Datanörd! Se hit! Jobb i sikte

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Du skojar.

Här snackar vi Motorcyklar och Datorer inte Smink och Hestar.

Hur skall man tolka det?

Datorer Motorcyklar = Manliga intressesfärer
Hästar och Smink = Kvinnosysslor

Jag vill nog påstå att om dom vill få en kompetent datavetare att bosätta sig i dalarna, med vad man får förmoda, lägre lön än stockholmssnittet; då borde man söka bland båda könen för att öka chanserna att lyckas.:)

I övrigt kan det vara intressant att reda ut könsroller och fördomar.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Att kunna tackla fördomar och viss "gubbighet" är nog tyvärr en förutsättning för att lyckas i en sån här organisation. Det är inget SMC åstadkommit och faktum är att könsfördelningen på kansliet väger över åt det kvinnliga hållet så problemet är inte speciellt relevant.

Chefen är dessutom en "galen dansk" så lite språktolerans skadar inte heller.
Lunarmode on: Om vI hAde fuLl KomPetEnS SkuLLe Vi iNTe söKa efTer nY perSONal, ELLer Hur? StaVA sOM eN NúRd göR Man BarA oM maN äR En!
Lunarmode off:

/HW

Ps. Glömde vi skriva att man skall ha humor också?
Edit ps2(haha): Datanörd med "a" är inte helt fel då mycket av jobbet på kansliet handlar om medlemsservice i medlemsregistret. Det innebär hantering av just "DATA", inte datorer.

Last edited:

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Ej i prioritetsordning:

1) Polymertekniskt bevandrad
2) Administrativt orienterad
3) Van vid att leda folk
4) Ärlig
5) Driftig
6) Noggrann
7) Teknisk skolbakgrund (räcker med gymnasienivå)
8) Hög stresströskel
9) Positivt inställd till livet
10) Hög arbetsmoral
11) Teamspelare

/D.

Anställl mig!!! Vart ska jag skicka CV? :yoparty

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Tjejer ej välkomna?

Eller fick du totalt ****** då du skulle beskriva kvalifikationerna?

Trodde SMC satte ribban högre...

Var står det att tjejer inte är välkomna? Jag tycker det verkar vara du som har fördomar!
Tror du själv att han menade att tjejer inte är välkomna att söka? :rolleyes:

Jag har då aldrig blivit negativt bemött av SMC för att jag råkarar vara tjej, snarare tvärtom!

PS. Jag är IT-chef, gillar motorcyklar, datorer, hästar OCH smink! :p

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Var står det att tjejer inte är välkomna? Jag tycker det verkar vara du som har fördomar!

Jag har då aldrig blivit negativt bemött av SMC för att jag råkarar vara tjej, snarare tvärtom!

:hihi :tummenupp

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Var står det att tjejer inte är välkomna?

"Det vi i första hand söker är en datanörd , en person med enorm datorvana som hanterar alla nya programvaror, kollar internet till frukostmackan, läser tidningen på nätet, msn:ar med flickvännen när båda ligger i sängen osv tills tjejen helt enkelt: "

OK då, killar och flator! :fakta

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt

IT-chef, gud så 98

Dr.Bike

Guest

Sant.
Tjejer blir alltsomoftast positivt särbehandlade, enligt den nya tidsandan.
Kvotering hette det förr...

IT-chef? Vad innebär det?
Berätta?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
"Det vi i första hand söker är en datanörd , en person med enorm datorvana som hanterar alla nya programvaror, kollar internet till frukostmackan, läser tidningen på nätet, msn:ar med flickvännen när båda ligger i sängen osv tills tjejen helt enkelt: "

OK då, killar och flator! :fakta

Fan, de bokstavstrogna utan humor missade ju den klart allvarligaste diskrimineringen. Ingen som äter fil till frukost är kvalificerad!

Dessutom vet väl alla att en sann datornörd inte rör MSN utan fortfarande kör uteslutande ICQ. Och har ett UIN under miljonen. :D

MC Doktorn

Guest
Sant.
Tjejer blir alltsomoftast positivt särbehandlade, enligt den nya tidsandan.
Kvotering hette det förr...

IT-chef? Vad innebär det?
Berätta?

chef är någon som leder en grupp eller en rörelse, antar att du är chef över din rörelse.

En städare eller bankdirektör kan vara chef.

Kvotering :D

Men vad betalar dom ?

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Kan säga att det är rejäl brist på bra folk överallt just nu, letar just nu efter totalt 5 personer till olika positioner med löner från 22000-40000 sek/månad och jag hittar inte en som är helt rätt....
/D.
Du kan gärna PM'a mig om det är i HBG, jag jagar nytt jobb :D

R1-TheOnlyReal

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
R1 2008
Det vi i första hand söker är en datanörd :skitdator , en person med enorm datorvana som hanterar alla nya programvaror, kollar internet till frukostmackan, läser tidningen på nätet, msn:ar med flickvännen när båda ligger i sängen osv tills tjejen helt enkelt: :argpådato

Har man dessutom erfarenhet av ekonomisystem, databaser, webbutveckling, php, mysql, sql, exchange, sharepoint :va och kan se fördelar och nackdelar med respektive system osv... ja fan vet

Ja känner till problemet med kompetensbrist.
Detta gäller även inom bygg & snickeribranschen.

När jag skulle renovera huset så sökter jag efter en hantverkare som först kunde
dra nya rör i hela huset, sedan dra om lite elkablar, sedan lägga nya golv och sedan måla om några rum. Till sist så skulle denna helst också asfaltera om garaguppfarten.

Ett stort plus vore också om denna person var född med ett verktygsbälte kring midjan så denna vet vad han syslar med.

Jag hittade inte en jäkel som kunde hjäla mig med detta. Skandal !!!

Dr.Bike

Guest
chef är någon som leder en grupp eller en rörelse, antar att du är chef över din rörelse.

En städare eller bankdirektör kan vara chef.

Kvotering :D

Men vad betalar dom ?

Jotack - chef vet jag vad det är, jag skulle eg. bara frågat vad IT är.
För jag tror nog det finns lika många def. på det som det finns medlemmar på SH.
Ställ upp ett gäng datorer och gör nåt. Är det IT?
Så var det på Birgerssons tid iaf, och hade man sen ett dot-com i företagsnamnet så kunde värderingen av aktierna vara 1 000 000:1
Så vad är IT? Egentligen.

Många skulle nog säga att jag jobbar på ett IT-företag, men jag ryser vid bara tanken ;)

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag tror inte ni skall hänga Wheeliegirl för att hennes titel är IT-Chef. Hade hon varit VD eller styrelseordförande kanske hon jobbat med att sätta bättre titlar på chefernas positioner.

Men vänta lite,,,, handlade inte den här tråden om något annat? Jo just det, jobba på smc, med motorcyklar osv.,... Tyvärr verkar ju sporthoj.com med sina tusentals medlemmar inte vara rätt ställe att leta på om man vill hitta någon seriös som man törs anställa...

/HW

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Men vänta lite,,,, handlade inte den här tråden om något annat? Jo just det, jobba på smc, med motorcyklar osv.,... Tyvärr verkar ju sporthoj.com med sina tusentals medlemmar inte vara rätt ställe att leta på om man vill hitta någon seriös som man törs anställa...

/HW

En fråga, hur fast är det att anställningen är i Borlänge?
Går det å sitta någon annanstans ... typ i Sthlm?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...