Datorlåda

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ska köpa dator snart, montera själv är tanken. Hade tänkt lägga ca 6-7k på bara datorn. Fick en lista på bra skit enligt en polare med bra koll på läget. Enda jag inte greppar är varför jag ska köpa en separat datorlåda och separat nätagg för 1400.- istället för en komplett datorlåda med nätagg för 500-700.-. (ja, jag kan fråga polaren men han är i Shanghai och oinne på msn).

Polarens rekommendation:
Fractal Design Define R2

Corsair VX 450W 80+

Övriga datorn polaren rekommendera:

Moderkort: Gigabyte GA-P55-UD3

Processor: Core i5 750, 2.66GHz

Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3

Grafik: Gigabyte Radeon HD4650 1GB HDMI

Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ

DVD: Samsung DVD±RW 22X DL LS Retail

Tanken är att datorn ska klara det mesta utom spel, men gärna lite CAD, Illustrator och film.
Så har min polare klarat uppgiften bra eller bör man byta ut något?

Kan jag hitta billigare någonstans, 7100.- här? Gratis frakt hos dustinhome (student) och andra gratisfrakt erbjudanden finns så cherrypicking är ok.

Last edited:
En låda med kraft för 700 är sopor. Billigaste aggregatet du ska köpa är ett Corsair 400W som kostar 580 spänn från inet.se frakfritt för "sweclockers". Både 450 och 400 watt funkar med den där lågeffektsgrafikkortet. Vill du komma undan 2k billigare köper du kollektionen från i våras, t.ex. ett ga-g31m-es2l med en Q8300 och 2x2GB ddr2.

Det Anders sa. Låda + agg för 700 spänn är skräp och förslaget din polare gett är klockrent. Fractal Define R2 och Corsairs 400-500w är antagligen det bästa budgetköpen man kan göra. :tummenupp

Kan varmt rekommendera detta

Antec P182

Suveränt chassi, dämpar bra, smarta lösningar (bl.a. placeringen av nätagg och HD i ett separat utrymme), bra kvalitetskänsla. Lite dyrare kanske men värt det om man satsar på ett lite tystare bygge. :tummenupp

Vet ej hur de senare produkterna från Antec är (P183, P193), har bara byggt med P182.

En liten fråga på nästan samma ämne: hur vet man hur saftigt nätagg man behöver?

kolla specarna på framförallt grafikkortet, brukar stå på kartongerna.
det är dom som slukar stor del av energin.
Handlar man via nätet såser man tyvärr inte kartongen förens man har den i handen. Så då blir det till att kolla alla tillverkares hemsidor. :)

Thermaltake har en sida där man kan få en fingervisning om hur kraftigt nätagg man behöver.

http://www.thermaltake.outervision.com/Power
Enligt det där så verkar man klara sig långt med ett nätagg på 400-500W om man inte ska bygga något allt för extremt. :va

Någon som har Fractal Design Define R2 som kan komma med lite kritik, positiv som negativ?

Läste testen på Sweclockers men det kan ju alltid vara andra saker som man märker när man använt det ett tag.
Har ett Cooler Master Centurion 534 idag och är inte helt nöjd.
Ljudet från diskarna fortplantar sig ut i chassit och fronten/sidoplåten vibrerar ibland en del. Har försökt klistra på bitumenmattor men det hjälpte inte mycket.

Gillar utseendet på detta chassi men lite feedback är aldrig fel :tummenupp

Enligt det där så verkar man klara sig långt med ett nätagg på 400-500W om man inte ska bygga något allt för extremt. :va

Jupp, man behöver nog inte lika mycket kräm som folk tror.
Bara det är ett kvalitetsagg som levererar vad som lovas så klarar man sig långt med 450-550W.
Nästan viktigare att kolla hur många ampere som kan levereras på 12V-linorna.

Bara ett exempel.
Från Sapphire's hemsida ang.. Radeon 3650 HD, och det är ju inget värstingkort direkt:

"450Watt or greater power supply with 30Amps on 12 volt with 2x4 power connector recommanded. "

Om det verkligen behövs eller ej har jag inte en susning om.

För ett hd3650 krävs inga 30 ampere då det bara drar max 53 watt, dvs max 5 ampere.

Cpun som också tar från 12 volten vill ha ca 10 ampere för en hungrig Quad-core gör att 20 (äkta!) ampere räcker gott och väl. Däremot de nätaggregat som använder 2 x 15 A gör det VÄLDIGT svårt att få att räcka till eftersom du förmodligen inte kan välja vilken lina som ska användas till vad.

Jag använder "bibeln" @ http://forums.atomicmpc.com.au/index.php?showtopic=264

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back