Dark waters

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Phjuhhhh.

Såg precis Dokumentären/filmatiseringen av hur Dupont en av världens största kemi jättar döljer att mäniskor dör sedan 60 talet och får cancer av teflon.

I 20 år stred en advokat mot Dupont bara för att få ett erkännande att teflon i så små mängder som 1 miljarder ger cancer.

Ämnet heter POFA och det finns 600 syskon kemikalier i plast i smink i mat i ja allt nästan.

Alla dessa 600 kemikalier är oreglerad och det finns inga gränsvärden hur mycket man får ha i sig innan det är skadligt.

Från 1995 har Dupont bestridit sin egna forskning i domstol som visar cancer, missbildningar, och en del annat att detta är arbets dokument och inte bevis.

Det sjuka är att hela mänskligheten är exponerad av C-8/ Teflon 99% av alla människor har teflon i blodet och iprincip allt annat i naturen med.

Dessutom har Dupont betalat skadestånd till drygt 3000 personer i USA på 670 millioner dollar för exponering av teflon, rättegångar fortsätter då Bara Dupont Tjänar 1 miliard om året på enbart Teflon.

När en teflon stekpanna blir varm nog går C-8 IN I Maten som vi äter men bara om det blir varmt nog.

Jag slängde stekpannorna och ungsformarna före jag skrev detta o köper nya stekpannor i gjutgärns o ungsformarna i keramik eller glas.

Fan detta liknar när mejerier blandade melamin(plast) i mjölk för några år sedan. Eller när dom blandar glycol i vin som är godkänt att göra..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Bra. Plaster verkar vara skit.
Det här är typiskt sådant som vi borde belysa och arbeta mer med istf tex koldioxid. Resurserna är ju som vi alla vet begränsade.

Fanns tidigare en dokumentär på svtplay om teflon som var bra. Hittar den inte nu, kanske är borttagen.

Gjutjärn och kolstål är det som gäller för stekpannor. Matlådor i glas/rostfritt stål. Och tyvärr inga goretexkläder.
Nu har jag inga barn i småbarnsåldern men plastleksaker hade inte kommit innanför min dörr.

Lästips som jag haft i historiken sedan tidigare.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-...er/Organiska-miljogifter/Perfluorerade-amnen/
https://www.etc.se/klimat/hur-giftig-ar-din-stekpanna
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/forskare-har-hittat-plast-dricksvatten-hela-varlden/
https://www.naturskyddsforeningen.se/10hogfluoreradetips

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, att få i sig teflon är skit!

Jag äger själv ingen Teflonpanna, men, det är som sagt bara vid en kraftig överhettning av en teflonpanna som skiten släpper, eller om man har en teflonpanna som börjar flaga...

Det är lite av en hysteri kring det här, dom som har drabbats har ofta jobbat med teflon och fått i sig enorma doser.
Teflon är inte farligare än till exempel Asbest, dvs alla har vi utsatts för det i varierande grad, men väldigt få i sådana doser att det är skadligt.

Jag däremot som bytte bromsband på Scania (som länge hade dispens för asbestbelägg) har nog fått i mig rejält, I synnerhet som Asbesthygienen på firman där jag jobbade var under all kritik, vi hade ett asbestrum där vi nitade om beläggen på bromsskorna, med några utsug, rummet städades ibland av verkmästaren genom att dammet blåstes av bänken med tryckluft.

När man hade nitat loss dom gamla beläggen slipades bromsskon ren med sandpappersrulle så att dom nya beläggen skulle fästa bra, och dammet blåstes bort...

