Dagsböter

Therudeboy

Guest
Okej, så här har jag i alla fall fått det förklarat. Så fort du blir dömd för ett brott så får man betala till brottsofferfonden, men jag orkar inte tjaffsa då jag inte har läst juridik. Bara det jag blir lite förvånad över är att min advokat säger en sak och du en annan och hon har det som yrke.

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
oFFkeFF skrev:
Här är det lite upp till domstolen, om domstolen anser att det finns förmildrande omständigheter, coh du blivit straffad på annat sätt, exempelvis förlorat jobb, fick ögat utpetad av polisen etc, så kan de mildra domen och döma penningböter. Men standardstraffet är dagsböter, alternativt fängelse om du är en känd bråkstake.

ok...med lite tur kan "han" komma undan med penningböter då...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Therudeboy skrev:
Okej, så här har jag i alla fall fått det förklarat. Så fort du blir dömd för ett brott så får man betala till brottsofferfonden, men jag orkar inte tjaffsa då jag inte har läst juridik. Bara det jag blir lite förvånad över är att min advokat säger en sak och du en annan och hon har det som yrke.

Hon säger nog inte fel, utan det beror på ur vilken balk du blir dömd och kanske mer en diskussion med dig om ditt brott. De flesta "oskyldiga" trafikbrott, som att köra utan skattemärke, fortkörning, köra mot enkelriktat, utan bälte etc, betalar man penningböter för, därför slipper man betala till brottsofferfonden.
De lite grövre brotten, som en rattfylla och vårdslöshet i trafik, våldsamt motstånd, skadegörelse, våld mot tjänsteman, ringa narkotikabrott, eko-brott etc, där åker alla på lägst dagsböter och då även avgiften till brottsofferfonden.

Therudeboy

Guest
oFFkeFF skrev:
Hon säger nog inte fel, utan det beror på ur vilken balk du blir dömd och kanske mer en diskussion med dig om ditt brott. De flesta "oskyldiga" trafikbrott, som att köra utan skattemärke, fortkörning, köra mot enkelriktat, utan bälte etc, betalar man penningböter för, därför slipper man betala till brottsofferfonden.
De lite grövre brotten, som en rattfylla och vårdslöshet i trafik, våldsamt motstånd, skadegörelse, våld mot tjänsteman, ringa narkotikabrott, eko-brott etc, där åker alla på lägst dagsböter och då även avgiften till brottsofferfonden.

Jag sa ju faktiskt bli dömd då menar jag att man blir fälld i rätten. Även grova trafikbrott som fortkörning måste man väl få betala om det kommer till rättegång?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Therudeboy skrev:
Jag sa ju faktiskt bli dömd då menar jag att man blir fälld i rätten. Även grova trafikbrott som fortkörning måste man väl få betala om det kommer till rättegång?

Jag har blivit dömd ett antal ggr för fortkörning i rätten, bara penningböter, inget till brottsofferfonden.
Vid ett tillfälle dömdes jag till 40 dagsböter, bland annat för fortkörning(det här hör inte till vanligheterna att man dömer såhär), men då var det 30 dagsböter för ett annat brott + 10 för fortkörningen, och då givetvis en slant till brottsofferfonden.

Fråga EBS om han fick betala något till brottsofferfonden för sin fortkörning i den här tråden ;) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=28219

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
oFFkeFF skrev:
Jag har blivit dömd ett antal ggr för fortkörning i rätten, bara penningböter, inget till brottsofferfonden.
Vid ett tillfälle dömdes jag till 40 dagsböter, bland annat för fortkörning(det här hör inte till vanligheterna att man dömer såhär), men då var det 30 dagsböter för ett annat brott + 10 för fortkörningen, och då givetvis en slant till brottsofferfonden.

Fråga EBS om han fick betala något till brottsofferfonden för sin fortkörning i den här tråden ;) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=28219

Så om du tjänar 22000:- innan skatt i månaden då.... ,vad blir dina 40 dagsböter då?

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Therudeboy skrev:

Du kanske har missförstått din advokat.

