Tja, skulle ju uppdatera när det blev köp lovade jag visst...
Blev allt en yamaha tillslut, prisdump på blackweek triggade mitt "köpfinger" så jag klickade hem en, blev en RX-A3080 då dels priset blev där jag tänkt mig och den har 11-kanalers stöd, 2080 hade ju "bara" 9...
Än så länge bara trevlig upplevelse men drar med sig så mycket skit, gjorde ju en beställning på atmoshögtalare men råkade missa att de såldes styckvis så jag har bara en och den är restad till januari eller så...har dock ett par påväg in nu så snart blir det väl atmos.
HDMI-kablar fick jag byta alla då de var av lägsta klassen och min blueray är ju av samma generation så kanske måste byta den med, tar en evighet på sig att starta upp ändå så det är väl kanske dags.
Som förstärkare funkar den som förväntat, inget att klaga på.
Som surroundförstärkare klart ett steg upp från min gamla men den hade ju lite issues så det är ingen rättvis jämförelse, som jag minns min gamla när den var frisk så är skillnaden till byte ljudmässigt inte värt besväret.
Bättre "atmosfär" nu än innan även utan atmos, ljudbilden är otydlig och mer omfamnande jämfört med gamla som var mer tydlig i var högtalarna stod.
Tal är tydligare och mer definerat och likaså effekter som är riktningsviktiga, det är tydligare var de kommer ifrån, på gott och ont när man är van vid mer "luddig" effektbild men man vänjer sig väl.
Rumskorrigeringen verkar avsky mina elektrostater, säger felvända kablar och totalt sabbar ljudet när det ska lyssnas på musik, men har ju en knapp "pure direct" som stänger av allt så inget större problem, ska dock in och manuellt nolla alla justeringar över 300hz och låta panelerna sköta sig själva så blir det nog bra, kan det ha något med att de strålar lika mycket bakåt att göra så den reflektionen fångas upp som fasfel?
Fick jobba lite manuellt med högtalarstorlek för att få det som jag vill då YAPO som den heter ställer alla som stora, vilket ju är korrekt då de är fullfrekvens, men jag vill ju att suben ska ta allt under 80hz för att bättre kunna styra ljudet då det är de frekvenserna som är problemet i mitt rum.
Det fina är att det går att manuellt justera alla parametrar och filter per högtalare så jag kan exempelvis ta bort alla cutoff och bara behålla de som förstärker så det blir en mer klar ljudbild som inte låter dämpad, allt efter tycke och smak.
Hade jag bytt om min inte lagt av med den vetskap jag nu har?
Nej, det är inte ett tillräckligt steg upp än, får se när atmos är på plats men är tveksam även då, den gamla var helt enkelt jävligt bra när den var hel.
Är jag missnöjd?
Nej, denna är bra och levererar, den är bara inte tillräckligt bra att verkligen göra skillnad annat än nu när den gamla inte längre levererade så tekniken har inte uppdaterats tillräckligt annat än på pappret enligt mig sen min gamla HK 255.
Har ju lite finesser som min gamla saknade, fler hdmi bla vilket jag löste med en autoswitch på den gamla så det var ett ickeproblem, blåtand men jag hade en brygga som var lika bra och spotify connect funkar ju fint men, det är forfarande spotify med allt vad det innebär i "ljudkvalité" sååå...(vilket jag innan körde just över blåtandsbryggan till samma kvalité) internetradio är ju kul nu, hittar ju den mesta nya musik just via radio så det kan bli bra på sikt men hur ofta orka man sitta och lyssna på radio hemma?
Jag lyssnar ju bara på radio när jag kör bil normalt och tar med mig den musik jag finner bra hem där jag lyssnar på den så radiogrejen blir nog inte mycket använd ändå.
Ska skaffa en NAS nu och dra in all cd på en disk och gamla vinylspelaren ska fram igen bara för jag åter har en phonoingång, får se hur de blir.
Letade fram gamla kasettdäcket och förutom att min musiksmak utvecklats sen jag sist använde en kasett så lät det ju lika bra som spotify....ser ju kultig ut iaf!