nog funkat. För mig men kanske aningen för stor tänker jag? Tänker att den är i samma storlek som en gsx 1400. Fantastisk hoj men tyvärr känns jag lite för liten för en sådan..
Banditen är mindre än gsx1400

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
för att den saknar ABS och det saknar jag då jag nu haft 1 nära ögat-ögonblick och en omkullkörning i lördags, båda vilka jag hade klarat mig ifrån om det nu funnits

Så du har bromsat omkull dig trots att du bromsat som man ska med och utan ABS,
dvs
först bakbromsen
sedan frambromsen
drar åt hårdare och hårdare och börjar släppa på bromsarna när hjulen börjar kana
Har du verkligen bromsat så?

http://www.bosch-motorcycle.com/en/...bs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html#

Eller fick du en stoppie och voltade över framhjulet ?

Last edited:

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Skulle köra om kompisen när jag ser det ligger grus framför. Bromsar så mycket jag vågar men hann inte få stopp på maskinen så la den i 20km/h kanske. Inte kört på nåfon vecka så var lite ringrostig med.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Skulle köra om kompisen när jag ser det ligger grus framför. Bromsar så mycket jag vågar men hann inte få stopp på maskinen så la den i 20km/h kanske. Inte kört på nåfon vecka så var lite ringrostig med.
Hörde om nån som när han skulle köra så lämna han glasögonen hemma .Då slapp han se om där var grus på vägen .

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC