Datalagringslagen + FRA + Ipred...wtf? Vad händer?

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Problemet med alla de där lagarna är väl att det är EU-direktiv, spelar nog inte så stor roll vilka som sitter vid makten i Sverige.

FRA lagen är ett helt Svenskt pahitt.
Och bade med datalagringslagen och IPRED gar man ju mycket längre än vad som krävs i direktiven.

Att skylla pa EU är fegt och ett sätt för fega poiltiker att slippa ta ansvar för sina beslut. Man kan faktiskt be dom dra at helvete. Ingen av dom där lagarna behövs.

Piratpartiet FTW!!!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Läst igenom Piratpartiets egna hemsida nu, diversa andra sidor och bloggar... Dom verkar faktiskt rätt vettiga, MEN... finns inte en chans att jag tänker kalla mig "Pirat" eller gå med i Piratpartiet.

att vara pirat ÄR NÅGOT NEGATIVT, och pirat (historiskt sett) värderar inte integritet, skyddar inte några grundlagar eller ens värnar om samhället...

Smartare copy (ordval), bättre image och profil så skulle "Piratpartiet" kunna vara mycket större än vad det är.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Läst igenom Piratpartiets egna hemsida nu, diversa andra sidor och bloggar... Dom verkar faktiskt rätt vettiga, MEN... finns inte en chans att jag tänker kalla mig "Pirat" eller gå med i Piratpartiet.

Behöver ju inte gå med i partiet för att rösta på dom.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Då tycker jag det är tio gånger jävligare att en laglig download ska behöva kosta 99kr för ett album och 9.90kr för en enda låt*.

Ska man göra en CD så är det iaf en process som innefattar en del steg. Från studion så gör man en master som sedan ligger till grunden för en glasmaster. Glasmastern används till pressningen av skivan. Därefter ska skivan aluminiseras, skyddslackas och få ett tryck. Sedan ska man ha någon slags omslag som ska tryckas efter att t.ex. en fotograf har tagit bilder och en grafiknisse har skött layout och grejer innan det packas med skivan i ett fodral. Därefter ska de färdiga skivorna skickas ut till affärerna där de packas upp av någon som jobbar i butiken.

En data-fil kan man i stort sett ta direkt från studion till nedladdningstjänsten och vidare till konsumenten. Utan några stora material eller distributionskostnader.

*) Priser från CDON.
det har du helt rätt i,har ingen koll på vad legala download kostar men dyrt ska det vara tydligen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Behöver ju inte gå med i partiet för att rösta på dom.

Sant, och en röst på dom från min sida kan nog ske, fast i ärlighetens namn mest för att övriga partier idag känns så fel/distanserade, mer än att piratpartiet känns tillräckligt seriösa.

Men framförallt skulle jag vilja att dom omarbetade sin image och grafiska profil, det skulle gynna dom och deras egentliga mål ordentligt. Det namn dom har idag gör det ju onödigt lätt båda för andra politiker och allmänheten att tro att dom bara består utav folk under 18 som aldrig på något sätt vill betala för sig.

http://blogg.frihetfildelningfeminism.se/2008/12/dags-fr-datalagring.html
Det är ju nästan material till en komedi-sketch... fast i verkligheten och utav en minister med makt, ska man skratta eller gråta!?

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Men framförallt skulle jag vilja att dom omarbetade sin image och grafiska profil, det skulle gynna dom och deras egentliga mål ordentligt. Det namn dom har idag gör det ju onödigt lätt båda för andra politiker och allmänheten att tro att dom bara består utav folk under 18 som aldrig på något sätt vill betala för sig.

Ja, jag håller med. Jag tycker också dom ska byta namn. Tror dom hade kunnat tjäna många röster på det.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Håller med många som sagt de förut,
De använder de enkla argumentet att lagen är till för att stoppa snor ungar från att sno upphovsskyddat matrial. OK thats fine men att släppa lagen lös till privata indrivar företag. skivbolagen kan ju sluta göra skivor bara släppa dem direkt på piratebay och istället kräva 20k för en nedladdadskiva. De skrattar nog hela vägen till banken.

debatten har sin fokus på om de är ok att ladda ner eller inte. Denna lag kommer betyda sååå mycket mera. de handlar om att jag inte vill att dreamworks ska ha någon data tönt spana igenom mina privat bilder dokument filmer som jag har på data.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Skriver alla bomb, spränga, ladda ner, pirat eller piratebay i sin signatur, på alla forum dom är med i så får dom lite att traggla igenom :D

