Datorn går inte att stänga av

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
När jag ska stänga av datorn så gör jag som vanligt.. start , stäng av osv..
datorn slocknar och precis i slockningsögonblicket så klickar det till och den startar upp igen...

Har kollat så att inte starta om automatiskt i systemmappen är ibockat.
Har kollat i bios att inget i wake up är ställt på automatstart.
Har formaterat och det hjälpte inte heller..

Letat på google men hittar inget som passar in på detta.
Kör xp pro sp 2. Uppdaterat med allt som finns ...
Nån som har en aning va som e fel ?

Sölta

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2005
Hoj
Yamaha R1 -99
hmmm jadu, låter som moderkortet har fått fnatt. Konstigt att den bara börjat med det. Prova att ryck allt utom det nödvändigaste och se om det hjälper. Funkar inte det så kan du ju prova uppdatera biosen men tycker det ska inte behövas men ändå. Efter det så vetifasen, hmm testa annan nät del med om du har. Med andra ord, testa allt :argpådato

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Min dator gjorde så när nätagget var pajj, det ger en ojämn ström eller något..
Bra blev det efteråt iaf :)

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
oki. ja biosen har jag uppdaterat så det kan det ju inte vara..
borde man inte få andra symptom om nätaggen är kass ??
ja jag har snart provat allt som finns.. kan ju inte koppla ur tangentbordet och musen. det är det enda som är inkopplat på usb nu..

Sölta

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2005
Hoj
Yamaha R1 -99
ambulans skrev:
2283946 oki. ja biosen har jag uppdaterat så det kan det ju inte vara..
borde man inte få andra symptom om nätaggen är kass ??
ja jag har snart provat allt som finns.. kan ju inte koppla ur tangentbordet och musen. det är det enda som är inkopplat på usb nu..

Nja det är ganska knepigt med datorer för dom kan beté sig precis hur som helst har jag märkt. Tänkte mest på att koppla ut allt inne i datan som inte behövs om det är nåt som ligger och stör på nåt sätt. Lättast är om du kan låna en nätdel av nån att testa med.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Får upp en skylt nu ibland som säger

"filer som krävs för att windows ska fungera korrekt har ersatts av okända versioner . De här filerna måste återställas till de ursprungliga versionerna om systemstabiliteten ska bibehållas . Mata in windows xp professional service pack 2 CD nu."

Öhhh.... och med det menas ??
Nån som skiva har inte jag......

Sölta

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2005
Hoj
Yamaha R1 -99
ambulans skrev:
2284301 Får upp en skylt nu ibland som säger

"filer som krävs för att windows ska fungera korrekt har ersatts av okända versioner . De här filerna måste återställas till de ursprungliga versionerna om systemstabiliteten ska bibehållas . Mata in windows xp professional service pack 2 CD nu."

tyckte du sa att du installerat om, formaterade du inte när du installera om?

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Sölta skrev:
2284396 tyckte du sa att du installerat om, formaterade du inte när du installera om?

jovisst.. tog bort partitionen och la dit en ny igen. Installerade sen xp pro...
ja den skivan har jag testat... satte i skivan när skylten bad om det men inget händer ju när jag har den i cd romen.. ??

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
ambulans skrev:
2284301 Får upp en skylt nu ibland som säger

Detta meddelande har med XPs inbyggda filskydd att göra. Det är omöjligt för mig att säga exakt vad som orsakar meddelandet på din dator, men meddelandet kommer alltså upp när en av filerna som windows skyddar ändras eller byts ut.

Angående ditt problem så verkar det knepigt... Just så'na fel kan vara en mardröm att felsöka. Mitt första tips skulle vara att uppdatera till senaste BIOS-versionen, men det hade du ju redan gjort. Problemet började inte efter att du uppdaterat BIOS? Isf, prova flasha med ditt gamla BIOS om du får tag i det.
Mitt nästa tips är nätagget. Prova med ett annat nätagg och se om burken gör likadant.

Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
GeFeldz skrev:
2296524 Detta meddelande har med XPs inbyggda filskydd att göra. Det är omöjligt för mig att säga exakt vad som orsakar meddelandet på din dator, men meddelandet kommer alltså upp när en av filerna som windows skyddar ändras eller byts ut.

