Dags för ny hoj?

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Har bara kört några gånger i år, men hojen känns inte som vanligt.
Den bromsar mycket tidigare innan kurvor och vid utgången tvekar den vid gaspådrag. Kan det vara oljan som blivit tjock under vintern eller börjar hojen bli gammal och sliten?
Någon annan som har råkat ut för samma sak?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det är dags för en ny hoj.
Men spara på den gamla som referenspunkt.

Men däcken har rätt tryck annars?
Gamängen som sitter på har samma känsla i kroppen som när han ställde in för vintern?
Ge det ett par vändor så är du snart nere och skrapar armbågar igen.
Behöver du motiveras till att köpa en ny så är det bara att se överst här. Referenser är alltid bra att ha.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Den bromsar mycket tidigare innan kurvor och vid utgången tvekar den vid gaspådrag. ....
Det är din skyddsängel som ingriper. Han/hon/"vill inte uppge" (alla har vi olika preferenser :)) känner till att:

- du är lite vårrostig som förare
- det är grus på vägarna här och var
- asfalten är kall och ofta lite dammig och därmed småhal
- däcken är kalla och styva i vårkylan

Så här hjälper skyddsängeln dig att klara livhanken genom att bromsa lite tidigare och vara varsam med gaskontrollen.

Konstigt att ängeln inte sagt någon om djupa nedlägg? Jaja, det kommer nog. Det är ju bara mitten av mars så den korrigeringen kommer nog i april när du kört några vändor och börjar bli smått kaxig. :p
 
Last edited:

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
ZX-7R Vrak -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Töm ut hälften av oljan, gör samma med kylarvätskan. Du kommer direkt känna viktskillnaden!
Bromsvätskan kan du tömma ut helt då den saknar faktisk funktion och gör att bromsarna aktiveras tidigare än de behöver. :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ahhh en riktig klassisk sh-tråd....

Helt klart att du har vinterluft istället för vårluft i däcken....bara amatörer som inte har rätt säsongsluft i däcken.
Du måste även beakta krympfaktorn på skinnstället som är väldigt oberäknelig och ett för trångt skinnställ får exakt de effekter du har listat.
Sen hoppas jag verkligen inte att du har passagerarpinnarna utfällda för det är sen länge konstaterat att det får stora konsekvenser....

För att avsluta dessa vitala tips så finns det en sak som alltid funkar.

Har du provat att borra?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kedjan kan behöva ny kylvätska.
Den sväller pga friktionsvärmen från roterande drev och ökar på så sätt luftmotståndet.
Klurigt det där innan man kommit på det.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Träningsvärk och feltränade muskler i höger handled efter vintersäsongen utan hojkörning är en orsak till LGFbeteende enligt min doktor.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Träningsvärk och feltränade muskler i höger handled efter vintersäsongen utan hojkörning är en orsak till LGFbeteende enligt min doktor.
Typiskt vanligt särskilt om man tränat högern intensivt under vintern, men med fel typ av rörelse. Det ska vara vridande rörelser, inte axiella.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolvuppstudsarfjädern tappar spänst under vintern. Kan förstås också som vanligt vara kardanförgasarsnöret.

Ja, jag är uppväxt på 1970-talet.


Mvh
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Man är aldrig så levande som när man tror att man ska dö.

Bomba apex, bah! Så ska du se att det löser sig.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tack för alla svar. Jag har läst igen dem noggrant och funderat en hel del.
Kollade på lite nya hojar och kom fram till att det var en snöskoter jag behövde. Dubbelkolla med kompisen Vilhelmina och han sa att en skoter är alltid rätt.
Jag slog till på hans gamla med Marklundsfjädring (tror jag det var)
Så här I efterhand blir jag lite osäker på om det är en snö eller vattenskoter. Verkar funka på både snö och sjö.
Kan verka lite ologiskt, men för mig kändes det helt rätt just då.
Får kolla imorgon.
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top