Dator som hänger sig

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
cRoC skrev:
Om han inte har klockat upp den, lär han knappast behöva klocka ner den.
Som sagt. Min kompis köpte ett uppgraderingspaket på komplett med en amd processor, och han var tvungen att klocka ner processorn för att det skulle fungera... Han bytte dessutom nätagget till ett 400W.

Han kör nu 300MHz under "orginal"hastighet

Henken

Guest
Tja igen. Många tips & det tackar jag för. Gick in i Bios:en för att klocka ner processorn för att testa men jag är lite osäker på vad som är vad. Fanns en "CPU clock" som stod på 133. Är det den man ska ändra till lägre tal & hur mkt bör man ändra isåfall?

Rätt kul med problem för man tvingas lära sig saker. Tråkigt med problem som nån annan tar betalt för att fixa

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Du kan klocka ner till godtyckligt värde. Neråt är det ingen fara. Uppåt är värre.
Hur många watt ligger ditt nätaggregat? AMD är lite strömkrävande.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Henken skrev:
Tja igen. Många tips & det tackar jag för. Gick in i Bios:en för att klocka ner processorn för att testa men jag är lite osäker på vad som är vad. Fanns en "CPU clock" som stod på 133. Är det den man ska ändra till lägre tal & hur mkt bör man ändra isåfall?

Rätt kul med problem för man tvingas lära sig saker. Tråkigt med problem som nån annan tar betalt för att fixa

Du kanske inte riktigt förstår vad folket här ber dig att göra. När du "klockar ner" datorn så sänker du processorns hastighet. DVS du köper en dyr sak, och sedan ändrar så den blir sämre. Tycker du det verkar rimligt? Be någon kunnig komma hem till dig och kika på det. Jag tror det är nåt fel på minnena.

Henken

Guest
Problemet består. Har 2 hårddiskar, en gammal & en ny...kopplade ur den gamla men datorn hängde sig ändå. Allt är nytt i och med detta uppgraderingspaketet, förutom ena hårddisken. Kanske ska testa intallera om XP :va

Edit:Ska kolla nätagget också...
Edit2: Klocka ner processorn gav inget.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
JApp, installera om XP, när jag har bytte mitt moderkort, så var jag tvungen at tinstallera om XP, för då startade inte en Windows, Med så många bytta saker så bör du installera om XP.

Annars då, har du installerat CD skivan som följde med moderkortet.....
Har du den nyaste BIOS versionen
Vad har du för märke på moderkortet, har du ett ABIT så ta hem flashmenu från deras hemsida, så sköter de programmet om uppdateringen av BIOS med hjälp av en knapptryckning

Henken

Guest
R1 Uffe skrev:
JApp, installera om XP, när jag har bytte mitt moderkort, så var jag tvungen at tinstallera om XP, för då startade inte en Windows, Med så många bytta saker så bör du installera om XP.

Annars då, har du installerat CD skivan som följde med moderkortet.....
Har du den nyaste BIOS versionen
Vad har du för märke på moderkortet, har du ett ABIT så ta hem flashmenu från deras hemsida, så sköter de programmet om uppdateringen av BIOS med hjälp av en knapptryckning

Jag hade win 98 innan så jag passade på att byta upp mig till XP, eller ner. CD-skivan som följde med är installerad. Jag har ett Epox modekort, kanske ska ta en koll på deras hemsida. Håller på att köra med olika saker urkopplade för att se om problemet ligger där...just nu diskettstationen :banana

Edit: Vilken trafikskola jobabr du på? Den längst Sundsgatan eller?

tricky

Guest
Tjenare du jag känner igen problemet som du har att datorn antingen hänger sig eller bara startar om!
Mitt problem berodde på ett trådlöst nätverkskort som inte pallade trycket, det blev för varmt.........hur dumt det än låter, trodde också att det var en massa andra problem men det var det inte!
Låter inte som om din dator blir för varm för då skulle den varnat i uppstarten tycker jag. Nä jag tror att du har en hårdvara som ligger o gnager någonstans, prova att ta ut allt i burken o sen sätt i en o en i taget o kör i en timme o kolla hur det går. På så sätt tog jag reda på mitt problem!!!!!! LYCKA TILL DET E EN DJUNGEL!

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
SV 650
Matningen

Hej

Den här typen av problem kan du få om nätaggregatet inte är helt 100. Då stannar datorn varje gång du får en spänningsdipp. Har du möjlighet så låna ett bättre nätdel och testa med innan du ger dig in i BIOS och ändrar.

didjik

Guest
Har du inte installerat om Windows med det nya som du har i burken så brukar Windows bli lite lustigt. Så testa att installera ett nytt Windows.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM