Damm på garagegolv

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Garaget är ett kallgarage och betonggolvet lades väl för en sisådär 40 år sedan men det är inte direkt dåligt.

Problemet är mjölet som bildas, tappar man ned en del med olja eller liknande så blir den panerad.

Lithurin går bort, alldeles för dyrt att slipa.

Har hört att oxanolja skall fungera men miljöidioterna har tydligen fått bort det så nu finns det något som kallas oxanolja men är vattenbaserad, enligt rykten fungerar den men är inte lika bra som den gamla. Ett alternativ är Alcro som säljer något som kallas microplast och som skall ha dammbindande egenskaper.

Någon som har erfarenhet av dessa produkter? Jag är inte så intresserad av att det skall bli "fint" bara det slutar damma.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Varför inte måla golvet bara? Biltema har helt ok golvfärg.
Först betar man det med koncentrerad saltsyra för att få bort ev oljerester (annars släpper färgen sen)

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Klinkers går nog bort på grund av priset. Jag tänkte på att måla men hörde att färgen släpper ganska snabbt när man kör in och ut med dubbdäck. Oljerester måste ju bort i vilket fall, en del rekommenderar gasolbrännare, någon som använt den metoden?

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Gasolbrännare låter ju inte helt smart men.. När man eldar med gasol på betong brukar det spricka och gå ur flisor.. Aldrig provat det på ett golv men det händer att vi behöver värma kringliggande saker eller tina ur bultgrupper och dyligt på jobbet (broar) och det sprätter och sprutar betongflis överallt.. Ska du göra det så ha iaf skyddsglasögon.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Klinkers går nog bort på grund av priset. Jag tänkte på att måla men hörde att färgen släpper ganska snabbt när man kör in och ut med dubbdäck. Oljerester måste ju bort i vilket fall, en del rekommenderar gasolbrännare, någon som använt den metoden?

Inte gasolbrännare, den tar bara på ytan. Du skall göra det med saltsyra som du kör runt. Se till att ha skyddskläder inkl glasögon samt bra ventilation.

Jo, dubbdäck sliter på färgen, men jag köpte 2x gummimattor som jag rullar ut på vintern och kör upp bilen på. Finns på Jula för några hundringar.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA