Darfur

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Skyldigheten att stoppa övergreppen i Darfur är densamma, oavsett vad de kallas. Den svenska regeringen anser att situationen i Darfur har samma karaktär som ett folkmord och ska hanteras med samma allvar och brådska som ett folkmord. Det skriver utrikesminister Laila Freivalds och biståndsminister Carin Jämtin. Sudans regering svek sin befolkning när den inte ingrep för att hindra mördandet, våldtäkterna och fördrivningen. Men om den nu inte lever upp till säkerhetsrådets krav måste FN ingripa. Det är ytterst världssamfundets
ansvar att stoppa dödandet.


DN 5/8
Jaha, och sen hände?

FN:s säkerhetsråd antog på lördagen en resolution som hotar Sudan med straffåtgärder om inte Khartoum sätter stopp för övergrepp mot invånarna i Darfur.

FN 18/9

edit: de tar i med hårdhandskarna
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Ingen risk, så snart de kommit in så försöker befolkningen sabotera deras insats genom att terrorisera, mörda och attackera Amerikanerna. De tvingas till våldsamheter och än en gång blir de den store Satan. Jag tycker det vore bra om Kerry vann så USA kan sluta sig som samhälle, inte satsa på försvaret, finansiera industrier som inte är lönsamma med deras enorma tillgångar. Om två år kommer hela världen avundsjukt titta på och tyst (till en början) önska att de skulle börja ge sig ut på nya äventyr för att demokratisera och civilisera resten av världen. Men Bush kommer sannolikt vinna så vi får nog vänja oss vid resten av världens hatkärlek.

Nja, riktigt så illa behöver det inte gå. USA har inte alls det motståndet som de har i mellanöstern. Men samtidigt så tror jag SSB har rätt i det han skriver. USA har redan ett krig som kostar massor av både pengar och militära resurser som står uppbundna. Hoppet står nog till FN/EU. EU har ju talat vitt och brett om deras stora planer för fredsbevarande insatser och militära samarbeten. Dessutom är européeiska soldater överlägsna vad gäller denna typen av uppdrag. Frågan är om FN tål att stöta på motstånd. Vad skulle hända om milisen med regeringen i ryggen förklarar regelrätt krig mot FN:s personal? Iom Sudans restriktiva hållning och förkunnandet att man inte accepterar närvaro av trupp under FN-flagg så är det kanske det man är rädda för?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Nja, riktigt så illa behöver det inte gå. USA har inte alls det motståndet som de har i mellanöstern. Men samtidigt så tror jag SSB har rätt i det han skriver. USA har redan ett krig som kostar massor av både pengar och militära resurser som står uppbundna. Hoppet står nog till FN/EU. EU har ju talat vitt och brett om deras stora planer för fredsbevarande insatser och militära samarbeten. Dessutom är européeiska soldater överlägsna vad gäller denna typen av uppdrag. Frågan är om FN tål att stöta på motstånd. Vad skulle hända om milisen med regeringen i ryggen förklarar regelrätt krig mot FN:s personal? Iom Sudans restriktiva hållning och förkunnandet att man inte accepterar närvaro av trupp under FN-flagg så är det kanske det man är rädda för?

Jag håller helt med, det vore fånigt av USA att nu - innan valet och efter all kritik - engagera sig i ytterligare en konflikt. Det kan knappast komma på deras axlar att lösa även denna konflikt. Men, vilka är tongivande i EU? Uk, Tyskland, Frankrike, och Italien påstår jag. Blair gör ingenting, han är redan ute på hal is. Frankrike borde kunna, de har säkerligen historiska band till Sudan (min egen gissning), Tyskland drar sig nog fortfarande med tanke på deras historia. Med andra ord hamnar det på Silvios axlar...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Jag håller helt med, det vore fånigt av USA att nu - innan valet och efter all kritik - engagera sig i ytterligare en konflikt. Det kan knappast komma på deras axlar att lösa även denna konflikt. Men, vilka är tongivande i EU? Uk, Tyskland, Frankrike, och Italien påstår jag. Blair gör ingenting, han är redan ute på hal is. Frankrike borde kunna, de har säkerligen historiska band till Sudan (min egen gissning), Tyskland drar sig nog fortfarande med tanke på deras historia. Med andra ord hamnar det på Silvios axlar...

Det måste väl inte vara en enda nation som går in? Det ser jag inga som helst fördelar med, inte för någon part. Afrikanska unionen är dessutom redan på plats(nigerianer än så länge) och skulle säkerligen gärna ställa personal till förfogande. Även många mindre länder som Sverige och Nederländerna har stor erfarenhet av fredsbevarande operationer.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Det måste väl inte vara en enda nation som går in? Det ser jag inga som helst fördelar med, inte för någon part. Afrikanska unionen är dessutom redan på plats(nigerianer än så länge) och skulle säkerligen gärna ställa personal till förfogande. Även många mindre länder som Sverige och Nederländerna har stor erfarenhet av fredsbevarande operationer.


Nej, det måste det iofs inte. Men om flera går in så måste man ha en ansvarig organisation, i det här fallet fn eller eu. Jag kan tänka mig att uk motsätter sig att skicka trupp då de är engagerade på annat håll, likaså italien, danmark och polen. Det kan ju heller inte vara så att eu samordnar, men bara vissa medlemmar ställer upp.