Angående ditt problem så verkar det knepigt... Just så'na fel kan vara en mardröm att felsöka. Mitt första tips skulle vara att uppdatera till senaste BIOS-versionen, men det hade du ju redan gjort. Problemet började inte efter att du uppdaterat BIOS? Isf, prova flasha med ditt gamla BIOS om du får tag i det.
Mitt nästa tips är nätagget. Prova med ett annat nätagg och se om burken gör likadant.

Ja jag har nu testat precis allt snart tror jag...
Formaterat 4 gånger. Ja har 2 diskar i burken så jag har även testat att installera xp på den andra disken men fick samma resultat. Den startar om ändå när jag stänger av den.
Jag formaterade igen och la in xp på C: på nytt. Nu trooooor jag att den skylten som säger att det fattas nån fil är borta allafall... jag har inte sett den på nån dag allafall.
Bios är som sagt det nyaste... kanske skall testa med att flasha med den gamla igen då ?

ja det ska vara nätaggen då ? kan man få sådana problem om det är nåt fel på den ?? borde det inte vara så att datorn inte startar om det är fel på den ?
Får kolla upp va en sån kostar.... sen är det ju inte mycket kvar . Moderkortet , om det är nåt på det som fått fnatt. :va

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
ambulans skrev:
2297388
ja det ska vara nätaggen då ? kan man få sådana problem om det är nåt fel på den ?? borde det inte vara så att datorn inte startar om det är fel på den ?
Får kolla upp va en sån kostar.... sen är det ju inte mycket kvar . Moderkortet , om det är nåt på det som fått fnatt. :va
Ett trasigt nätagg kan göra pc-meckar tokiga om de inte tänker på att kolla det. Det kan bli en massa skumma fel. Men prova flasha med gamla BIOSet för det första.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
GeFeldz skrev:
2297515 Ett trasigt nätagg kan göra pc-meckar tokiga om de inte tänker på att kolla det. Det kan bli en massa skumma fel. Men prova flasha med gamla BIOSet för det första.

okej... ja återkommer med resultat.. :)

Mackee

Blev omkörd idag av en fiat.....
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
ambulans skrev:
2299454 okej... ja återkommer med resultat.. :)

Har du kollat frontpanel anslutningarna på MB kanske nån som hamnat fel om du kopplat själv.....typ hdled på reset eller nåt????

Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Mackee skrev:
2299660 Har du kollat frontpanel anslutningarna på MB kanske nån som hamnat fel om du kopplat själv.....typ hdled på reset eller nåt????

Anslutningar till vad menar du ?? nej jag har inte kopplat nånting själv i datorn. Den e köpt som den e för mindre än ett år sedan... :va

Mackee

Blev omkörd idag av en fiat.....
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
ambulans skrev:
2303039 Anslutningar till vad menar du ?? nej jag har inte kopplat nånting själv i datorn. Den e köpt som den e för mindre än ett år sedan... :va

På moderkortet sitter det en radda stift...på dessa kopplar man systemljud, onknappen,resetknappen,onlampan,hårddiskaktivitetslampan som sitter på framsidan av din burk, tänkte om du pillat på dessa o satt någon på fel plats.....
Har du provat o stänga med onknappen?Blir det samma fel??

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Mackee skrev:
2303512 På moderkortet sitter det en radda stift...på dessa kopplar man systemljud, onknappen,resetknappen,onlampan,hårddiskaktivitetslampan som sitter på framsidan av din burk, tänkte om du pillat på dessa o satt någon på fel plats.....
Har du provat o stänga med onknappen?Blir det samma fel??

ja jag har inte rört nån knapp på moderkortet alls.. så dom ska ju stå som dom skall. Står det på dom vad de är för nåt så kan jag ju kolla.
På framsidan på datorn har jag inga knappar.. jo en och det är en strömbrytare men om jag trycker på den så startar datorn om . Den stängs inte av..
Jag har heller ingen brytare på baksidan som det va förr på datorer utan ända sättet att få av den nu är att dra ur sladden :va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024