Dags för privata sjukförsäkringar.

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
berggren_martin skrev:
Hänger inte med i diskussionen här. Är ni för eller emot privatiseringen? Om vi skulle utveckla den kapitalistiska ekonomin lika fullt ut som USA så skulle skatterna säkerligen kunna sänkas rätt rejält. Samtidigt skulle vi gå miste om mycket av det sociala skyddsnätet som vi har i Sverige. Att både äta kakan och ha den kvar blir svårt...
Jo, men just nu är vi ju i ett mellanläge, skatterna skall betala för sjukvården, men gör det inte. Antingen skall ju skatterna betala ALL sjukvård, eller ingen, och då får man se till att lösa en försäkring själv eller via sin arbetsgivare.

Just nu funkar ju inte systemet vi har i Sverige, nåt måste ju göras, men vi Svenskar är ju så fega, hade det varit i Frankrike hade bönderna redan varit ute och blockerat motorvägarna :rolleyes:

/Jocke

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vastrix skrev:
Alla vet om riskerna med att röka. Vissa trycker att fördelarna är större än nackdelarna och väljer därför att röka.
:va

Nikotinet har en kortsiktig positiv effekt och långsiktigt negativ. Innan vi hinner upptäcka de negativa effekterna har dock ett beroende skapats. Därför används nikotin.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Pär skrev:
Givetvis emot privatiseringen....bakom varje privat företag befinner det sig en girig VD.

Privata företag ska ju vara vinstdrivande no mater what!

Samma med dagens statliga företag, skillnaden är att de kan lagföra att du måste betala dem.

Nä det funkar ju inte längre, de lägger ner sjukhus o annat som man kan tycka är viktigare än mycket annat skit som det slösas pengar på, tex det med irakuppbyggaden (även om det inte är några stora pengar i det stora hela.)
I Slutändan blir det tat vi får betala nån privatklinik för att få nåt gjort, köer på flera år blir ju dyrare att vänta på om man ska springa sjukskriven mm.

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Vastrix skrev:
Allt kan dras hur långt som helst. Tillexempel så vill vänstern att du betalar 100% i skatt på din inkomst och sedan får alla lika mycket bidrag så blir det rättvist. Sant: Nej! Men varför överdriva allt? Alla vet om riskerna med att röka. Vissa trycker att fördelarna är större än nackdelarna och väljer därför att röka. Det får dom gärna göra men varför skall resten av samhället stå för de kostnader som de orsakar samhället?
Vad det gäller bilbältesanvändning så räcker det med ett misstag för att hela livet skall ändras men du får inte lugncancer av en cigg, det kan du däremot få av 40cigg om dagen i 25år. Det är en jävla (ursäkta) skillnad!
Skillnaden?? Det är lagligt att röka, du betalar en hög skatt på alla cigaretter. Det är olagligt att köra utan bälte :fakta , så varför skall du straffas för nåt som inte är olagligt medan det är helt ok att bryta mot lagen?

Och NEJ jag röker inte. Men jag tycker att alla skall ha rätt till sjukvård oavsett hur de har blivit dåliga.

/Jocke

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
berggren_martin skrev:
:va

Nikotinet har en kortsiktigt positiv effekt och långsiktigt negativ, dessutom skapar det ett beroende som tvingar oss att anpassa våra liv efter det. Därför används nikotin. Ungefär som våra dagars kapitalistiska marknadsekonomi. Men endera dagen rasar det ihop, frågan är bara om vi är beredda på den dagen.

Alla som har testat att röka vet att det INTE samakar gott första gången och troligen inte andra eller tredje gången heller. Sen kan man faktiskt sluta även om det är svårt så går det. Men skit samma diskussionen handlade inte om rökning utan om sjukförsäkring. Ber om ursäkt om jag gick OT.

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Vastrix skrev:
Verkar konstigt att man själv skall betala för vissa av dem sakerna som står på listan
Vissa sjukdomar tycker jag faktiskt att man själv skall få betala för. T ex leverskador orsakade av alkohol o lungcancer orsakad av rökning. Jag ser ingen som helst logik i att samhället skall betala dessa skador som individen själv har åstadkommit genom ett långvarigt ohälsosamt beteende.
Förhoppningsvis har individen redan betalat för sina skador genom alkohol-/tobaksskatt.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Valen skrev:
1 av 5 går långtidsjukskriven i Sverige, vi är mest sjuka i hela världen. Problemet är att det är för få som arbetar för att kunna finansiera hela kalaset och vi lever egentligen i ett välfärdssamhälle vi inte har råd med. Nästa år kommer vi ha närmare 100 miljader högre skulder än i år (är inte helt säker på siffran men den var hög), pengar vi måste låna från utlandet. Om vi fortsätter i den här takten kommer vi kursa inom några år. Tror du bör omformulera dig, "vänstermoderata" regeringen är en regering som inte vågar rucka på välfärdsamhället och istället vill höja skatterna. 1/3 av din lön går till skatt men den faktiska siffran du betalar i skatt är snarare 67%.

Se där ännu värre !!!
Och när man ska gå på bolaget för att trösta sig stiger det ytterligare. ha ha ha

Det e inte det att jag inte vill betala skatt, men det ska ju gå rätt saker ju inte till att bygga upp USA:s bombningar !!