Fan, det kanske kan bli knepigt det här.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Det kan ju heller inte vara så att eu samordnar, men bara vissa medlemmar ställer upp.

Det går om det finns intresse, det måste ju gå att ordna en aktion utan att varendaste litet medlemsland finns representerat.

Påminner mig om uttrycket "All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing " - Burke. Vad som sedan är att kallas "good men" kan ju diskuteras tills döds dagar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
SSB skrev:
Det går om det finns intresse, det måste ju gå att ordna en aktion utan att varendaste litet medlemsland finns representerat.

Påminner mig om uttrycket "All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing " - Burke. Vad som sedan är att kallas "good men" kan ju diskuteras tills döds dagar.

Var det Burke som myntade det uttrycket? Burke som i grundaren av konservatismen?

Visst kan en del agera, men alla bör bidra (läs=betala).
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Nej, det måste det iofs inte. Men om flera går in så måste man ha en ansvarig organisation, i det här fallet fn eller eu. Jag kan tänka mig att uk motsätter sig att skicka trupp då de är engagerade på annat håll, likaså italien, danmark och polen. Det kan ju heller inte vara så att eu samordnar, men bara vissa medlemmar ställer upp.

Fan, det kanske kan bli knepigt det här.

Jag har svårt att tänka mig att man skulle kunna hitta på något utan FN:s stöd. Det skulle vara USA i såfall. Och det skulle nog inte betraktas som någonting annat än en ren aggression mot landet. Vad gäller trupp på andra håll ska det inte vara något hinder. Hur mycket folk har DK,Polen och Italien i Irak? Varsin bataljon? Har svårt att se att det skulle behövas mycket mer folk än motsvarande någon brigad (5-6000 man) för att stabilisera läget. Bara Nigeria har ju 1500 man som står och väntar på att bli insläppta. Resurserna finns....
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Markus skrev:
Var det Burke som myntade det uttrycket? Burke som i grundaren av konservatismen?

Visst kan en del agera, men alla bör bidra (läs=betala).

The very same. Irändaren Edmund Burke, 1729-1797.

Och japp, någon måste betala, men det låter ju som att denna insats skulle kunna vara förhållandevis billig. Som alltid behövs ju en "exit strategy" så dom som åker dit inte blir kvar i all tid och evighet. Det är väl där det krånglar lite.

/SSB
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad har hänt med SPLA? De har ju tidigare, ivf periodvis, framgångsrikt fört kriget.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Jag har svårt att tänka mig att man skulle kunna hitta på något utan FN:s stöd. Det skulle vara USA i såfall. Och det skulle nog inte betraktas som någonting annat än en ren aggression mot landet. Vad gäller trupp på andra håll ska det inte vara något hinder. Hur mycket folk har DK,Polen och Italien i Irak? Varsin bataljon? Har svårt att se att det skulle behövas mycket mer folk än motsvarande någon brigad (5-6000 man) för att stabilisera läget. Bara Nigeria har ju 1500 man som står och väntar på att bli insläppta. Resurserna finns....

Beträffande dk, polen och italien så menar jag mer att det är en politisk än en resursrelaterad fråga. Tror inte de vågar göra så mycket med tanke på hemmaopinion som snabbt kan vända.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Vad har hänt med SPLA? De har ju tidigare, ivf periodvis, framgångsrikt fört kriget.

De är splittrade och de som fortfarande för krig mot regeringen/Janjaweed milisen heter SLM/A (Sudan liberation army). Det är detta krig som de en miljon flyktingarna i Darfur flyr ifrån
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Beträffande dk, polen och italien så menar jag mer att det är en politisk än en resursrelaterad fråga. Tror inte de vågar göra så mycket med tanke på hemmaopinion som snabbt kan vända.

Det är ju därför FN måste leda det hela. Vem kan göra fel i att stödja en fredsoperation under FN-flagg?

Vad gäller UK så är det de som har skrikit högst om en militär intervention. När regeringen i Khartoum meddelade att man kommer slå tillbaka alla såna försök oavsett om de är under FN-flagg eller inte så lugnade man sig dock.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Det är ju därför FN måste leda det hela. Vem kan göra fel i att stödja en fredsoperation under FN-flagg?

Ja, men nu kommer ju inte fn göra något så som jag förstod det så diskuterade vi nu huruvida någon annan kunde göra något. Vi kan lugnt räkna bort US och UN.

Det bästa vore så klart om UN skickade trupp, alternativt om US planterade bombmattor när de ändå är på väg någon annanstans. (Ironi)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Ja, men nu kommer ju inte fn göra något så som jag förstod det så diskuterade vi nu huruvida någon annan kunde göra något. Vi kan lugnt räkna bort US och UN.

Det bästa vore så klart om UN skickade trupp, alternativt om US planterade bombmattor när de ändå är på väg någon annanstans. (Ironi)

Det blir genast knepigare. Ska EU göra samma sak som man fördömt USA för att göra? Dessutom är som sagt risken för att det går överstyr betydligt större om man inte har FN i ryggen.

Jag hoppas verkligen inte att vi lugnt kan räkna bort FN.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top