Är jag då för ett förbud av teflon? Ja, i matlagning, men i många andra fall är teflon jättebra...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
6 of the Most Common Endocrine Disruptors—and How to Avoid Them
https://goop.com/beauty/personal-ca...n-endocrine-disruptors-and-how-to-avoid-them/
PFAS chemicals

The family of fluorinated compounds known as PFAS chemicals includes more than 4,700 chemicals, some linked to cancer, thyroid disease, weakened immunity, and developmental defects, and others whose health effects are unknown. These nonstick, waterproof, grease-resistant chemicals are used to make cookware, waterproof clothing, coatings on upholstered furniture and carpeting, and food packaging. According to the Centers for Disease Control and Prevention, PFAS chemicals are found in the blood of nearly all Americans tested.

Drinking water is one of the most common sources of exposure to PFAS chemicals. They could contaminate the drinking water of as many as 110 million Americans nationwide. EWG’s interactive map shows areas of known contamination.

Here’s how to avoid PFAS chemicals:

Buy a water filter to remove or reduce PFAS chemicals from your tap water. Reverse osmosis is the best bet to filter out PFAS chemicals. EWG’s Water Filter Buying Guide provides information on the different types of water filters and the contaminants they remove.

Avoid brands like Teflon, Scotchgard, Stainmaster, Polartec, or Gore-Tex.

Skip the optional stain-repellent treatment on new carpets and furniture. Many of these coatings are made with PFAS chemicals.

Cut back on fast food, which often comes in PFAS-treated wrappers and food packaging.

Pop popcorn on a stovetop. Microwaveable popcorn bags are usually coated with PFAS chemicals on the inside.

Do not use nonstick pans and kitchen utensils that are manufactured with PFAS chemicals.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Drabbats av vad?

Det är ju just att det inte är skador som drabbar en akut likt ett benbrott som är det problematiska.

Drabbad av att få i sig för höga halter.

Vi har alla Arsenik, Bly och Kvicksilver i blodet också, vi får dagligen i oss mer från tex dricksvatten.
Det betyder dock inte att man kommer att dö av det, det betyder att vissa ämnen deponeras i kroppen, och byggs sakta upp, men oftast hinner man dö av annat...

Visst, det var ju helt OK att man slutade med bly i dricksvattenledningar, konservburkar och grytor och kastruller, vi kanske ska sluta med teflon i vissa saker också, men både bly och teflon har sina användningsområden, och på samma sätt som jag inte äter blybatterier så låter jag bli att äta GoreTex jackor...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Drabbad av att få i sig för höga halter.

Vi har alla Arsenik, Bly och Kvicksilver i blodet också, vi får dagligen i oss mer från tex dricksvatten.

Det betyder dock inte att man kommer att dö av det, det betyder att vissa ämnen deponeras i kroppen, och byggs sakta upp, men oftast hinner man dö av annat...

Ok men då pratar vi akut överexponering och inte långtidsexponering av låga halter?

Att man inte dör av det skulle väl vara bra men om det leder tex till metabola eller autoimmuna sjukdomar eller bara sämre välmående och välbefinnande rent allmänt via fysiologiska mekanismer så låter det inte så kul.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ok men då pratar vi akut överexponering och inte långtidsexponering av låga halter?

Att man inte dör av det skulle väl vara bra men om det leder tex till metabola eller autoimmuno sjukdomar eller bara sämre välmående och välbefinnande rent allmänt via fysiologiska mekanismer så låter det inte så kul.

Alla dessa ämnen orsakar " sämre välmående och välbefinnande rent allmänt via fysiologiska mekanismer" vid tillräckligt höga (men icke dödliga) koncentrationer...
(och byggs det upp i kroppen är det väl en långtidsexponering?)
Det finns säkert tusentals andra oupptäckta ämnen som gör samma sak, man behöver inte vara livrädd för allt här i världen, men man kan ju ändå vara försiktig...

För en massa år sen skulle man ju kasta bort alla aluminiumgrytor, för dom var skadliga på något sätt, jag kan inte riktigt minnas hur....
Men jag har kvar några, tror jag, jag minns inte...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag använder fortfarande aluminiumfolie, det jag hänvisade till var att aluminiumgrytor påverkade minnet.

