Jag kan tänka mig att terroristerna som bombhotade Dakarrallyt tappat en hel del stöd i de regionerna.
Inte svårt att förstå att en sådan tillställning pumpar in en hel del pengar i en fattig del av kontinenten.
Både direkt (genom själva rallyt) och indirekt (genom reklamen och wannabees som testar sträckorna).
Huruvida det är bra eller dåligt att arrangemanget flyttats till sydamerika vet jag inte.
Å ena sidan kan det bli intressant med ordentliga bergsetapper - Kanske till och med lite regnskog?
Men å andra sidan så SKALL Dakarrallyt vara ett ökenrace.
Skulle det gå över till att bli ett "Camel trophy"
[YOUTUBE-ID]LMpaofHtLbo[/YOUTUBE-ID]
Eller "Safarirally"
[YOUTUBE-ID]ail1aNZAwk4[/YOUTUBE-ID]
Med blandade bilar och hojjar, så skulle jag följa det ännu trognare.
Aaaaaaaaah!!! Grupp B... Toyota... Lancia...
Nu måste jag skryta lite... Samtliga bilar av märket Toyota i safari-filmen har jag klängt i/på.
Dessutom vann min morbror safarirallyt 1975, i en Peugeot 504, med Arne Hertz som kartläsare.
Fy fasiken vad jag saknar dom där gamla Grupp B-bilarna och det ständiga krigandet mellan Lancia och Toyota, (efter att Audi slutade tävla.
)
Grupp B-Toyotan var förresten ett monster. 380 hkr och bakhjulsdrift, och vägde 1.100 kg.
Litereffekten på den var som en modern sporthoj: 177 häst per liter.
Faktiskt den vassaste tvåhjulsdrivna rallybilen någonsin.
Ge mig 1983-86 tillbaka. -NUUUUUU!