Mycket av det här loggas ju redan. Alla telebolag sparar ju exakt vem som ringer till vem, när och hur länge, annars kan dom ju inte skicka ut räkningar. Men resten, att spara mail mm, existerar ju inte.
Hur kommer det att funka om jag har en tex amerikansk webmail, ska dom scanna allt jag skickar då, och kolla ifall jag använde min webmail och spara det? :va
Jävla idioti är det iaf! :mad:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
IPRED är en menlös lag som inte kommer förändra ett skit. Skivbolagen kommer utnyttja denna till att pressa folk som inte vågar säga nej på pengar. Fildelningen kommer att fortsätta precis som förut men med mer kryptering och mindre öppenhet.
FRA är det som är farligt. Regeringen vill ha rätt till full insyn i våra liv. Varför då? Det föreligger ingen hotbild mot Sverige och det lär inte göra det så länge vi trappar upp stödet till Olagliga krig. De luras och alla vet om det.
Nä, bort med dessa jävla idioter som sitter i riksdagen och säger ja. Vi behöver politiker som har lite mod att säga nej när felaktiga lagförslag dyker upp.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
IPRED är en menlös lag som inte kommer förändra ett skit. Skivbolagen kommer utnyttja denna till att pressa folk som inte vågar säga nej på pengar. Fildelningen kommer att fortsätta precis som förut men med mer kryptering och mindre öppenhet.
FRA är det som är farligt. Regeringen vill ha rätt till full insyn i våra liv. Varför då? Det föreligger ingen hotbild mot Sverige och det lär inte göra det så länge vi trappar upp stödet till Olagliga krig. De luras och alla vet om det.
Nä, bort med dessa jävla idioter som sitter i riksdagen och säger ja. Vi behöver politiker som har lite mod att säga nej när felaktiga lagförslag dyker upp.

"Fördelen" med FRA-lagen jämfört med datalagringslagen och IPRED är ju att FRA åtminstone inte har som huvudsaklig uppgift att spana mot privatpersoner i vinstdrivande syfte så som IPRED handlar om.

Datalagringslagen är mest tokig i formen av att spara allas kommunikation i 2 år helt utan syfte annat än att du kan tänkas begå ett brott i framtiden och det då är bra att kunna se över dina samtal, sms och så vidare två år tillbaka i tiden. Luktar "pre crime" lång väg.

Samtidigt som dom driver igenom ovanstående lagar förfasas dom över att någon vill sätta upp en övervakningskamera på ett torg eller om kameran råkar vara vinklad så den filmar krogkön också. Det tyder på att dom verkligen inte fattar vad dom håller på med.

För att förtydliga vill jag ogärna ha kameror överallt, men det känns som en västanvind i form av integritetskränking jämfört med de tre lagarna ovan som skjutsas igenom hur som helst. Filma SSB promenerandes över ett torg är inte ok men att avlyssna SSB's mobilsamtal gåendes över sagda torg är ok. :va

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
SSB;3947764 Datalagringslagen är mest tokig i formen av att spara allas kommunikation i 2 år helt utan syfte annat än att du kan tänkas begå ett brott i framtiden och det då är bra att kunna se över dina samtal skrev:
Fast nu är det ju inte kommunikationen som ska sparas. Ingen kommer lyssna på dina samtal i smyg eller läsa dina sms.

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Fast nu är det ju inte kommunikationen som ska sparas. Ingen kommer lyssna på dina samtal i smyg eller läsa dina sms.

Nä, datalagringen är ju bara vem du kommunicerat med, var och när. Kombinera med FRA så får dom innehållet också.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Sverige är ett entreprenörfientligt, bakåtsrävande vansinne vilket har levererat universums största skämt, arbetsgivaravgiften.

Jag planerar härmed att överge detta sjunkande sosseskepp och emigrera till djuvnaited states of america land of the frij snarast.

Kan bara rekomendera att du jämför statens rättigheter för ditt privatliv mellan länderna om det är något du stör dig på.

Förövrigt så kommer inget som kommer från Piratpartiet att tagas på allvar sålänge de har ett sådant namn oavsett vad de kommer med för tänkvärda uttalande.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...