"Lag (1994:419) om brottsofferfond
Den som döms för ett eller flera brott skall, om fängelse ingår i straffskalan för något av brotten, i domen åläggas att betala en avgift på 500 kr. Detsamma gäller när frågan om ansvar för brott tas upp av åklagare genom strafföreläggande. (1§)

Avgifterna skall föras till en brottsofferfond. Fondens medel skall, enligt de föreskrifter som regeringen bestämmer, användas för verksamhet som gagnar brottsoffer. (3§)"

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Texas skrev:
Så om du tjänar 22000:- innan skatt i månaden då.... ,vad blir dina 40 dagsböter då?

Just då tjänade jag 16000:- och fick en nätt liten räkning på dryga 6500kr.
Exakt hur man räknar ut dagsboten vet jag inte idag.
Men skulle gissa att det blir 40x220+500=9300

edit: Dagsböter kan svida rätt hårt om man har ansträngda finanser.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Texas skrev:
Jag åberopar "Tillfällig sinnesförvirring" :4skrika

Polare som stod inför kranket efter att ha knäat en vakt i skrevet, kom faktiskt undan ganska billigt.
Han hade somnat väl förfriskad på en krog, vakten väckte honom inte, utan slet upp honom, och vred runt hans arm(han gjorde alltså inget motstånd, han var däckad), i det vimlet trodde han att det var någon som slog honom, och vände sig om och skickade ett knä i skrevet.
Han var alltså inte medveten om att det var en vakt, alltså kunde han inte bli dömd för våld mot tjänsteman, utan det blev ringa misshandel och 30 dagsböter. Dessutom inget skadestånd till vakten eftersom man ansåg att vakten varit ganska klantig vid det här tillfället, och han fick inga men efteråt.
Sen om det här passar ditt fall eller inte låter jag vara osagt.

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
oFFkeFF skrev:
Polare som stod inför kranket efter att ha knäat en vakt i skrevet, kom faktiskt undan ganska billigt.
Han hade somnat väl förfriskad på en krog, vakten väckte honom inte, utan slet upp honom, och vred runt hans arm(han gjorde alltså inget motstånd, han var däckad), i det vimlet trodde han att det var någon som slog honom, och vände sig om och skickade ett knä i skrevet.
Han var alltså inte medveten om att det var en vakt, alltså kunde han inte bli dömd för våld mot tjänsteman, utan det blev ringa misshandel och 30 dagsböter. Dessutom inget skadestånd till vakten eftersom man ansåg att vakten varit ganska klantig vid det här tillfället, och han fick inga men efteråt.
Sen om det här passar ditt fall eller inte låter jag vara osagt.

Jo något liknande, men man använde ju aldrig armar heller ben...enligt vakten som skulle avisa en från krogen så var man inte samarbetsvillig...
Våldsamt motstånd....är väl stor skillnad mot våld mot tjänsteman.... :va

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Texas skrev:
Jo något liknande, men man använde ju aldrig armar heller ben...enligt vakten som skulle avisa en från krogen så var man inte samarbetsvillig...
Våldsamt motstånd....är väl stor skillnad mot våld mot tjänsteman.... :va

Att rycka undan armen eller annat kan tyvärr räcka för våldsamt motstånd. Tjänstemän, d.v.s poliser och vakter har väldigt mycket skydd när det gäller just sådant här, så hur jäkla förnedrad man än känner sig, så är det bäst att bara lyda och gå därifrån.
Det är dock skillnad som du säger på våldsamt motstånd och våld mot tjänsteman. Där våldsamt motstånd är mindre allvarligt än våld mot tjänsteman, dock brukar de inte alltför sällan inträffa samtidigt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sen kan man bara haffa folk för brott som är belagt med fängelsestraff på staffskalan, som privatperson. Alltså envars rätt. Det går väl under samma balk eller så så det stämmer ju med att man ej betalar till brottsofferjouren om det ej är belagt med fängelsestraff.
Och det är inte olagligt att köra för fort, bara det att man kan få böter för det. Det sa iaf en polis till mig. Och man får knulla mitt på stan om man vill, det är bara förargelseväckande beteende om nån misstycker :D

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...