Dagtid vs skiftarbete

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
någon här som har erfarenheter ang att jobba skift vs dagtid?

Har jobbat diverse olika skiftformer nu sen skoltiden (11år) och trivs grymt bra med det.. men arbetet känns mindre och mindre stimulerande och jag sneglar på andra jobb..

Och då är det nästan enbart dagtidsjobb som känns aktuellt för att "komma vidare".. men jag har aldrig jobbat dagtid och det känns lite skrämmande faktiskt..

men hur fasen är det igentligen? blir inte veckorna/dagarna korta med dagtid? hemifrån typ från 06 till 17 tiden varje dag? och dessutom inga friveckor/lediga veckor? är i dagsläget ledig var 3e vecka, vilket skulle betyda ca 17veckors mindre ledighet per år.. å andra sidan slipper man jobba eftermiddagar och helger..

kan däremot tänka mig att man mår bättre med dagtid? kanske till och med lever lite längre :)

har så himla svårt att bestämma mig i detta..

någon som har egna erfarenheter av både skiftjobb och dagtid som kan vägleda mig lite?
fördelar och nackdelar?

Beror ju helt på vad du har för tider nu på ditt skift.

Jag skulle gärna byta bort mitt nattjobb mot raka veckor dagtid.

joo det är klart att sånt spelar in oxo.. men jag har provat en del olika skiftformer/tider men dagtids rädslan består oavsett :)

jobbar numera aldrig nätter, bara em, fm + helg.. (förutom inatt då :/ men det är frivillig övertid på ledigvecka).

skiftet ÄR grymt! men jobbet känns mindre kul.. går juh inte att "stå ut" hur länge som helst.. eller?:huvet

joo det är klart att sånt spelar in oxo.. men jag har provat en del olika skiftformer/tider men dagtids rädslan består oavsett :)

jobbar numera aldrig nätter, bara em, fm + helg.. (förutom inatt då :/ men det är frivillig övertid på ledigvecka).

skiftet ÄR grymt! men jobbet känns mindre kul.. går juh inte att "stå ut" hur länge som helst.. eller?:huvet

Jag upplever iaf att man får mycket mer kvalitétstid av att jobba dag.
Nu har jag nästan bara jobbat natt under min yrkeskarriär och speciellt de senaste 5-6 åren så är ju inte direkt hundra på att det verkligen är så.
Men som kvälls/nattjobbare så krävs det ju en heldel mer disciplin för att göra saker osv.
Det blir tex lätt att man ligger kvar i sängen o degar när man inte måste upp till jobbet o sådär.
Med dagjobb så har man jobbat klart, käkat och allt och är hemma kl17 för att ta tag i allt annat på schemat, o man kan hänga med polarna o spela innebandy o sånt som man som nattjobbare alltid missar.

Jag har jobbar en kontorstids-vecka i månaden och två nattskift om tre respektive fyra pass. Det innebär att jag är ledig två veckor i månaden samtidigt som jag får uppleva gemensamma luncher och samlingar vid fruktkorgen kl 15.
Det är mer utvecklande att jobba dag för mig och min tjänst, man bollar förslag med kollegorna och är vaken i huvudet på ett annat sätt.
Men jag skulle inte vilja pyssla med det på heltid. Det är inte värt 25veckors ledighet om året ;)

Själv jobbar jag nattskift 12-timmars pass och trots att jag har jävligt många lediga dagar så är det helt värdelöst.
Man halvsover ju bort minst hälften av den lediga tiden ändå.
Jag skulle utan att tveka byta bort mot vilket dagskift som helst.

Dock så är jobbet jäkligt skoj :)

Dagtid finner jag ineffektivt och fritidsförödande.
Jobbar natt och har ändå mer fritid än när jag jobbar dagtid.
Sen är det alla dessa tidsödande raster... Blir nästintill skrämd över hur
mycket tid som fikas bort på svenska arbetsplatser då det nästan
alltid dras över på 'frukostrasten' och eftermiddagsfikat.

Dock kan det som du säger vara bättre ur ett karriärsperspektiv att jobba dagtid
och även av hälsomässiga skäl. Vissa mår helt enkelt dåligt av att inte sova hela natten eller
skifta.

Väg in hälsa före lön och sist karriär säger jag. Men det är min subjektiva åsikt.

är det ett jobb du trivs med och pengarna inte spelar nån roll(om du nu inte kommer upp i samma slantar). så kör på dagtiden. jag jobbar med ett lite tråkigare jobb nu men snittar 120tim i månaden och har ca 5000:- mer i lön, det är ett grymt bra skiftschema, de spelade in för mig. vid dagtiden kändes veckorna inte så lång men helgerna tokkorta. man har faktiskt mycket ork kvar på kvällarna.
jag går nog inte tillbaka till dagtid även om de va ett liite roligare jobb.

Har jobbat skift och vill aldrig göra de igen någonsin. För min del fick jag mindre fritid för jag ville sova mer när man jobba eftermiddag och då vakna man bara nån timme innan jobb börja igen ju.
Att jobba 7-17 tycker jag för min del är bättre. Nästan valfria helger med så jag kan planera dem bättre. Människan är gjord för att sova natt med så på de viset mår man med bättre

Går 6-skift och har gjort så läänge. Jobbar fyra veckor, ledig två. Jobbar två helger av sex.

Har testat dagtid en kortare period och vantrivdes enormt med arbetstiderna, har aldrig någonsin varit så trött i hela mitt liv som under den perioden. Tyckte min fritid blev mycket sämre, hann inte med nåt, och alltid stressad.

Förmodligen börjar jag bli en inrutad gubbe:rolleyes:

jag jobbar
förm 12t, förm 12t, eftm 12t, eftm 12t ledig 6 dagar och sen eft fyra av dessa är jag ledig 14 dagar, har inge semester.
guldläge.. skift är alltså bra beroende på vad man jobbar.. 8 timmars skift är värdelöst.

Jobbat alla tänkbara skift genom åren, och kom äntligen ur det för ett år sen. Min kropp mår bäst av rutiner och fasta tider. Däremot tog det 2-3 månader innan jag märkte skillnaden. Nu är jag mycket mer avslappnad och tar tillvara på fritiden bättre.

Lediga veckor var inte värda nåt för mig, polarna jobbade ju dagtid så resultatet var bara att jag var solokvist hela dagen. Jobbade jag kväll så gick jag mest och väntade på att åka till jobbet.

Nä, dagtid är min pryl helt klart. Aldrig mer skiftjobb om jag har ett val.

Min sambo jobbar ständig natt och jag har blandade treskiftspass (planeringsschema) och jobbar ungefär varannan till var tredje helg. Det är vekligen inte smidigt att få allt att gå ihop när man har tre barn i familjen. Jag hade gärna jobbat dagtid, iaf just denna period i mitt liv.
Mycket av det sociala livet, dagis, skola och träningar är verkligen inte anpassat för skiftjobb :(

Det jag vill ha sagt är att om det börjar närma sig familjeliv så sträva mot dagtidsjobb

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...