1 miljard hadde nog gjort litte nytta bland sjuka,hemlösa mm

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Valen skrev:
1 av 5 går långtidsjukskriven i Sverige, vi är mest sjuka i hela världen. Problemet är att det är för få som arbetar för att kunna finansiera hela kalaset och vi lever egentligen i ett välfärdssamhälle vi inte har råd med. Nästa år kommer vi ha närmare 100 miljader högre skulder än i år (är inte helt säker på siffran men den var hög), pengar vi måste låna från utlandet. Om vi fortsätter i den här takten kommer vi kursa inom några år. Tror du bör omformulera dig, "vänstermoderata" regeringen är en regering som inte vågar rucka på välfärdsamhället och istället vill höja skatterna. 1/3 av din lön går till skatt men den faktiska siffran du betalar i skatt är snarare 67%.

Lägg på alla bidragstagare med, jag vet folk som inte orkar jobba som fått förtidspension och är under 25 år gammal.

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
jockesoft skrev:
Skillnaden?? Det är lagligt att röka, du betalar en hög skatt på alla cigaretter. Det är olagligt att köra utan bälte :fakta , så varför skall du straffas för nåt som inte är olagligt medan det är helt ok att bryta mot lagen?

Och NEJ jag röker inte. Men jag tycker att alla skall ha rätt till sjukvård oavsett hur de har blivit dåliga.

/Jocke

Om du hade läst lite

Känns som jag inte kommer någon vart, kan bara omformulera vad jag tidigare sagt. Kolla vad jag skrev lr PM om du vill veta vad jag menar är skillnaden.

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Vastrix skrev:
Om du hade läst lite

Känns som jag inte kommer någon vart, kan bara omformulera vad jag tidigare sagt. Kolla vad jag skrev lr PM om du vill veta vad jag menar är skillnaden.
Jag fattar vad du menar, jag tycker bara att oavsett hur man blivit sjuk så skall alla ha rätt till sjukvård, just med tanke på hur mycket skatt vi betalar.

/Jocke

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
kolla på den gammle manen som bara fick ett halv ägg !!!! (vad koster ett helt?)

Vem vill bli gammal i Sverige.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Silwer skrev:
Inte jag, det blir ett skott bara när man inget orkar längre.
Ättestupan är på ingång igen.

ha ha ja det blir ju det !
fast det e klart när vi blir gammla kanske vi bara får ett halvt RUTTET ägg och dör av matförgiftning..

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bengan skrev:
Förhoppningsvis har individen redan betalat för sina skador genom alkohol-/tobaksskatt.
nja, både alkohol- och tobaksindustrin är kraftigt kontraproduktiv rent samhällsekonomiskt sett

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
Tja, det här var väl inte helt oväntat. Folk lär sig aldrig. Först så röstar drygt halva befolkningen på Sossar, Vänstern o miljöpartiet (liten del). Sen när dom kör sitt vanliga race med skattehöjningar, biltullar o annat skit så står 98% av svenska befolkningen och gnäller, hmm.. 48% för många :confused:
Varför :fatta! lär sig inte de dumma j&¤#..na inte någon gång. Är dom rädd att Storpappa inte skall ta hand om dom om något händer (vilket ju ändå inte sker)?
- Likadant varje val. Lite skrämselpropaganda o så blir det rättning i ledet.

Man blir ju mörkrädd av all den här hanteringen av offentliga medel. Skulle en privatperson sköta sin egen ekonomi på det här sättet skulle han vara bakom lås o bom för länge sen :fakta

Se till att byta ut den här röd-grön-röda smörjan nästa val. Kan ju inte bli värre än det är.

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Van Zan skrev:
Tja, det här var väl inte helt oväntat. Folk lär sig aldrig. Först så röstar drygt halva befolkningen på Sossar, Vänstern o miljöpartiet (liten del). Sen när dom kör sitt vanliga race med skattehöjningar, biltullar o annat skit så står 98% av svenska befolkningen och gnäller, hmm.. 48% för många :confused:
Varför :fatta! lär sig inte de dumma j&¤#..na inte någon gång. Är dom rädd att Storpappa inte skall ta hand om dom om något händer (vilket ju ändå inte sker)?
- Likadant varje val. Lite skrämselpropaganda o så blir det rättning i ledet.

Man blir ju mörkrädd av all den här hanteringen av offentliga medel. Skulle en privatperson sköta sin egen ekonomi på det här sättet skulle han vara bakom lås o bom för länge sen :fakta

Se till att byta ut den här röd-grön-röda smörjan nästa val. Kan ju inte bli värre än det är.
:fakta

/Jocke

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Van Zan skrev:
hmm.. 48% för många :confused:
Vad bygger du dessa siffror på? Tror du verkligen att det hade varit mindre gnäll om borgarna suttit vid makten?

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Pär skrev:
Se där ännu värre !!!
Och när man ska gå på bolaget för att trösta sig stiger det ytterligare. ha ha ha

Det e inte det att jag inte vill betala skatt, men det ska ju gå rätt saker ju inte till att bygga upp USA:s bombningar !!

1 miljard hadde nog gjort litte nytta bland sjuka,hemlösa mm

Japp, vi som tar oss ett järn betalar ännu mer än Bosse Ringholm & hans polare (nykteristerna). Men 1 miljard handlar det inte om, snarare 220 miljoner under 4 år. Fast man kan tycka det är lite sjukt att ge pengar till ett av världens rikaste oljeländer. Vore kul om pengarna kom tillbaka när de väl kommit på fötter igen. Troooooooligt! :va

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...