Dakar 2009

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Nu har dakar 2009 dragit igång. Någon mer än jag som tycker att det är ett av de ballaste som finns inom idrottsvärlden? Glöm alla fotbolls-VM, OS och annat tjafs.

Hur tror ni det går? Vad har ni för förväntningar?

Här snackar vi dakar 2009!

Krillelundgren

Förbjuden väg är oftas hårt sliten.
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
KTM 640 SM
Har inte en aning om hur det kommer att gå. Men är bra imponerad av 2-hjuliga förare. Grym Motorsport!!!

:tummenupp

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Dakar är riktigt häftigt! Vad krö dem för sträckning i år? ÄR det flyttat till en annan kontinent?

One Breath

Come Bite The Apple
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
KTM 660
Ska som vanligt bli roligt att följa men de känns lite konstigt att de kör Dakar på "fel" ställe. :va
Hoppas de kommer tillbaka till Afrika igen.

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Dakar är riktigt häftigt! Vad krö dem för sträckning i år? ÄR det flyttat till en annan kontinent?

Är det bara jag som inte hänger med?? Det heter ju Paris Dakar för att dom kör mellan just dessa städer... är väl i princip samma varje år eller?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Är det bara jag som inte hänger med?? Det heter ju Paris Dakar för att dom kör mellan just dessa städer... är väl i princip samma varje år eller?

Förra året fick de ställa in på grund av terrorhot. I år körs det i Sydamerika istället. Men "Dakarrallyt" är ju ett så vedertaget namn, så det vore ju dumt att byta.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Verhoeven vann dagens sträcka före Despres (som det ser ut nu iaf, är ju inte "masstart")

Ullevalseter 13:e man

T Berglund 23:e man (ska han ha eloge för med tanke på erfarenhet etc.)

Seel 90:e man

Coma kom först på 17:e plats, något borde ha hänt, han ledde rätt stort halvvägs..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Är rätt länge sedan de startade i Paris, det är inte alltid de avslutat i Dakar heller utan något år körde de till Kapstaden i Sydafrika. Dakar-rallyt har blivit ett trademark, inte längre en beskrivning på hur de kör.

Trist för allt folk de hjälpte med fri sjukvård och glasögon t ex på vägen men det går ju inte att bedriva någon verksamhet under sådana där förhållanden.

Lycka till på ny plats. :)

Hon är väl en rätt söt tjej..? :D

AnnieSeel_Dakar2009.jpg

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kan tänka mig att terroristerna som bombhotade Dakarrallyt tappat en hel del stöd i de regionerna.
Inte svårt att förstå att en sådan tillställning pumpar in en hel del pengar i en fattig del av kontinenten.
Både direkt (genom själva rallyt) och indirekt (genom reklamen och wannabees som testar sträckorna).

Huruvida det är bra eller dåligt att arrangemanget flyttats till sydamerika vet jag inte.
Å ena sidan kan det bli intressant med ordentliga bergsetapper - Kanske till och med lite regnskog?
Men å andra sidan så SKALL Dakarrallyt vara ett ökenrace.

Skulle det gå över till att bli ett "Camel trophy"
[YOUTUBE-ID]LMpaofHtLbo[/YOUTUBE-ID]
Eller "Safarirally"
[YOUTUBE-ID]ail1aNZAwk4[/YOUTUBE-ID]
Med blandade bilar och hojjar, så skulle jag följa det ännu trognare.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kan tänka mig att terroristerna som bombhotade Dakarrallyt tappat en hel del stöd i de regionerna.
Inte svårt att förstå att en sådan tillställning pumpar in en hel del pengar i en fattig del av kontinenten.

Eller "Safarirally"

Rejäl bajsmacka där vid 8minuter på trophy filmen! :D

På den tiden jag bökade i skogen med en LandRover hade jag massor med Throphy film på VHS, jag har nog bara någon enstaka kvar.

Ett Trophy med samma mediabevakning som Dakar skulle vara kul, en timme varje kväll, längre på helgerna.
Fast då skulle man ju kunna visa Transylvanian Trophy eller något annat icke LandRover bundet.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hojåkarna är galet hårda...det är nog svårt att sätta sig in i hur jävligt det där är.