Ska man undvika allt som kan tänkas vara skadligt så blir det vadmalskläder och näverskor med mossa i, och det tycker jag känns jobbigt....

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Som det inte vore nog med corona, nu ska vi vara livrädda för teflon också.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
För oss papegojägare är det känt sedan länge. https://www.petcoach.co/article/teflon-toxicity-ptfe-toxicosis-in-birds-signs-and-preventio/
Många fåglar som dött av att vara med vid matlagning. Jag kör fortfarande med teflonpannor, dock får pippin sitta kvar i buren i ett annat rum när de används. Är inte särskilt orolig för min egen del. Jag tänker att om EU försöker förbjuda kanelbullar så hade de också försökt förbjuda teflonpannor om det är farligt nog.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
För oss papegojägare är det känt sedan länge. https://www.petcoach.co/article/teflon-toxicity-ptfe-toxicosis-in-birds-signs-and-preventio/
Många fåglar som dött av att vara med vid matlagning. Jag kör fortfarande med teflonpannor, dock får pippin sitta kvar i buren i ett annat rum när de används. Är inte särskilt orolig för min egen del. Jag tänker att om EU försöker förbjuda kanelbullar så hade de också försökt förbjuda teflonpannor om det är farligt nog.

Det är ju ruggigt svårt att visa på att det är teflonet och inte någon annan av de miljoner faktorer som finns som är orsaken till att du får levercancer när du är 57.
Låg halt + lång tid gör det bökigt.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
För min del blev det iallafall soprent. Vi har haft tefal stekpanna i 3 år pga att sambon är lite svag av reumatism.

Men nu står det 2 nya gjutjärn pannor från Anders Petter A 1300 spänn i köket och vi använder inte alufolie annat än till kall mat.

Men varje sak som vi enkelt kan ta bort är ju inte av ondo helt klart.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Less man blir...

Dark Waters är ingen dokumentär. Det är en dramafilm "baserad på verkliga händelser".

Jag har ingen lust att spela djävulens advokat för DuPont eller någon annan, men man bör klargöra några saker:
* Att hälsofarliga kemikalier används i framställningen av ett ämne betyder inte att slutprodukten är hälsofarlig, eller vice versa.
* Dosen gör giftet. Alltid. Det är lönlöst att tala om vad som kan påvisas om man inte relaterar detta till vilka nivåer som leder till skador.
* Att det finns påvisbra halter av ett kroppsfrämmande ämne i blod eller vävnader hos människor eller djur betyder inte per automatik att människorna eller djuren tar skada av det kroppsfrämmande ämnet. Inom analytisk kemi finns extremt känsliga metoder som kan detektera ämnen på nivåer som ligger långt ifrån vad som någonsin ger skador.
* Teflon och liknande material är godkända för användning i matutrustning av hälsomyndigheterna hos i princip alla länder på jorden. Det är inget godkännande som skett utan vidare, och jag vågar påstå att expertisen och kunnandet hos dessa myndigheter med råge överstiger både Hollywood och diverse självutnämnda hälsoexperter.
* Teflon har använts i stekpannor och kastruller i över 70 år. Hittills utan att det går koppla till några skadliga effekter vid vardaglig användning.

Vill ni slänga ut era teflonpannor så gör det, men gör det då av rätt anledningar. Kanske den blivit repad eller överhettad eller skev, men om ni slänger ut dem för att ni är rädda för teflonet gör ni en tankevurpa. Visst är det viktigt att vara rädd om hälsan, men börja i rätt ände: Mindre fett. Mindre kött. Rimligare portioner. Motionera mera.
Där gör ni nåt för hälsan som är bra myckte nyttigare än att eliminera teflon.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mindre fett. Mindre kött. Rimligare portioner. Motionera mera.

Ända hit ner upplevdes du som en trevlig prick... :gnissla

Jag har börjat motionera, mot min vilja, för att jag har blivit hundvakt.

