Dags för kolvbyte på CRM'en.

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Ägaren innan mig hade bytt kolv men han visste inte hur långt den hade gått sen dess så jag har misstänkt att det var dags igen.
Nu har hojen börjat knacka/klicka, kan det vara kolven?
När det är dags vad ska man byta? Kolv och kolvringar förstås men ska man byta kolvbult, kolvbultslager cylinderpackningar eller något liknande?
Hur körs lämpligast den nya kolven in och hur långt?

Har sökt men inte funnit svar på alla frågor.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
om hojen börjat knacka så är det troligtvis antagligen vev eller kolvbultslagret.
När du tagit bort cylindern så provar du att lyfta och flytta på vevstaken upp/ner och i sidled. Den ska glappa lite i sidled men absolut ingenting upp/ner.
Passa på att byta allt. DVS kolvbult, kolvbultslager, kolvringar, kolv samt klipsen.Titta i cylindern efter repor och om möjligt lämna in den för horning. Även fast den ser fin ut så blir det bäst komp om du hornar om den då den får lägga in en ny inslipad yta av den nya kolven/ringarna.
Kör lungt och fint i ca 30-40 mil det ska räcka gott och väl. Du ska inte varva för högt och spec inte under längre perioder. Växla mycket och ligg på olika varv. Hälst inte ha för låga varv heller då motorn får jobba hårt. Ligg så att säga på ett varv där motorn orkar men ändå inte behöver varva sönder.
Detta klarar du. :tummenupp
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Zayn skrev:
Ägaren innan mig hade bytt kolv men han visste inte hur långt den hade gått sen dess så jag har misstänkt att det var dags igen.
Nu har hojen börjat knacka/klicka, kan det vara kolven?
När det är dags vad ska man byta? Kolv och kolvringar förstås men ska man byta kolvbult, kolvbultslager cylinderpackningar eller något liknande?
Hur körs lämpligast den nya kolven in och hur långt?

Har sökt men inte funnit svar på alla frågor.


Hmm, kan vara nållagret.
Kolv, kolvringar, kolvbult. Nja nållager följer inte med kittet men behöver du inte byta. EDIT: om det nu är lagret såklart du måste byta
Cylinderpacking kan du återanvända. Fast byt helst.
Första gången du startar med ny kolv så kör den riktigt varm stillastående. Ingen tomgång utan gasa hela tiden.
Sen låter du den svalna helt. Sen ut och kör lite lungt en tank. Sen kan du gasa

Kom ihåg att kolla så du får rätt storlek på kolven.

ähh philsson han före den jäveln!
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
DJM skrev:
Hmm, kan vara nållagret.
Kolv, kolvringar, kolvbult. Nja nållager följer inte med kittet men behöver du inte byta.
Cylinderpacking kan du återanvända. Fast byt helst.
Första gången du startar med ny kolv så kör den riktigt varm stillastående. Ingen tomgång utan gasa hela tiden.
Sen låter du den svalna helt. Sen ut och kör lite lungt en tank. Sen kan du gasa

Kom ihåg att kolla så du får rätt storlek på kolven.
man ska vara väldigt noga med packningarna.. :mattias spec topppackningen!. alltid nytt för varje rivning. kul när de börjar läcka in/ut vatten och saker inte håller tätt!.. en packningssats med topp och cylinderfotspackning samt förgasarpackningarna och utblåspackning kostar inte mer än 150kr till den hojen så varför chansa.
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
mycket bra svar du har fått. byt samtliga packningar som du måste plocka bort.
plocka isär motorn innan du beställer delar så ser du lättare vad som behövs.

på ovansidan på kolven står det en bokstav. den bokstaven på den nya kolven ska stämma överens med den bokstav som står på undersidan av cylindern under avgasporten. detta pga att alla cylindrar skilljer sig lite i borrningen.

horning får ej göras, crm har nicasil behandlad cylinder.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
frew skrev:
mycket bra svar du har fått. byt samtliga packningar som du måste plocka bort.
plocka isär motorn innan du beställer delar så ser du lättare vad som behövs.

på ovansidan på kolven står det en bokstav. den bokstaven på den nya kolven ska stämma överens med den bokstav som står på undersidan av cylindern under avgasporten. detta pga att alla cylindrar skilljer sig lite i borrningen.

horning får ej göras, crm har nicasil behandlad cylinder.
horning får visst tillämpas på nicasilbehandlade cylindrar. Det handlar bara om några hundradels milimeter man slipar bort för att få en ny inkörningsyta. Du syftar på borrning.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
philsson skrev:
horning får visst tillämpas på nicasilbehandlade cylindrar. Det handlar bara om några hundradels milimeter man slipar bort för att få en ny inkörningsyta. Du syftar på borrning.


Nej, man ska inte hona en nicasil cylinder.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
DJM skrev:
Nej, man ska inte hona en nicasil cylinder.
här mig väl de kan man visst göra och det skadar inte de minsta.. Vissa nicasilbehandlade cylindrar går tom borra! pga tjockt foder.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
philsson skrev:
här mig väl de kan man visst göra och det skadar inte de minsta.. Vissa nicasilbehandlade cylindrar går tom borra! pga tjockt foder.

Ja men nicaliset är inte tjockt, det är bara en lite tunn hinna. Då måste du ju nicalisera om den... ( klargjorde, det visste du innan...)
Jag säger att det går att hona nicasilcylindrar...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
AndersJohansson skrev:
Ja men nicaliset är inte tjockt, det är bara en lite tunn hinna. Då måste du ju nicalisera om den... ( klargjorde, det visste du innan...)
Jag säger att det går att hona nicasilcylindrar...
lämnar du in för honing så lägger de inte på mer nicasil de slipar med fina slipstenar de nicasilet som redan finns. Sen får du stoppa i en kolv som är 1/100 mm större. du får däremot nicasilera om om du borrar till överdimension. Fast enligt niklas_gripen så borrade de hans cylinder till TZRen utan att nicasilera om den. Att de fanns så pass mycket foder att de gick ändå. Fråga honom vetja.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top