Nu verkar de ha bekymmer med korvarna i däcken, de bara rasar isär pga värmen, och däcken är inte mycket bättre. Bitarna är väl inte tänkta att ligga och marscha i 160+ med längre sträckor.

/J

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Paris slutade man åka från för länge sedan. Heter numera bara Dakar-rallyt och förra året när det blev inställt var starten planerad från Lissabon i Portugal.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hojåkarna är galet hårda...det är nog svårt att sätta sig in i hur jävligt det där är.

Nu verkar de ha bekymmer med korvarna i däcken, de bara rasar isär pga värmen, och däcken är inte mycket bättre. Bitarna är väl inte tänkta att ligga och marscha i 160+ med längre sträckor.

/J

Jo, det var rätt många som stod där och gnisslade tänder med däck utan nabbar igår. Tror det blir bättre när dom mer tekniska stäckorna kommer senare i veckan. Sjukt underhållande race. Trist bara att det får så otroligt lite tid i massmedia nu när vi fan har TRE svenskar som kör MC, och en som co-driver.

[edit] ..eller är det ännu fler svenskar som är med ochkör till och med? :va

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det kan inte hjälpas, jag saknar P-G's låååååånga bakhjulsåkningar så fort han såg en kamera.
Jag var hela tiden rädd att han skulle gå omkull när han showade för kameran och bli ihågkommen som han som bröt för egan klantighet...

Men det är ena mäktiga klipp då han kommer i 100 på bakosten i terräng där jag skulle köra 30 med fötterna ute....

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Både direkt (genom själva rallyt) och indirekt (genom reklamen och wannabees som testar sträckorna).

Huruvida det är bra eller dåligt att arrangemanget flyttats till sydamerika vet jag inte.
Å ena sidan kan det bli intressant med ordentliga bergsetapper - Kanske till och med lite regnskog?
Men å andra sidan så SKALL Dakarrallyt vara ett ökenrace.

[YOUTUBE-ID]LMpaofHtLbo[/YOUTUBE-ID]
Eller "Safarirally"
[YOUTUBE-ID]ail1aNZAwk4[/YOUTUBE-ID]

Aaaaaaaaah!!! Grupp B... Toyota... Lancia... :kär :kär :kär

Nu måste jag skryta lite... Samtliga bilar av märket Toyota i safari-filmen har jag klängt i/på.

Dessutom vann min morbror safarirallyt 1975, i en Peugeot 504, med Arne Hertz som kartläsare. :Bugar

Fy fasiken vad jag saknar dom där gamla Grupp B-bilarna och det ständiga krigandet mellan Lancia och Toyota, (efter att Audi slutade tävla. :gnissla )

Grupp B-Toyotan var förresten ett monster. 380 hkr och bakhjulsdrift, och vägde 1.100 kg. :näsblod

Litereffekten på den var som en modern sporthoj: 177 häst per liter.

Faktiskt den vassaste tvåhjulsdrivna rallybilen någonsin.

Ge mig 1983-86 tillbaka. -NUUUUUU! :brynad

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dessutom vann min morbror safarirallyt 1975, i en Peugeot 504, med Arne Hertz som kartläsare. :Bugar

Fy fasiken vad jag saknar dom där gamla Grupp B-bilarna och det ständiga krigandet mellan Lancia och Toyota, (efter att Audi slutade tävla. :gnissla )

Ge mig 1983-86 tillbaka. -NUUUUUU! :brynad

Fan är du släkt med Påven?
Helt klart en stor man inom motorsporten!
[YOUTUBE-ID]-Zaiq6czlKI[/YOUTUBE-ID]

Jag saknar också Grupp B tiden, en klass som las ner helt i onödan då inte bilarna (även om dom var riktiga monster) var det stora problemet utan snarare bristen på publikkontroll i alla länder söder om danmark.

Samtidigt som klassen lades ner infördes kraftiga åtgärder på publiksäkerhetsområdet, och sedan drogs slutsatsen att det var bilarna som var farliga.

Ser man dom gamla goa filmerna från tiden så står ju sydeuropeerna mitt på vägen för att kasta sig åt sidan i sista sekunden, men inte utan att först försökt nudda i rallybilen som rusar förbi i 200km/h.

Hastigheterna på en WRC bil i dag är inte lägre, men publikvakter har gjort att publiken inte står fel så att avåkningarna inte sker i en klunga av 200 åskådare.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...