Men fläsk stekt i smör med en gräddig löksås hör till livets nödtorft, och det går inte att äta rimliga portioner av det....

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Men för helv....

Hur många av er kan något om Toxikologi? Miljökemi? Några högre studier över huvud taget inom området?

Vi är helt eniga om att Dupont är ett bolag helt utan skrupler och deras track record gällande miljö och hälsa är en katastrof. Därifrån till vad som sägs om Teflon är resan v ä l d i g t lång.

Frågan började med hälsorisker kring PFOS (Perfluoroktansulfonater). De har erkänt dåliga miljöegenskaper och sprids relativt lätt i naturen. Delvis pga att den stora användningen var i brandskum och flitigt använt av militären. När man i Sverige anklagar skidåkarnas valla som en källa till PFAS (vi kommer dit) samtidigt som brandkåren har träningsområde vid samma skog sedan 50 år så silar man mygg och sväljer kameler.

PFOS ingår i en större grupp av kemikalier, kallade PFAS (Perfluoroalkylsulfonater). Här ingår Teflon som en långkedjad molekyl, vilket förhindrar spridningen jämfört med kortkedjade PFAS. Användningen varierar stort men de används i allt från brandskydd, impregnering, gore-tex, livsmedelsförpackningar etc.

Gällande hälsa som finns riskerna kopplade till vissa PFOS-ämnen, främst när de hittas i hög koncentration i vatten, vilket oftast beror på avrinning av brandskum. Teflon är harmlöst och tror du att ditt mående blivit bättre av att ta bort teflonpannan ur hemmet så rekommenderar jag elallergi som nästa steg, att maten däremot smakar bättre i gjutjärn håller jag med om.

Kemikalieinspektionen har en bra sammanfattning. Läs gärna.

https://www.kemi.se/kemiska-amnen-och-material/hogfluorerade-amnen---pfas

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är som med isocyanater. Som snabblim och epoxi. Inte festligt, en när de härdat/oxiderat klart, inte samma sak.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Precis så, att vi just inte vet. Vad händer vid lågexponering över 30-års tid?

Innan man vet om ett ämne är farligt, vilket angreppssätt är rimlig att ha?
https://www.naturvardsverket.se/Sa-...er/Organiska-miljogifter/Perfluorerade-amnen/
•PFOS (perfluoroktansulfonat) har allvarliga effekter på hälsa och miljö. Det är sedan 2008, med vissa undantag, förbjudna i kemiska produkter och varor inom EU. Dessvärre har flera av de ämnen som använts för att ersätta PFOS visat sig ha liknande negativa effekter för hälsa och miljö.
•PFOA (perfluoroktansyra) är reproduktionsstörande och misstänks vara cancerframkallande för människa. PFOA blir förbjudet inom EU år under 2020.

Ett ämne som förbjuds 2008 eller 2020 är farligt även innan 2008 eller 2020.

Vad ursäktar man sig med till dessa krakar?
https://sverigesradio.se/artikel/6676456
https://sverigesradio.se/artikel/6676866

Jag skulle vilja tro att artegen föda ffa är den föda som är rimlig att äta(obs att jag inte definierar vad artegen föda är). Processad skräpmat och mat som är besprutad med insektsmedel, ogräsmedel, medel mot svamp & mögel osv känns som bra att undvika i den mån det går - inte för att råvaran/livsmedlet nödvändigtvis är av dålig kvalitet i sig utan mer map kemikalierna man får på köpet som atrazin tex(numera förbjudet i EU).

(Animaliskt) fett och animalier är bra och ger nutrienter i den form som ger bäst biotillgänglighet/upptag(retinol istf karotenoider, hemjärn istf icke-hemjärn, DHA/EPA istf ALA tex). På köpet slipper man också en del antinutrienter.

