Dagsböter

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
Hur är dagsböter baserat på för sätt....är det precis vad man tjänar per dag?
Hur tar dom fram hur mkt en dagsbot är för varje individ?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Dagböter, funkar som så att du får ett visst antal dagsböter beroende på hur svårt man anser brottet vara. Inget straff är dock lägre än 30 dagsböter, och inget högre än 150 dagsböter.
Sen är var dagsbot beräknad på vad du har för inkomst. Lägsta dagsbot är dock 50kr/dag, till i stort sett hur mycket som helst om du har en hög inkomst. Har för mig att en dagsbot är c:a 10% av din inkomst före skatt.
Dvs tjänar du 15k i månaden och får 50 dagsböter a 150kr, får du en fin böteslapp på 7500kr, tjänar du 30000kr blir böteslappen 15000kr.
Dessutom får man vid dagsböterbrott även en liten extrainbetalning till brottsofferfonden på 500kr(tror jag de höjde det till senast).

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
Borde ju gå.....men annar att dom kanske går på förra årets inkomst :va

Therudeboy

Guest
Du får alltid betala till brottsoffer fonden när du blir dömd för något.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Texas skrev:
Borde ju gå.....men annar att dom kanske går på förra årets inkomst :va

De går på den inkomsten du uppger, antingen under förhör, eller den du har just nu.
D.v.s straffet ska vara lika kännbart för den som tjänar 45kkr i månaden, som den som tjänar 14000kr i månaden.
Har din inkomst ändras gör du bäst i att tala om det.

Sen kan man alltid ljuga om sin inkomst, min erfarenhet säger mig att de inte alltid är så noga på att kontrollera inkomstuppgifterna :rolleyes:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Therudeboy skrev:
Du får alltid betala till brottsoffer fonden när du blir dömd för något.

Nej, inte om du blir dömd till penningböter. Men brotten som har penningböter har heller inte fängelse i straffskalan, det har de brott som har dagsböter.

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
Det bästa är ju då att vara arbetslös då man ska göra upp med domaren då :Bugar

Therudeboy

Guest
Lyssna nu på vad jag säger. Du får betala till brottsoffer fonden oavsett vad du får för straff mellan 300-500kr. :fakta

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Therudeboy skrev:
Lyssna nu på vad jag säger. Du får betala till brottsoffer fonden oavsett vad du får för straff mellan 300-500kr. :fakta

Lyssna på vad jag säger, du betalar inte till brottsofferfonden om fängelse inte ingår i straffskalan för det brott du begått :fakta

Penningböter och dagsböter är inte samma sak. De brott där man _inte_ kan döma dagsböter, utan dömer _penningböter_ betalar men _inte_ till brottsofferfonden.

Therudeboy

Guest
oFFkeFF skrev:
Lyssna på vad jag säger, du betalar inte till brottsofferfonden om fängelse inte ingår i straffskalan för det brott du begått :fakta

Penningböter och dagsböter är inte samma sak. De brott där man _inte_ kan döma dagsböter, utan dömer _penningböter_ betalar men _inte_ till brottsofferfonden.

Jasså, varför fick jag då betala till brottsoffer fonden när jag blev dömd? Och det var inte fängelse i straffskalan. Sen säger min advokat att man får betala till brottsoffer fonden oavsett straff...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Texas skrev:
Vad är "våldsamt motstånd" penningböter eller dagsböter då? :gnissla

Här är det lite upp till domstolen, om domstolen anser att det finns förmildrande omständigheter, coh du blivit straffad på annat sätt, exempelvis förlorat jobb, fick ögat utpetad av polisen etc, så kan de mildra domen och döma penningböter. Men standardstraffet är dagsböter, alternativt fängelse om du är en känd bråkstake.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Therudeboy skrev:
Jasså, varför fick jag då betala till brottsoffer fonden när jag blev dömd? Och det var inte fängelse i straffskalan. Sen säger min advokat att man får betala till brottsoffer fonden oavsett straff...

Och du blev dömd till penningböter och inte dagsböter?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Therudeboy skrev:
Blir du dömd så klart du ska få betala för det, brottsoffer fonden är ju till för att man ska kunna få advokat osv..

Nej, ingen del av fortkörningsboten går till brottsofferfonden..
Däremot om du kör vansinnigt fort och blir dömd för vårdslöshet i trafik, så ryker du på dagsböter, och det går pengar till brottsofferfonden.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Therudeboy skrev:
Dagsböter. Måste bara fråga hur du vet så mycket om straff osv?

Har pluggat en del juridik, före detta militärpolis + att jag själv betalat min beskärda del av både dagsböter och penningböter...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Therudeboy skrev:
Dagsböter. Måste bara fråga hur du vet så mycket om straff osv?

Alltså, även om du kanske inte direkt riskerade fängelse, så finns det med i straffskalan när man blir dömd till dagsböter.
Det är exempelvis väldigt sällan någon döms till fängelse för vårdslöshet i trafik, men fängelse finns med i straffskalan.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...