Det är inte direkt så att moder natur evolverat oss till att kunna hitta/äta olivolja, avokado, ruccola, potatis, ananas och chiafrön vintertid i norden i större omfattning.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Gällande hälsa som finns riskerna kopplade till vissa PFOS-ämnen, främst när de hittas i hög koncentration i vatten, vilket oftast beror på avrinning av brandskum. Teflon är harmlöst och tror du att ditt mående blivit bättre av att ta bort teflonpannan ur hemmet så rekommenderar jag elallergi som nästa steg, att maten däremot smakar bättre i gjutjärn håller jag med om.

Kemikalieinspektionen har en bra sammanfattning. Läs gärna.

https://www.kemi.se/kemiska-amnen-och-material/hogfluorerade-amnen---pfas

Tror?
Om det kanske är bättre sett till mitt långsiktiga välmående så är det iaf för mig ingen större uppoffring att steka i gjutjärn istf teflon eller att byta ut plastmatlådan till en i glas. Inte värre än så.

Bra läsning från länken, tack.
Effekter på hälsa
För ett fåtal PFAS finns det belägg för att ämnena är skadliga för hälsan. Till exempel är PFOS, PFOA och PFNA klassificerade som reproduktionsstörande och misstänkt cancerframkallande. För flertalet PFAS-ämnen saknas dock kunskap om deras effekter på hälsan, men det finns starka skäl att betrakta alla PFAS som hälsoskadliga.

De studier som har gjorts om hälsoeffekter av PFAS är till största delen experimentella studier gjorda på djur. I studier på däggdjur är det vanligt att se effekter på levern, blodfetter, sköldkörtelhormon, immunförsvaret och fortplantningen. Andra effekter som observerats för enskilda PFAS-ämnen är uppkomst av tumörer och utveckling av bröstkörtlar. Fler studier behövs för att kunna fastställa om resultaten är relevanta även för människor.

Vissa observationsstudier har också gjorts på grupper av människor som har fått i sig höga halter av PFAS på grund av lokalt förorenat vatten. De studierna har visat ett samband mellan ökade halter av PFOS eller PFOA i blodet och försämrat immunförsvar. Forskare har även observerat samband mellan ökade blodhalter av PFOA och påverkan på levern och på kolesterolvärden. Påverkan på födelsevikten hos nyfödda barn har också observerats.

Edit.
Denna tycke jag var informativ i sammanhanget.
https://ki.se/forskning/fler-kemikalier-i-vardagen-barnen-mest-utsatta
Allt mer forskning pekar nu på att kemikalier som tidigare ansetts riskfria och spridits fritt kan påverka utvecklingen i fosterlivet och ge långsiktiga hälsoeffekter.

En annan svaghet är att reglerna är utformade utifrån traditionella toxikologiska principer där en toxisk dos identifieras och sedan antas en lägre dos vara säker, en så kallad tröskeldos. För de kemiska föreningar som kallas hormonstörande gäller kanske inte denna princip. Speciellt under väldigt känsliga utvecklingsfaser, som till exempel när könsorganen anläggs eller när hjärnas nervceller knyts ihop, kan det räcka med väldigt små mängder för att de ska orsaka skador. Men här är forskarna inte riktigt överens.

– Toxikologi bygger på tröskeleffekter, men det gör inte endokrinologi, det finns ingen tröskeleffekt i ett redan välreglerat aktivt hormonellt system i kroppen, säger endokrinologen Olle Söder.

– Vi har haft lite olika syn på effekten av låga doser. Toxikologer har debatterat ganska länge om det kan förekomma andra effekter vid låga doser som inte kan förutses från högre doser i djurförsök. Det stämmer inte överens med hur toxikologer traditionellt har kommit fram till vilken exponering som är säker för människor. Och de flesta toxikologer är inte experter på endokrinologi så hormonstörande kemikalier är ett område där det är bra att olika discipliner samverkar för att man ska komma lite längre, säger toxikologen Annika Hanberg.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...